۱۴۰۱۴
يکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
تعداد بازدید : ۴۲
در حالیکه مقایسه آمار تولید ایران‌خودرو در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در ظاهر نشان از افت شش درصدی دارد، اما با نگاه به آمارهای کدال می توان دریافت که میزان تولید در این مدت نه‌تنها کاهش نداشته، که دو درصد نیز افزایش داشته و در پایان گزارش عملکرد ایران‌خودرو به بورس، این موضوع قید شده است.

در حالیکه مقایسه آمار تولید ایران‌خودرو در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در ظاهر نشان از افت شش درصدی دارد، اما با نگاه به آمارهای کدال می توان دریافت که میزان تولید در این مدت نه‌تنها کاهش نداشته، که دو درصد نیز افزایش داشته و در پایان گزارش عملکرد ایران‌خودرو به بورس، این موضوع قید شده است.

به گزارش فراتیتر، در تازه‌ترین گزارش عملکرد تولید سواری در گروه صنعتی ایران‌خودرو (شامل تولید سایت مرکزی در تهران و پایگاه‌های تولیدی در پنج استان)، آمار افزایش دو درصدی تولید در انتهای جداول کدال ذکر شده است؛ این درحالیست که برخی از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مدعی شده‌اند که تولید سواری در این گروه خودروسازی افت شش درصدی را در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

براساس گزارش عملکردی که گروه صنعتی ایران‌خودرو در اختیار سازمان بورس قرار داده و اعدادی که در جدول آمده است، از ابتدای سال گذشته تا پایان آذر ماه ۴۷۴ هزار و ۳۸۱ دستگاه تولید شده که این رقم در سال جاری براساس جمع تعداد محصولات، به ۴۴۴ هزار و ۴۷۱ دستگاه رسیده است؛ براین اساس مقایسه آمار ثبت شده در این دو مقطع زمانی مشابه (براساس آمار درج شده در جدول از تولید) نشان می‌دهد که تولید خودروی سواری در این گروه صنعتی ۶.۳ درصد کمتر شده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه، ۳۸ هزار و ۶۹۴ دستگاه تارا، ۲۳۱ هزار و ۸۸۲ دستگاه محصولات گروه پژو، ۱۹ هزار و ۹۹۶ دستگاه رانا، ۱۶ هزار و ۷۳۹ دستگاه هایما، ۷۱ هزار و ۴۳۹ دستگاه دنا، ۴۹ هزار و ۵۲۰ دستگاه گروه محصولات سمند و بالغ بر ۱۶ هزار دستگاه سایر محصولات این گروه صنعتی تولید شده است.

اما این در حالیست که براساس آنچه که از قضا در پایان همین گزارش عملکرد آمده است، در ۱۰ ماهه امسال تولید سواری در این شرکت ۴۴۷ هزار و ۲۳۴ دستگاه است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دو درصدی را به ثبت رسانده است.

با نگاه به آمارهای کدال می توان دریافت که در حقیقت در ۱۰ ماهه امسال، تولید سواری در این شرکت ۴۴۷ هزار و ۲۳۴ دستگاه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دو درصدی را به ثبت رسانده است. طبق ضوابط حسابداری، تولید در ایران‌خودرو براساس میزان تولید مکانیکی خودرو سواری سایت مرکزی و تعداد خرید از سایت‌های استانی به صورت تولید تجاری محاسبه می‌شود.

شایان ذکر است که با محاسبه‌ تعداد تولید مکانیکی و خودروهای خارج شده از سالن‌های مونتاژ، تمامی سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو، در ۱۰ ماهه امسال ۴۴۷ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو تولید شده است؛ این درحالی است که آمار مکانیکی خودرو سواری در ۱۰ ماهه سال گذشته، معادل ۴۳۹ هزار و ۴۲۶ دستگاه بوده است.

از سوی دیگر، بخشی از تولید در سال ۱۴۰۰ به صورت ناقص و بدون دارا بودن شرایط تحویل به مشتریان بوده است‌؛ در سال ۱۴۰۱ تکمیل خودروهای ناقص سال ۱۴۰۰، سبب بالارفتن تعداد خرید از سایت‌های تولیدی شده و بر همین اساس آمار سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که البته مرتبط با عملکرد واقعی این سال نبوده است.

گفتنی است که هرچند که صورت‌های مالی ایران‌خودرو بر اساس تعاریف حسابداری تدوین می‌شود اما توضیحات تکمیلی در انتهای جداول گویای حفظ روند افزایشی در این گروه صنعتی است.

قابل توجه است که ایران‌خودرو عنوان کرده طی ۱۰ ماهه امسال این گروه صنعتی افزایش دو درصدی تولید سواری را به ثبت رسانده و تا پایان سال نیز این میزان با بهبود شرایط تامین افزایش نیز خواهد یافت.

شایان ذکر است همانطور که اشاره شد، توضیح ایران‌خودرو در مورد محاسبه‌ تعداد تولید مکانیکی و خودروهای خارج شده از سالن‌های مونتاژ، در پایان گزارش عملکرد این گروه صنعتی قید شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: