۵۶۰۶
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۴۲۶
شخصیت‌ها و مدیران فرهنگی؛ از جمله معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیام‌هایی فقدان اکبر عالمی، مستندساز، آموزگار سینما و عکاسی و چهره تلویزیونی را تسلیت گفتند.

به گزارش فراتیتر، اکبر عالمی که همزمان با ساخت فیلم مستندی از بیماران کرونایی به این بیماری مبتلا شده و از اول هفته جاری در بیمارستانی بستری شده بود، بامداد سه شنبه (۲۲ مهر) در سن هفتادوپنج

سالگی درگذشت. اردشیر عالمی فرزند وی با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: پدر رفت؛ فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود؛ تأثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند. اردشیر عالمی اعلام کرده که زمان و شرایط برگزاری مراسم ترحیم به زودی اعلام خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت هنری، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی به این مناسبت نوشت: دریغ و افسوس که اکبر عالمی، هنرمند پرشور و معلم عزیز هنر و تصویر رفت. نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشورما تا فردا و آینده و همیشه تداوم دارد، بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی عاشقانه و بی دریغ در کلاس یا نشست های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون یاد می داد، با دنیای تصویر و عکاسی و سینما همراه شدند.

عالمی برای هموار کردن مسیر آموزش عکاسی و سینما و تقویت عکاسی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس، تالیف و ترجمه و ایجاد زمینه هایی برای آموزش عکاسی و سینما به تداوم جریان هنری و استمرار فرهنگی خدمتی کرد که شایسته تحسین و به یادماندنی است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام نوشه است: اکبر عالمی خود هنرمند ارزشمندی است و همواره بزرگان هنر و هنرمندان را از سر فروتنی تکریم کرد و با رفتارش یاد داد که قدرشناس هنر وهنرمندان باشیم، عالمی در همه زندگی پربارش آموزگار بود در اخلاق و تصویر و هنر.


درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده عزیزش و دوستداران و شاگردانش تسلیت می گویم و از درگاه خداوند آرامش و بهترین درجات را برای زنده یاد عالمی خواستارم.

اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار

رئیس سازمان سینمایی هم در پیامی درگذشت استاد اکبر عالمی را تسلیت گفت. در پیام حسین انتظامی آمده است: خبر تاسف بار درگذشت آموزگار پیشکسوت سینما، اکبر عالمی، اندوه این روزهای سخت را دوچندان کرد. زنده یاد اکبر عالمی معیار سینماگر اندیشه‌مدار و مصداق انسان وارسته و اخلاق‌مدار بود. آثار او چه در قاب دوربین، چه بر مرکب قلم و چه بر مسند معلم دانشگاه، حکایت از نگاه انسانی و مهربانانه او به زندگی و جهان پیرامونش داشت.

نگاه مسئولانه او همین بس که در به تصویرکشیدن مجاهدت‌های ایثارگران سپیدجامه به بیماری مبتلا شد. فقدان این سینماگر و منتقد متعهد و پژوهشگر و مترجم زبردست را به اهالی فرهنگ و هنر و خانواده آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم.

معاونت سیما نیز در پیامی فقدان وی را تسلیت گفت و نوشت: اکبر عالمی کارمند صدا و سیما و مدیر لابراتوار این سازمان بودند. همچنین ایشان به عنوان مجری کارشناس در برنامه ها حضور داشتند.

روابط عمومی معاونت سیما؛ درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

به گزارش روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این پیام آمده است:

نسل‌های مختلف علاقه‌مند سینما شاگر او بودند

همچنین مدیر بنیاد سینمایی فارابی در پیامی درگذشت عالمی را تسلیت گفت. علیرضا تابش نوشته است: در نهایت تٲلم و اندوه، یکی دیگر از اساتید و پیشکسوتانِ وزینِ سینما و تلویزیون ایران، دعوتِ حق را لبیک گفت.

نسل‌های مختلف علاقه‌مند به سینما در ایران، یا شاگرد استاد بودند و یا به‌خاطر دانش و اجرای مسلط و تاثیرگذار این استاد فقید، شیفته سینما شدند. دریغ و هزاران دریغ که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود و این معلم باسواد سینما و رسانه، سرانجام امروز در جدال با کرونا به رحمت خدا پیوست.

درگذشت مرحوم مغفور، دکتر اکبر عالمی که عمرِ شریفش را صرفِ پژوهش، تعلیم و پروراندنِ نسل‌های مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد، به خانواده محترم و دوستداران و شاگردان ایشان و خانواده صاحب‌عزای سینمای ایران، تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روح سترگش، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.

اکبر عالمی (متولد تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز) مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند.

وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. او از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده ‌است. 

کتاب‌های لزوم بازسازی و فناوری سینمای ایران،  تمهیدات سینمایی، تصویر آینده و ظهور، در عکاسی و سینما، اثر سی آی و آر آی جاکوبسن و ترجمه اکبر عالمی تنها بخشی از آثار قلمی این هنرمند مطرح است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: