۱۳۹۵۷
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
تعداد بازدید : ۳۶
سنگدوینی: در حال حاضر بر همگان روشن است که بازار ارز ما دیگر همانند سال‌های قبل دچار تلاطم‌های شدید و جهش قیمت نمی‌شود و در سایه این ثبات و آرامش نیز دیگر بازارهای کشور به آرامش نسبی دست پیدا کرده‌اند.

در حالی در ابتدای معاملات دیروز، بازار ارز با ریزش قیمت دلار، کار را آغاز کرده بود، اما در نهایت در پایان معاملات یک کانال بالا رفت و از مرز ۵۶ هزار تومان هم گذشت.

تغییر کانال ارز را در شرایطی در بازار شاهد هستیم که رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته خطاب به کسانی که قصد ورود به بازار ارز را داشتند، هشدار داده بود.

محمدرضا فرزین عنوان کرده بود: حتما به این اعداد و ارقام توجه داشته باشند؛ از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ میلیارد دلار ارز برای واردات صنایع و کالاهای اساسی تامین شده است.

وی همچنین افزوده بود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ میلیارد دلار برای صنعت خودرو تامین شده است و طی مدت اخیر ۷۰۰ میلیون دلار برای واردات خودرو تامین شده است .

فرزین تاکید کرده بود: بر این اساس، نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه ای است، گذرا و موقتی است و از تمامی فعالان اقتصادی می خواهیم فعالیت‌های و تصمیمات خود را براساس واقعیت‌های مثبت ارزی کشور اتخاذ کنند.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در نشست خبری اواخر دی‌ماه، در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر گفته بود: بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی‌هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم.

وی یادآور شده بود: همچنین توقف کشتیرانی چینی‌ها به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی تاثیر نیست.

چرا دلار گران می‌شود؟

با این حال، تحلیلگران و فعالان بازار، چند عامل را در نوسان قیمت دلار دخیل می‌دانند. یکی از عواملی که تحلیل‌گران برای نوسان بازار ارز عنوان می‌کنند، ناشی از رشد نرخ حواله درهم است. در همین راستا امروز هم برخی‌ها مدعی بودند که فشار معامله‌گران برای خرید درهم تا حدودی بیشتر از چند روز قبل بود.

از سوی دیگر، افزایش تقاضای فصلی ارز برای سال نوی چینی، به مشکل خوردن تجار در عراق به‌خاطر عدم دسترسی ایران به بازار دلار در این کشور و هزینه‌های اضافی هم دلایل دیگری است که معامله‌گران آن‌ها را دلیلی دیگر بر نوسان بازار ارز عنوان می‌کنند.

در کنار عوامل یاد شده، خبرهای سیاسی - اقتصادی در منطقه نیز عامل صعود هیجانی قیمت‌ها بوده است.

تورم ۴۰ درصد، افزایش نرخ ارز ۱۰ درصد

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره دلایل افزایش نرخ ارز در بازار می‌گوید: در شرایط عادی دلیل افزایش نرخ ارز در چارچوب عدم توازن منابع و مصارف است و در روال عادی نوسان نرخ ارز براساس کمبود ارز در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد. اما امروز مشکل عدم توازن منابع و مصارف احساس نمی‌شود و می‌توان گفت منابع و مصارف جوابگوی هم هستند.

وی تاکید می‌کند: اما باید توجه داشت نرخ ارز با دو فاکتور و عامل نرخ تورم و نوسانات بین‌المللی دچار نوسان می‌شود و نرخ تورم در این بخش تاثیر خاص دارد. به غیر از این عامل اثرگذاری نرخ تورم، در کشورمان عامل اثرگذار دیگری بر نوسان نرخ ارز وجود دارد که آن هم تنش‌های سیاسی است و اثر اضافه‌ای بر روی عوامل موثر در افزایش نرخ ارز می‌گذارد.

این کارشناس ارزی ادامه می‌دهد: بر این اساس، انتظارات تورمی تحت‌تاثیر تنش‌های سیاسی با اخبار سیاسی که عامل دیگری در نوسان نرخ ارز محسوب می‌شود، حرکت می‌کند؛ شبیه به دورانی که با هر سخنرانی و اقدامی از سوی ترامپ نرخ ارز در ایران تغییر می‌کرد.

