۱۴۰۶۰
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
تعداد بازدید : ۳۲
عطاالله ابراهیمی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در حوزه منابع آب و خاک با توجه به میزان بارندگی‌ها در کشور باید برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم، گفت: مباحث آبخیزداری و آبخوانداری می تواند در مدیریت این منابع پایه موثر واقع شود.

عطاالله ابراهیمی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در حوزه منابع آب و خاک با توجه به میزان بارندگی‌ها در کشور باید برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم، گفت: مباحث آبخیزداری و آبخوانداری می تواند در مدیریت این منابع پایه موثر واقع شود.

به گزارش فراتیتر، وی افزود: منابع آب و خاک کشور با چالش‌های بسیاری از جمله تغییر اقلیم، افزایش تواتر و شدت سیل و خشکسالی، افت کمی و کیفی آب های زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، فرسایش خاک، گرد و غبار، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، کاهش شاخص سلامت و ناپایدار بودن وضعیت حوزه‌های آبخیز کشور مواجه هستند.

رئیس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری ادامه داد: متاسفانه اقدامات پژوهشکده مورد حمایت‌های مالی و اعتباری قرار نگرفته، اما امیدواریم که اهمیت این پژوهشکده برای بخش‌های مختلف مشخص‌تر شود و جایگاه آبخیزداری را بهتر از گذشته ترسیم کنیم.

وی تصریح کرد: معتقدیم روش‌های آبخیزداری را می‌توان موثرتر و اقتصادی تر از گذشته پیش برد.

ابراهیمی در ادامه به اعتبارات پژوهشکده نیز اشاره کرد و گفت: اعتبار مصوب این پژوهشکده برای سال ۱۴۰۲،   ۳۹ میلیارد  تومان است که حدود ۹۰ درصد آن صرف حقوق و دستمزد کارکنان آن می شود. بخش تحقیقات آبخیزداری کشور برای اثر بخشی مطالعات نیاز به اعتباری حداقل ۱۰ برابر بیشتر از اعتبار مصوب شده دارد.

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه برای تمام رودخانه های کشور شدت سیل خیزی و ریسک سیل خیزی را در قالب طرح اطلس سیل تهیه کرده ایم، گفت: این اطلاعات به تفکیک استان‌ها بوده و ویژگی‌ها  و شرایط هر رودخانه نیز مشخص شده و در اختیار بخش اجرایی کشور گذاشته شده است.

رئیس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری در پاسخ به این سوال که در چه مساحتی از کشور عملیات بخیزداری انجام شده است؟ گفت: برای ۴۱ میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعات آبخیزداری انجام  شده است. اجرای عملیات آبخیزداری در برنامه ششم توسعه حدود ۱۰ میلیون هکتار بوده که طبق گزارش سازمان منابع طبیعی ۶۳ درصد آن محقق شده است. همچنین سطح مطالعه شده و آماده اجرا ۲۰ میلیون هکتار است.

به گفته وی در ۲۶ درصد از حوضه‌های آبخیز کشور عملیات آبخیزداری انجام شده است که مساحتی بالغ بر ۳۳ میلیون هکتار را شامل می شود.

وی همچنین عنوان کرد که لایحه آبخیزداری در کمیسیون‌های مربوطه مجلس در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه سریعتر به صحن مجلس رفته و مصوب شود.

ابراهیمی در ادامه گفت: لازمه برون رفت از چالش‌های حوزه آب و خاک توجه به مسائل حفاظت خاک و آبخیزداری است. وقتی حفاظت از خاک درستی نداشته باشیم منابع آب درستی نخواهیم داشت، زیرا خاک نقش مهمی در حفظ نزولات دارد.

رئیس پژوهشکده حفاظت از خاک و آبخیزداری همچنین با تاکید بر حضور پر رنگ مردم در حفاظت از آب و خاک نیز گفت: بخش خصوصی و مردم  باید به این بخش ورود کنند. در مدیریت کلان حوضه‌های آبخیز و سیاست گذاری نیز باید نقش مردم پر رنگ شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: