۱۳۹۶۱
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۴۲
خیاطیان: ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیتی را برای توسعه صنعت VC در کشور است و می تواند جریان ساز باشد. در همه دنیا در این زمینه پیشگام بوده‌اند، ولی اخیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرده است که بخشنامه خوبی نیست، ولی با این ۳ بانک که مجوز را دریافت کردیم، همکاری را آغاز کردیم و قول داده شده است که در این بخشنامه اصلاحاتی را اعمال کنند.

خیاطیان: ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیتی را برای توسعه صنعت VC در کشور است و می تواند جریان ساز باشد. در همه دنیا در این زمینه پیشگام بوده‌اند، ولی اخیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرده است که بخشنامه خوبی نیست، ولی با این ۳ بانک که مجوز را دریافت کردیم، همکاری را آغاز کردیم و قول داده شده است که در این بخشنامه اصلاحاتی را اعمال کنند.

به گزارش فراتیتر، محمدصادق خیاطیان در رویداد معرفی دستاوردهای شبکه بانکی در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه همکاری نزدیکی با بانک‌ها داشتیم و این خط تلاش‌هایی که امروزه مشاهده می شود، بخش عمده‌ای از آن مرهوم شبکه بانکی است، افزود: امروز دانش بنیان دیگر یک انتخاب نیست، بلکه الزام است؛ اگر به دنبال حفظ و نگهداشت نخبگان هستیم، تنها راه آن توسعه شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: این نخبگان باید در جایی دانش خود را پیاده سازی کنند و تنها جایی که آنها موفق هستند، شرکت های دانش بنیان است.

خیاطیان ادامه داد: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم، بنا به اعتقاد اقتصاددانان بزرگ فناوری عامل توسعه اقتصادی است و شرکت دانش بنیان که در حوزه فناوری کار می کند، می تواند عامل توسعه اقتصادی باشد و اگر می گوییم فناوری عامل اقتدار کشور است، باز هم محمل آن شرکت های دانش بنیان است؛ از این رو باید بپذیریم که فناوری عامل اقتدار است و مصداق آن در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به حمایت این شرکت ها در دوران کرونا در زمینه تامین تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: ما دستگاه ونتیلاتور در زمان شیوع کرونا کم نداشتیم، ولی چند شرکت دانش بنیان نیز آن را تولید کرده بودند و ما در آن زمان حتی اگر تحریم هم نبودیم، این دستگاه را به ما نمی‌ذادند چون خودشان به این دستگاه نیاز داشتند.

خیاطیان ادامه داد: ایران به برکت توانمندی شرکت‌های دانش بنیان کشور از واردات دستگاه ونتیلاتور بی نیاز شد و این یک اتفاق مهم در کشور و این امر عامل عدم وابستگی کشور به سایر کشورها است.

وی نظام مالی را قلب تپبنده حوزه دانش بنیان کشور دانست و گفت: اگر همه عوامل جمع بشوند تا شرکت های دانش بنیان ایجاد شود،ولی نظام تامین مالی تخصصی برای آن نباشد، آن رشد محقق نمی‌شود.

رئیس صندوق نوآوری اضافه کرد: خیلی از شرکت‌های دانش بنیان به تازگی وارد بازار شده اند و رشد بعضا فزاینده دارند و بازار جدید یافته اند و به تناسب خود نیازمند تامین مالی گسترده تری هستند. درست است که سیاست های کشور برای کنترل و مهار تورم مهم است و ما هم وظیفه داریم که به عنوان جزئی از دولت از سیاست کنترل تورم حمایت کنیم ولی اتفاقی که رخ داد و بانک ها همکاری را آغاز کرده اند، بسیار مهم است.

وی افزود: بر اساس آمارها میانگینی که شرکت ها در اخذ تسهیلات از شبکه بانکی دارند، از خیلی از حوزه‌های دیگر بالاتر است یعنی پول دریافتی از شبکه بانکی در شرکت های دانش بنیان در سر جای مناسب خود هزینه می شود. با رصدی که بر پول اعطایی به شرکت ها صورت می گیرد، دقیقا در بخش تولید هزینه می شود نه در سفته بازی و غیر تولیدی.

