۱۵۲۷
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تعداد بازدید : ۴۷۳
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

دولت روحانی پس از تلاش‌های فراوان توانست در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال ۹۴ به توافقی جامع با گروه ۵+۱ دست یابد و تا سال ۹۸ فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بود، اما در نهایت در سال ۹۸ این طرح لغو شد و نوید زندگی اقتصادی سختی را برای مردم داشته است.

به گزارش روی تیتر، از فرجام برجام تا لغو آن دو سال طول کشید تا مهمترین وعده دولت تدبیر و امید به مردم، یعنی پایان مناقشه ۱۲ ساله هسته‌ای ایران برآورده شد و کشورهای ۵+۱ را متقاعد سازد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و کاملا هدف صلح‌آمیزی دارد.

اگر از مردم درباره تعطیلات نوروز سال ۹۴ سوال کنید آنچه که در خاطر همه مشترک و پررنگ است برجام است، اتفاقی که آسانی و سختی زندگی مردم به آن وابسته بود.

پس از سه ماه از آغاز سال ۹۴، در تاریخ ۲۲ تیر ماه تیم دولت روحانی در وین، پایتخت اتریش موفق به دستیابی به یک توافق جامع و نهایی با گروه ۵+۱ بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران شدند، توافقی که «برجام» یا «برنامه جامع اقدام مشترک» نام گرفت.

در نهایت در روز ۲۷ دی ماه سال ۹۴، بیانیه اجرایی شدن برجام و لغو همه تحریم‌های اروپا و آمریکا و همه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران قرائت شد.

فواید برجام برای ایران

حمید بعیدی‌نژاد، رئیس کارشناس تیم مذاکره‌کنندگان ایران در خصوص فواید برجام برای کشور ما می‌گوید: «از مهمترین دستاوردهای برجام و اثر عینی آن، از بین رفتن ایران هراسی در سطح جهانی بود. فشارهای آمریکا و اقدامات اسرائیل و تحریم‌های شورای امنیت به ایران هراسی تبدیل شده بود. خوشبختانه برجام ایران هراسی را رفع کرد و روابط ما با دیگر کشورها را بهبود بخشید.

پس از توافق برجام، رئیس جمهور اتریش و چین نخستین سرانی بودند که به ایران سفر کردند. این در حالی است که ۱۴ سال از سفر رئیس جمهور اسبق چین به ایران می‌گذشت. ورود رئیس جمهور چین پس از برجام به ایران روابط راهبردی ۲۵ ساله، امضای ۱۷ سند همکاری و رساندن سطح تبادل تجاری به ۶۰۰ میلیارد دلار در ۱۰ سال پایه‌گذاری شد.

نخستین سفر رئیس جمهور ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز پس از ۱۱ سال انجام شد که نتیجه سفر سه روز روحانی به ایتالیا، امضای ۱۴ سند همکاری دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری به ارزش حدود ۱۷ میلیارد دلار بود.

علاوه بر اینها فواید زیاد دیگری پس از برجام برای ایران پیش آمد که به اختصار عبارتند از: امضای ۲۰ سند همکاری با فرانسه، صدور ویزای سفارتخانه‌های ایران و انگلیس، به رسمیت شناختن ایران به عنوان نیروی مهمی در حل مشکل سوریه، لغو تحریم‌ها و تلاش برای از بین رفتن محدودیت‌ها علیه بخش‌های اقتصادی و بانکی ایران و در نهایت تثبیت حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز.»

لغو برجام

پس از خروج آمریکا از برجام، این توافق دچار یک اعوجاج سیاسی شد و آمریکا به دنبال این خروج، در پی لغو آن و ایجاد توافق جدید به جای برجام بود.

به دنبال این اتفاق و پیگیری‌ها و مخالفت‌های آمریکا، ناامیدی کشورهای دیگر در ایجاد زمینه مذاکره میان ایران و آمریکا در اجلاس سالانه اخیر سازمان ملل، درگیری دونالد ترامپ با انتخابات ۲۰۲۰ و استیضاحی که باعث عدم تمرکزی روی ایران و برجام شد سبب خارج شدن مدیریت بحران از کنترل شد. همه این عوامل سبب شد در سه ماه گذشته افزایش تنش شدت گیرد.

پیامدهای لغو برجام

بزرگترین پیامد منفی لغو برجام، بازگشت ایران به انزوای بین‌المللی و تشدید آن است که به تبع، افزایش فشار اقتصادی بر کشور را به دنبال خواهد داشت.

لغو این توافق قطع به یقین تحریم‌های نفتی ایران را بازمی‌گرداند که صنعت فلزات و معادن از این قاعده مستثنی نیست.

علاوه بر این موارد، بازگشت تحریم‌های دارویی که قطعا شاهد خواهیم بود روزهای سختی را برای بیماران رقم خواهد زد. هرچند تحریم دارو هیچگاه از بین نرفت اما سخت‌تر خواهد شد.

به سبب این اتفاق و پیش‌بینی‌ها سال ۹۹ سال سختی خواهد بود و فشارهای بیشتر و تحریم‌های سنگین‌تری را خواهیم دید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: