۱۵۲۹
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
تعداد بازدید : ۵۱۰
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

در میان مشاغل فعال در ایران، آنچه که همیشه مشخص بوده درآمد بالای وکلا و پزشکان است اما چیزی که در ابتدای سال 98 تعجب همگان را در پی داشت فرار این افراد از پرداخت مالیات درآمدی بودند مالیاتی که مشاغل دیگر نیز موظف به پرداخت آن هستند.

به گزارش روی تیتر، اوایل سال ۹۸ فرار مالیاتی پزشکان و وکلا سر و صدای زیادی به پا کرد، مشاغلی که با پرداخت مالیات، زیان مالی نخواهند دید.

مالیات بر درآمد نوعی از مالیات است که توسط دولت بر افراد و اشخاص اعمال می‌شود که نحوه تعیین آن به درآمد و عواید پرداخت‌کننده مرتبط بوده و در بین افراد متغیر است. اما همه افراد برای پرداخت آن اقدام نکرده و بسیاری از آنها از این عمل سرباز زده و به اصطلاح فرار مالیاتی می‌کنند.

این افراد در شرایطی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که با توجه به خروج ایران از برجام و تحریم‌ها، دولت برای اداره کشور در سال آینده بدون اتکار به درآمدهای نفتی حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی نیاز دارد اما جدای از ۳۵ درصد افرادی که از پرداخت مالیات معاف هستند حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در اقتصاد وجود دارد.

چه مشاغلی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؟

کارت بازرگانی اجاره‌ای: احتمالا درباره کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای شنیده‌اید. افراد سودجویی که با پرداخت یک تا دو میلیون تومان به افراد فقیر، اطلاعات آنها را گرفته و برای صدور کارت بازرگانی به نام آنها اقدام می‌کنند و واردات میلیاردی انجام می‌‌دهند. وارداتی که تنها پای صاحبان این کارت‌ها را وسط کشیده و آنها باید پاسخگوی اداره مالیات باشند.

این اقدام سبب شد که تنها پای تاجرنماها وسط باشد و خود افراد اصلی، از پرداخت مالیات اقلام وارد کرده فرار کنند و سودهای کلان به جیب زنند. به طوری که به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تا تاریخ ۱۹ آبان ماه سال ۹۸، ۲۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای صورت گرفته است.

پزشکان و وکلا: گروه دیگری که که مالیات بر درآمدشان را پرداخت نمی‌کنند، پزشکان و وکلا هستند. شاید در هنگام مراجعه به مطب پزشکان یا دفاتر وکلا متوجه نبود کارتخوان شده باشید. آنها برای ثبت نشدن میزان درآمدشان از قرار دادن کارتخوان در محل کار خود امتناع کرده و تنها تقاضای وجه نقد می‌کنند. چرا که با این کار میزان درآمدشان ثبت نشده و به دنبال آن مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

این داستان تنها به پزشکان و وکلا ختم نمی‌شود و مشاغل دیگر از جمله آرایشگاه‌ها نیز به این شکل فرار می‌کنند.

به دنبال این اقدام، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که پزشکان باید تا ۲۳ مرداد ماه سال جاری به ثبت درخواست خود جهت دریافت دستگاه کارتخوان اقدام کنند اما باز هم پزشکان سر باز زدند و در نهایت با سختگیری‌های این سازمان مجبور به ثبت درخواست کارتخوان شدند.

ثروتمندان: گروه دیگر نیز ثروتمندانی هستند که درآمد آنها شامل پرداخت مالیات می‌شود اما ۳۰۰ هزار نفر از آنها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

مسکن‌های خالی: مالکان مسکن‌های خالی نیز در این دسته قرار دارند و موظف به پرداخت مالیات هستند اما در عمل چیزی پرداخت نمی‌کنند.

چه مشاغلی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

خیریه‌ها، موسساتی هستند که بر اساس قانون مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند. طبق بند ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ماه سال ۹۴، موسسات خیریه و عام‌المنفعه بسته به شرایطی، معاف از پرداخت مالیات هستند و تاکنون ۲۳ هزار و ۹۰۷ موسسه معاف شده‌اند.

گروه دیگر، اهالی هنر و فرهنگ هستند که جزو معاف‌شدگان قرار دارند. اما در میان آنها هستند اشخاصی که درآمد میلیاردی دارند و این دسته‌بندی درست نبوده و سازمان امور‌ مالیاتی باید به دسته‌بندی افراد مشغول در این حرفه بر اساس درآمدهایشان بپردازد.

افراد بازنشسته، بازخرید و مستعفی نیز از جمله افرادی هستند که مشمول پرداخت ‌مالیات نمی‌شوند.

آنچه که مشخص است غیر منطقی بودن معافیت مشاغلی است که با توجه به شرایط مشاغل دیگر، باید جزو پرداخت کنندگان مالیات محسوب شوند و انتظار می‌رود با توجه به شرایط فعلی اقتصادی، سازمان امور مالیاتی سخت‌تر از گذشته به دریافت مالیات اقدام کنند.

در این بین مشاغلی از جمله کارگری، معلمی و کارهای کم‌درآمدتر دیگری وجود دارند که با وجود دستمزدهای کم موظف به پرداخت مالیات هستند و راهی برای فرار ندارند اما مشاغل درآمدزای دیگر به راحتی از پرداخت مالیات فرار کرده و روزبه‌روز شرایط را برای این دسته افراد کم‌درآمد سخت‌تر می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: