۳۷۲۸
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
تعداد بازدید : ۳۱۸
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: منطقه‌ای که مورد خسارت حادثه انفجار قرارگرفته است، منطقه مسیحی نشینی است که از گذشته هم موردحمایت فرانسوی‌ها بوده است. مردمان این منطقه بیشترین آسیب را دیده‌اند و به‌طور طبیعی مردم انتظار دارند که فرانسه حمایت جدی در خصوص خسارت‌ها داشته باشد.
به گزارش فراتیتر، در حالی مردم لبنان با خسارت‌های حادثه انفجار بندر بیروت دست‌وپنجه نرم می‌کنند که تجمع و تظاهرات اعتراضی هم دامن این شهر را گرفته است. بیروت به صحنه اعتراض مردم لبنان بدل شده است. معترضان می‌گویند تا محاکمه مقصران اصلی انفجار بندر بیروت خیابان‌های این کشور را ترک نمی‌کنند. در این خصوص خبرنگار سیاسی فراتیتر گفتگویی با حمیدرضا ترقی معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی داشت که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ منتشر شده است.

فراتیتر: ارزیابی شما از وقایع اخیر لبنان چیست؟
ترقی: وقایع لبنان در چند وقت اخیر نشان‌دهنده توطئه‌ای از پیش طراحی شده است که برای بر هم زدن اوضاع داخلی این کشور و فشار بر مردم طراحی شده است. بخشی از این توطئه ورود مواد منفجره به بندر بود که طراحی آن در گذشته انجام شده بود. مسئولان گذشته از دوران رفیق حریری تا دوره پیشین لبنان از این مسائل قافل بودند. قبل از این انفجار بزرگ هم هواپیماهای اسرائیلی و آمریکایی تردد زیادی در منطقه داشتند و اوضاع را زیر نظر داشتند. از سوی دیگر شاهد تحریک عوامل رفیق حریری و عربستان در چند روز اخیر برای مقابله و مخالفت با دولت و حاکمیت کنونی هستیم. همه این موارد نشان‌دهنده توطئه ای برنامه‌ریزی شده است که برای براندازی دولت قانونی لبنان طراحی گردیده است. این توطئه توسط مثلث عبری، عربی و غربی دنبال می شود. آن‌ها در پی این هستند که با فشار بر دولت قانونی لبنان خواسته‌های امریکا، غرب و اسرائیل را اجرایی کنند. همچنین به دنبال مخالفت با قدرت حزب‌الله و وابستگی مجدد لبنان به عربستان و اروپا هستند.

فراتیتر: واکنش دبیرکل حزب‌الله لبنان به اظهارات مکرون چه تأثیری بر آینده لبنان خواهد داشت؟
ترقی: سید حسن نصرالله با درایت و آینده‌نگری تلاش کرد که به حضور مکرون واکنش منفی نشان ندهد. همچنین ابعاد منفی سفر مکرون را که نقض‌کننده استقلال لبنان بود را به دولت واگذار کرد. واکنش دبیرکل حزب‌الله لبنان در مسیر بر طرف کردن شبهات موجود و اتهام به حزب‌الله پیرامون مواد منفجره بود. مواضع سید حسن نصرالله تقریباً بر خلاف انتظار امریکا، اسرائیل و فرانسه اتخاذ شد و بهانه‌ای به دست آنها نداد که تنش‌های داخلی لبنان تشدید کنند. موضوع گیری سید حسن نصرالله دارای یک خردمندی و دوراندیشی مقتدرانه‌ای بود. طبیعتاً در شرایط کنونی مردم لبنان تنها با افزایش تاب‌آوری می توانند بر مشکلات غلبه پیدا می‌کنند و به مرور مقصران اصلی را تشخیص داده و علیه آنها وارد عمل خواهند شد.

فراتیتر: حضور ایران در لبنان چه تأثیری بر سیاست‌های فرانسه در لبنان خواهد گذاشت؟
ترقی: منطقه‌ای که مورد خسارت حادثه انفجار قرار گرفته است، منطقه مسیحی نشینی است که از گذشته هم مورد حمایت فرانسوی‌ها بوده است. مردمان این منطقه بیشترین آسیب را دیده‌اند و به طور طبیعی مردم انتظار دارند که فرانسه حمایت جدی در خصوص خسارت‌ها داشته باشد. با وجود این شرایط، کمک ایران به مردم خسارت دیده لبنان مورد انتظار مردم آن منطقه نبوده است. این کمک نشان می‌دهد که ایران به تمامیت عرضی لبنان اهمیت می‌دهد و برای ایران بین شیعه و مسیحی تفاوتی وجود ندارد. مردم ایران به وظیفه انسان دوستانه خود عمل می‌کنند.

فراتیتر: اقدامات اخیر تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای حزب‌الله لبنان ایجاد خواهد کرد؟
ترقی: بعید نیست که اقدامات حساب‌شده اخیر در لبنان بر پایه تضعیف محور مقاومت باشد اما محور مقاومت از استحکامی برخوردار است که این توطئه‌ها و دسیسه‌ها به هیچ‌وجه قادر به ایجاد خلل در اقتدار و اهداف بلندمدت مقاومت نیست.

فراتیتر: پیش‌بینی شما از وضعیت اعتراضات در لبنان در روزهای آینده چیست؟
ترقی: اعتراضات روزهای اخیر ناشی از فشار اقتصادی بر مردم است. در حالی با خسارت مواجه شده‌اند که منابع درآمدی لبنان کاهش داشته است. در نتیجه فشارهای اقتصادی افزایش‌یافته است و دولت لبنان شرایط سختی برای تأمین منابع مالی خود دارد. به طور طبیعی دولت باید با رسیدگی ویژه به وضع موجود نارضایتی‌های مردم را کاهش دهد. قطعاً این تظاهرات و تجمعات تحریک‌شده از سوی جریان 14 مارس، رفیق حریری و عربستان برای تخریب سیاسی لبنان است. امیدوارم مردم لبنان همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند با توکل به خداوند و تلاش در جهت حل مشکلات داخلی خود بتوانند از این بحران با کمک مردم دیگر کشورها عبور کنند و لطمه‌ای به استقبال و امنیت ملی خود نزنند. با تجربیات مردم لبنان در این سال‌ها و نقش حزب‌الله لبنان در حل این‌گونه بحران‌ها، آنها از این بحران نیز با سربلندی عبور خواهند کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: