۱۵۳۰
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱
تعداد بازدید : ۴۳۲
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

نرخ تورم نقطه‌ای خانوار‌ها در اسفند ماه سال ۹۸ نسبت به اسفند ماه سال ۹۷، ۲۲ درصد افزایش داشته، اما در مقایسه با بهمن ماه همین سال، سه درصد کاهش یافته است.
به گزارش روی تیتر، نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه سال ۹۸ به عدد ۲۲ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۲۲ درصد بیشتر از اسفند ماه سال ۹۷ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه سال ۹۸ در مقایسه با ماه قبل سه واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ۵/۱ واحد درصدی به ۱۴/۶ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۱/۸ واحد درصدی به ۲۵/۷ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۲۲/۲ درصد که نسبت به ماه قبل ۲/۹ واحد درصد افت داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۲۱/۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳/۳ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه اسفند ماه سال ۹۸ به ۱/۵ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۰/۴ واحد درصد افزایش داشته است.
 
تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۱/۹ درصد و ۱/۳ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۱/۴ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۰/۲ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۱/۸ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱/۱ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
 
نرخ تورم سالانه اسفند ماه سال ۹۸ برای خانوار‌های کشور به ۳۴/۸ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۲/۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری ۳۴/۴ درصد است که نسبت به ماه قبل ۲/۱ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۳۷/۳ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲/۸ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها» (گوشت گوسفند و گوشت گاو) و گروه «قند، شکر و شیرینی» (شکر و قند) است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» گروه «پوشاک و کفش» و گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در اسفند ماه سال ۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۳/۹ درصد برای دهک اول تا ۳۶/۶ درصد برای دهک دهم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: