۱۴۱۵۰
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۳۳
آمارها نشان می‌دهد ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

آمارها نشان می‌دهد ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

به گزارش فراتیتر، آمارها نشان می‌دهد ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. همچنین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگین پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که  روزانه ۶۳ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند. در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده است.  

این اعداد نشان دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور است، موضوعی که موجب ناترازی بنزین در کشور شده و در این شرایط لزوم ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور بیش از هر زمانی نمایان کرده است؛  سالانه ۲ میلیون خودرو هم به تعداد خودروهای کشور اضافه می‌شود که معادل ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه می‌کند. این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است، بنابراین باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت، به‌سازی و نوسازی ناوگان عمومی و جاده‌ای حرکت کنیم.

مرتضی بهروزی‌فر - کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه به ایسنا گفت: برای حل ناترازی بنزین صرفا راهکارهای قیمتی پاسخگو نیست و باید به سراغ ابزارهای غیرقیمتی نیز برویم، عملا قیمت بنزین یک شاخص تورم است و هرگونه افزایش قیمت بنزین تورم را در پی دارد، به همین دلیل ابزار قیمتی نمی‌تواند کارساز باشد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تنها می‌توان به گزینه واردات اتکا و برنامه‌هایی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین کرد، تاکید کرد: برخی از این راهکارها بهبود وضعیت و توسعه پالایشگاه‌ها، افزایش حمل‌ونقل عمومی و بهبود وضعیت ناوگان خودروهای کشور بوده و در همین راستا نیز دولت اخیرا اجازه واردات خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف را داده است که می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

این کارشناس با اشاره به لزوم و اهمیت تنوع بخشی سبد سوخت برای حل ناترازی بنزین در کشور، اظهار کرد: برای توسعه سی‌ان‌جی اقدامات متعددی انجام شد اما چالش‌هایی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف و شرایطی ایجاد شود که درخواست برای دوگانه‌سوز شدن خودروها افزایش یابد.

بهروزی‌فر با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای برقی نیز نیازمند واردات و ایجاد زیرساخت است، گفت: در صورتی که زیرساخت خودرو برقی فراهم شود، این بخش نیز می‌تواند کمک‌رسان باشد، علاوه‌بر این باید برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پرمصرف نیز تدابیری درنظر گرفته شود.

به گفته وی، در شرایط فعلی باید به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پرمصرف توجه و یک راهکار جامع برای این موضوع درنظر گرفته شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: