۱۵۷۳
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
تعداد بازدید : ۴۵۳
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

گفت‌و‌گوی روی تیتر با فربد زاوه، کارشناس خودرو:
بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصاد کلان، افزایش قیمت بنزین، خروج ایران از برجام و ... این‌ها همه سبب نگرانی مردم در مورد آینده اقتصاد کشور است.
افزایش قیمت بنزین تاثیر زیادی بر تقاضای خودرو نخواهد گذاشتبه گزارش روی تیتر، بی‌ثباتی شاخص‌های اقتصاد کلان، افزایش قیمت بنزین، خروج ایران از برجام و ... این‌ها همه سبب نگرانی مردم در مورد آینده اقتصاد کشور است. بازار خودرو نیز یکی از مواردی است که در مورد آینده آن ابهام وجود دارد. به همین سبب به سراغ فربد زاوه، کارشناس خودرو، رفتیم تا نظر وی را جویا شویم.

فربد زاوه کارشناس خودرو در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین در میزان تقاضای مردم برای خودرو در سال ۹۸ گفت: با توجه به اینکه نرخ سوخت خیلی عدد بزرگی در قیمت خودرو نبوده تاثیر زیادی بر کل تقاضا نخواهد بود. به صورت کلی تقاضا را به سمت ماشین‌های کم مصرف‌تر می‌برد، اما در صورت کمبود این خودرو‌ها تاثیر زیادی در تقاضای خودرو‌های دیگر مشاهده نمی‌کنیم و عوامل دیگری برای حفظ تقاضا وجود دارد.
وی گفت: ممنوعیت واردات خودرو که در بودجه ۹۹ تصویب شد تنها به سال ۹۹ مربوط نیست و از سال ۹۶ تا به الان وجود داشته و توسط دولت اعلام شده است و کمیسیون تلفیق صرفا در برنامه خود در برنامه درآمد دولتی دیده است. بحث واردات خودرو نیز با توجه به تغییر نرخ ارز تاثیر زیادی در بهای تمام شده بازار نخواهد داشت و موجب تغییر قیمت در بازار شود، مگر آنکه دولت بخواهد تعرفه را تغییر و کاهش دهد؛ بنابراین بحث آزادسازی واردات اگر تاثیری داشته باشد تنها بر ماشین‌های گران‌قیمتی بوده که قیمت آن‌ها کاملا غیرمنطقی است و تنها یک درصد از بازار را شامل می‌شوند. بر همین اساس واردات خودرو در ایران هیچگونه تاثیری در خودرو‌های پایین بازار ندارد.

وی قیمت خودرو در سال ۹۹ را اینگونه پیش‌بینی کرد: قیمت خودرو در ایران متاثر از تورم کشور است. نرخ تورم سال ۹۸، ۵۰ درصد بوده که در سال آینده با توجه به شرایط موجود تشدید خواهد شد و بهبودی ندارد خصوصا ورود ویروس کرونا به ایران، تاثیر عمیقی بر اقتصاد کشور ما خواهد گذاشت. پیش‌بینی من این است که ما یک دوره رکودی را تا خرداد ماه تجربه خواهیم کرد که طبیعتا با کاهش شدید تولید همراه خواهد بود و از ابتدای تابستان این کاهش قیمتی که اتفاق خواهد افتاد جبران می‌شود. به اعتقاد من متناسب تورم، بخشی از قیمت‌ها بالا رفته و تا پایان سال ۹۹ ما شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: