۲۸
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
تعداد بازدید : ۳۲۰
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

هم مالت را بده هم جانت را!
خودروی پراید یکی از تولیدات داخلی شرکت سایپا است که به خاطر قیمت پایین و جنبه اقتصادی آن در مقایسه با سایر خودرو‌ها مورد استقبال مردم است و اولین تولید این خودرو ۲۶ سال پیش آغاز و به شکل پراید هاچ‌بک تولید شد.

به گزارش روی تیتر، پراید سدان که از مدل‌های قدیمی پراید است حاصل همکاری فیس لیفت کمپانی فورد بوده و در کشور آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت.
این پراید در سال ۱۹۸۶ در آمریکا مورد استقبال جوانان و دانشجویان قرار گرفت، اما فروش و استفاده از آن به علت ایراداتی که سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا به آن وارد کرد ممنوع شد.
با این وجود تولید این خودرو با گذشت سال‌های زیاد از توقف آن در کشور آمریکا، هنوز در ایران ادامه دارد و سالانه تعداد زیادی از مردم کشورمان به علت استفاده از این خودرو یا جان خود راا از دست داده و صدمه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند و به همین دلیل به عزرائیل جامعه ما تبدیل شده است.
در ابتدا قیمت فروش این خودرو زیر ۱۰ میلیون تومان بود و اکثر طبقات جامعه توان خرید آن را داشتند، اما به مرور با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت این خودرو نیز افزایش یافته و به سقف ۵۰ میلیون تومان هم رسید.
این خودرو علاوه بر گرفتن مال مردم جان آن‌ها را نیز گرفته است.
از سالیان پیش خبر‌هایی در خصوص توقف تولید پراید از شرکت سایپا شنیده می‌شد، اما وعده سرخرمنی بود که هیچگاه عملی نشد.
فراگیر شدن این خبر از سال ۹۶ آغاز شده تا جایی که تولید پراید در کاشان متوقف شد، ولی تاکنون هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نشده و شرکت سایپا روند تولید آن را ادامه داده و چند ده هزار محصول برای فروش به مشتریان در سال ۹۸ را پیش فروش کرده‌اند.
خبر توقیف این خودرو در حالی منتشر شده که قیمت خرید آن افزایش پیدا کرده و بازار خودرو در رکود قرار دارد.
بر اساس آمار منتشر شده از پلیس راهور، ۳۴ درصد از قربانیان حوادث رانندگی دارای خودروی پراید بوده‌اند و با توجه به این آمار باز هم مردم برای خرید این محصول صف می‌کشند.


دلایل این میزان خسارت چیست؟


از مهم‌ترین ویژگی‌های هر خودرویی، ایمنی بالای آن برای محافظت از جان سرنشینان است.
این در حالی است که خودروی پراید از لحاظ ایمنی بسیار ضعیف است و یکی از دلایل عمده کشته شدن سرنشینان آن همین موضوع است.
بدنه این ماشین به علت کیفیت پایین و پیکره ضعیف آن به شدت آسیب‌پذیر است، به طوری که توان مقاومت در برابر ضربه‌های سطحی وبا شدت کم را نداشته و به همین دلیل توان محافظت از سرنشینان خود را ندارد و به «کشنده جاده‌ها» یا «ارابه مرگ» شناخته می‌شود.
مواد اولیه به کار رفته در این خودرو آنچنان که باید مطلوب نبوده و فناوری آن مربوط به گذشته است و امروزه در تمام شرکت‌های خودرویی منسوخ شده، به همین دلیل در هنگام تصادف خسارات زیادی را وارد می‌کند، به طوری که ایربگ به کار رفته در آن نیز هیچگونه تاثیری در کاهش خسارات آن ندارد.
عوامل موثر در رد شدن این ماشین بسیار است، اما شاید مهم‌ترین عاملی که بتوان به آن اشاره کرد نبود نظارت درست و مناسب از سوی سازمان استاندارد بوده که طی سال‌های گذشته با وجود خسارات و تعداد بالای قربانیان استفاده کننده از این خودرو توجهی به آن نشان نداده‌اند.
اما به واسطه آمار‌هایی که هر ساله رو به افزایش است سازمان استاندارد قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کرده که سد بزرگی در برابر سایپا ایجاد کرده است، این در حالی است که این اقدام باید سال‌ها پیش انجام می‌شد.
با توجه به این آمار سوال اینجاست که آیا اینبار تولید خودروی پراید واقعا توقیف خواهد شد یا همانند سال‌های گذشته فراموش می‌شود؟
پس از خسارات زیاد و وضع قوانین سازمان استاندارد مجوز فروش این محصول توسط شرکت سایپا از دی ماه سال جاری لغو شده و تنها تعهدات قبل از دی ماه را به مشتریان تحویل خواهند داد.
به گفته تقی‌زاده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سایپایی‌ها خواسته‌اند ابتدا جانشین مناسبی برای پراید یافته و پس از آن محصول را کنار بگذارند به همین دلیل سایپا طرح ویژه فروش پراید را متوقف کرده است.
بر اساس این گفته مدیرعامل سایپا اعلام کرد: تولید پراید به پایان خواهد رسید و خودروی تیبا یا کوئیک جایگزین آن خواهد شد.
بنابر گفته تقی‌زاده پراید اگر استاندارد‌های جدید مصوب شورای سیاست‌گذاری خودرو را پاس نکند در همان تاریخ اعلام شده کنار گذاشته می‌شود.
پژو ۴۰۵ نیز از این قاعده مستثنا نیست و اگر نتواند استاندارد‌های جدید را پشت سر بگذارد توقیف خواهد شد.
پراید و پژو ۴۰۵ اگر بتوانند این استاندارد‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند مجوز ادامه تولید برای آن‌ها تا زمستان سال آینده صادر خواهد شد.