خیاطیان گفت: چنین رویکردی از سوی شرکت ها و اعطای تسهیلات به شرکت ها موجب تورم در کشور نخواهد شد. این در حالی است که شرکت های دانش بنیانی که ما به بانک ها معرفی می کنیم و یا خودشان به شبکه بانکی مراجعه می کنند دو پیام  را می شنوند: "منابع نداریم" و یا " اجازه بانک مرکزی را نداریم".   

وی افزود: بر اساس آمارهای شبکه بانکی، شرکت های دانش بنیان مشتریان بسیار خوش حسابی هستند و نرخ نکول آنها بسیار پایین است و افراد فرهیخته ای هستند که می خواهند فعالیت کنند و مدل همکاری ما با آنها موجب شده است که این شرکت ها جزء مشتریان خوش حساب و اهل تعامل قرار گیرند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: اکوسیستم نوآوری که امروز در آن هستیم، نیاز به تنوع بخشی در تامین مالی دارد. انواع تسهیلات و حمایت هایی که تعریف شده حتما ارزشمند است، ولی از سوی دیگر در بازار سرمایه درخواست داریم تا فضا بازتر شود و مشکلات را در حوزه سرمایه رفع کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که در تامین مالی بسیار مؤثر است، موضوع VC است، یادآور شد: تسهیلات VC در برهه ای اوج گرفت، ولی به دلیل وجود موانع توسعه‌ای، این حوزه توسعه نیافت.

خیاطیان تاکید کرد: بسته رشد تولیدی که تدوین کردیم از جمله ابتکاراتی بود که ما در راستای تحقق چاره ساز اعلام کردیم شرکت هایی که می توانند ۲ برابر رشد فروش محصولات دانش بنیان نسبت به سال گذشته داشته باشند، با ضمانت ما می توانند از ۳ بانک پیشگام با تایید شورای پول و اعتبار، تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کنند.

وی گفت: همکاری ما با بانک‌ها گسترده است که یکی از آنها اهرمی سازی منابع است که در این زمینه هم ما مدیریت ریسک داریم و سعی می کنیم ریسک بانک ها را کاهش دهیم و هم کمک می کنیم نرخ مؤثر مد نظر بانک ها را محقق کنیم.

وی گفت: ما در زمینه تبصره ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان حرف برای گفتن داریم و بانک ها با ما همکاری دارند، ولی در تبصره ۱۶ سال گذشته و تبصره ۱۸ قانون جهش تولید سال جاری، سرما پایین است. مردم بین صندوق نوآوری و بانک ها تفاوتی قائل نمی‌شوند. ما سخت گیری‌های زیادی برای معرفی شرکت ها به شبکه بانکی داریم و عملکرد ۲۰ درصد تبصره ۱۶ و ۱۰درصد تبصره ۱۸ ما را در مقابل شرکت‌های دانش بنیان سرافکنده کرده است و هر جا که برای بازدید می روم، اولین گلایه آنها در این زمینه است.

خیاطیان گفت: درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که اجرای این دو تبصره عدد زیادی نیست و دستور تسهیل اجرای آن را صادر کنند. در گزارشی که وزارت کار ارائه کرد، متاسفانه حوزه دانش بنیان رتبه آخر را دارد.

رئیس صندوق نوآوری پشنهاد کرد: ما برای شرکت ها به دنبال استثناها نیستیم، بلکه شرایط کشور را می دانیم ولی چون می دانیم تسهیلاتی که در اختیار دانش بنیان ها قرار می گیرد به سمت دیگری نمی رود، درخواست داریم در بانک ها استثنایی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شود و صندوق هم در ریسک و هم در نرخ مؤثر، مشارکت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: عاجزانه درخواست داریم که در اجرای تبصره ۱۸ اقدامی صورت گیرد که آبروی ما نرود تا شرکت ها بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند.

خیاطیان ادامه داد: ماده ۱۸ قانون جهش تولید دانش بنیان ظرفیتی را برای توسعه صنعت VC در کشور است و می تواند جریان ساز باشد. در همه دنیا در این زمینه پیشگام بوده‌اند، ولی اخیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را صادر کرده است که بخشنامه خوبی نیست، ولی با این ۳ بانک که مجوز را دریافت کردیم، همکاری را آغاز کردیم و قول داده شده است که در این بخشنامه اصلاحاتی را اعمال کنند.

وی گفت: درخواست داریم که بانک ها در حوزه وی‌سی دانش بنیان ها وارد شوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: