۳۸
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۶۶۲
صندوق بین‌المللی پول چیست؟
طرح صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۴۵ میلادی در کنفرانس برتون وودز مطرح و ایجاد شده، اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

به گزارش روی تیتر، طرح صندوق بین‌المللی پول در سال ۱۹۴۵ میلادی در کنفرانس برتون وودز مطرح و ایجاد شده، اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
این صندوق برای نظارت بر اجرای سامانه پولی بین‌المللی ایجاد شده و یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان به شمار می‌رود.
این سازمان برای کشور‌هایی که از لحاظ اقتصادی در مضیقه هستند وام‌هایی قرار داده است تا دچار بحران‌های مالی نشوند.
در سال ۱۹۸۸ صندوق بین‌المللی پول ۱۵۱ عضو داشته که قدرت هر عضو واسته به قدرت اقتصادی آن کشور بوده و کشور‌هایی که قدرت اقتصادی بیشتری دارند قدرت رای آن‌ها نیز بیشتر است.
اما اعضای این صندوق ثابت نماند و ۲۵ سال بعد به ۱۸۱ کشور افزایش یافت.
اهداف اصلی این صندوق به اختصار، ارتقای میزان همکاری مالی، جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین‌المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشور‌هایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند بوده که با گذشت زمان از ابتدای شکل‌گیری این صندوق تا به امروز هیچ تغییری در اهداف آن ایجاد نشده، اما نوع عملکرد آن که نظارت، کمک تخصصی و مالی است همگام با رشد نیاز و تقاضای کشور‌های عضو تغییر کرده است.
دولت ایران جزو ۴۴ کشور دعوت شده به کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴ بود و اعضای هیات چهار نفره اعزامی آن در کمیسیون‌های مربوط به تهیه اساسنامه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شرکت داشتند.
پس از عضویت ایران در این صندوق، برای اولین بار ایران دولت به محاسبه جداول موازنه پرداخت‌های کشور موظف شد که برای اولین بار بنا به درخواست صندوق انجام گرفت و دولت متعهد به ارائه اطلاعات اقتصادی لازم به صندوق شد.
ایران در سال ۱۳۳۰ به خاطر مشکلات ارزی که به سبب ملی شدن صنعت نفت به وجود آمد برای اولین بار از منابع مالی صندوق برای اولین بار استفاده کرد.
ایران برای دریافت مبلغی از صندوق بین‌المللی پول در مقابل ارائه سفته‌های ریالی معادل ۲۵ درصد سهمیه اعتباری خود در صندوق، دلار دریافت کرد.
این سازمان با توجه به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی ایران در ماه‌های گذشته پیش‌بینی‌هایی را ارائه کرده است.
بر اساس پیش‌بینی‌های این صندوق، اقتصاد ایران امسال ۵.۹ درصد کوچکتر می‌شود که از ۱۹۸۴ که ایران درگیر جنگ با عراق بود ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی ایران محصوب می‌شود.
ارزیابی شش ماه پیش این صندوق به دلیل تحریم شدید آمریکا بر صادرات نفت ایران که مهمترین منبع درآمدی ایران محسوب می‌شود، ۳.۵ درصد بیشتر از پیش‌بینی اخیر بود.
در سال ۲۰۰۸ هم ایران به همین دلیل ۴.۸ درصد کوچکتر بود و این دومین سال افت اقتصاد ایران و کوچک شدن آن است.
در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده اقتصاد کلان ایران «مشقت بسیار شدید را تجربه می‌کند و خواهد کرد» و در سال ٢٠٢٠ رشدی نخواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: