به گزارش روی تیتر به نقل از تسنیم، فعالان بازار خودرو معتقدند، فقط با عرضه واقعی خودرو میتوان تعادل را در بازار ایجاد و مانع دلال بازی و رشد قیمت خودرو شد. اما در حال حاضر تعداد محصولات عرضه شده در تحویلهای فوری محدود بوده و مردم عادی توان ثبتنام خرید محصولات را ندارند.
در پیش فروشهای اقساطی نیز تحویل خودروها به سال ۹۹ موکول شده و همین امر نشان میدهد این طرحها نمیتواند دردی از بازار خودرو دوا کند و همچنان رکود و افزایش قیمت خودرو در بازار اتفاق میافتد.
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه میگوید: به اعتقاد من اصولا پیش فروشهای خودروسازان برای رفع مشکلات مالی آنها است به نوعی از این طریق مسائل جاری شرکتها حل و فصل میشود.
وی با اعلام اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ پیش فروش خودرو توانست نتایج مؤثری را برای مدیریت بازار و قیمت خودرو داشته باشد، افزود: امروز مشکلات تولید خودرو زیاد شده و سازوکار شرکتها در فروش محصولات و مدیریت بازار مشخص نیست. در حال حاضر معلوم نیست خودروساز ما دولتی یا خصوصی است و همین موضوع اثرات نامناسب خود را در تصمیمگیریها خواهد گذاشت.
این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید عرضه واقعی خودرو به بازار انجام شود، تصریح کرد: به نظر میرسد عرضه صوری و غیر عقلایی خودرو نمیتواند برای تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو مؤثر باشد.
به گفته وی، برای ساماندهی بازار باید به فکر افزایش تولید آنهم با پشتوانه کارشناسی بود به این صورت که گلوگاههای تولید باید شناسایی و ضمن رفع آنها روند تولید قطعه و ملزومات خودرو افزایش یابد. در این شرایط سرمایهگذاری در این بخش منطقی خواهد بود.
خلخالی اضافه کرد: با گفتن حرف نهضت داخل مشکلات حل نمیشود بلکه باید در مقام عمل رفع موانع تولید هدفگذاری شود.