سیدعلی می‌افزاید: در ۹ ماه گذشته شاهد ثبات نرخ ارز در بازار بودیم که دلیل آن می‌تواند تزریق اضافه ارز در بازار باشد یا این‌که عرضه ارز پاسخگوی ثبت سفارش واردات بوده است. همچنین عامل دیگر این بود که انتقال ارز از سوی کشورهای همسایه راحت‌تر انجام شد و می‌توان گفت از دیگر دلایل این بود که از ابتدای سال تا یک ماه گذشته فیتیله تنش‌ها پایین کشیده شده بود و شاهد افزایش فروش نفت در روز بالای یک میلیون بشکه بودیم. از این رو تقریبا این میزان عرضه ارز پاسخگوی مصارف بود.

وی به ایلنا می‌گوید: سه موضوع تنش با آمریکا، تنش‌های منطقه و جنگ غزه دست به دست دادند که این افزایش حدود ۱۰ درصد نرخ ارز (با احتساب نرخ دلار امروز -۵۵ هزار و ۳۰۰ تومان) اتفاق بیفتد و بر روی افزایش نرخ ارز در ایران موثر بود، اما نباید اثرگذاری نرخ تورم بر نوسانات نرخ ارز را فراموش کرد و با تورم بالای ۴۰ درصد در ایران، افزایش نرخ ارز غیرقابل پیش‌بینی نبود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه فاکتور اقتصادی در افزایش نرخ ارز اثرگذار بوده و با این نرخ تورم، افزایش نرخ ارز پیش بینی می‌شد، تاکید می‌کنو: هر کسی که می‌گوید، افزایش نرخ ارز عامل و فاکتور اقتصادی ندارد، حرف صحیحی بیان نکرده است چراکه در شرایطی که تمام کالاها تا ۴۰ درصد افزایش قیمت دارند، نرخ ارز را ثابت نگه داشت.

سیدعلی متذکر می‌شود: ممکن است که در مقطعی با افزایش تزریق ارز و درآمد بیشتر ارزی، نرخ ارز را ثابت نگه داشت؛ کمااینکه در ۹ ماه گذشته نرخ ارز ثابت بود و باید توجه داشت افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد افزایش قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

احتمال بازگشت نرخ دلار وجود دارد؟

با این حال، رمضان‌علی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در مجلس با تاکید بر اینکه بازار ارز ما به واسطه ثباتی که در ماه‌های گذشته پیدا کرده، کمترین تاثیرپذیری را از اتفاقات امنیتی منطقه داشته است، می‌گوید: در حدود یک ماه گذشته ما هم مسئله کرمان را در داخل داشتیم و هم حوادث منطقه‌ای در یمن و پاکستان و عراق و سوریه اتفاق افتاد که همه این اتفاقات سیاسی-امنیتی-نظامی نتوانست بازار ارز را دچار التهاب و تلاطم شدید کند.

وی اظهار می‌کند: اگر اقتصاد بسیاری از کشورهای مدعی هم در شرایط امنیتی منطقه ما قرار داشتند، مطمئنا تاثیرپذیری شدیدی از حوادث امنیتی امروز غرب آسیا می‌پذیرفتند و چه‌بسا دچار مشکلات بیشتری هم می‌شدند.

نماینده مردم گرگان: امروز در سایه اقدامات موثر و مدیریت قوی در حوزه بازار ارز از ابتدای امسال؛ همچون آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایه دیپلماسی ارزی و کاهش اثر بازارهای فرعی و غیر رسمی فروش ارز در کشور به وسیله تقویت بازارهای رسمی، بازار و اقتصاد توانست به شفافیت بیشتر و جایگاه مطمئنی دست پیدا کند.

سنگدوینی تاکید می‌کند: در حال حاضر بر همگان روشن است که بازار ارز ما دیگر همانند سال‌های قبل دچار تلاطم‌های شدید و جهش قیمت نمی‌شود و در سایه این ثبات و آرامش نیز دیگر بازارهای کشور به آرامش نسبی دست پیدا کرده‌اند.

این نماینده مجلس در پایان با تاکید بر اینکه ذخایر ارزی کشور تقویت شده است، می‌گوید: با نگاهی به شوک‌های سیاسی و خارجی در یکسال اخیر می‌توان متوجه شد که با کاهش نگرانی‌های سیاسی و نظامی در منطقه از هیجانات بازار ارز هم کاسته می‌شود و احتمال برگشت قیمت دلار به روند قبلی وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: