۵۸۲۵
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
تعداد بازدید : ۱۳۵۷
حقیقت‌پور، مشاور لاریجانی مطرح کرد:
مقام معظم رهبری در حکمی علی لاریجانی را به طرف چینی معرفی کرده‌اند. در نتیجه طرف ایرانی پیگیر قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین لاریجانی است. در کشور هم مسئول ساماندهی دستگاه‌های اجرایی و حکومتی نظام است.
به گزارش فراتیتر، چند ماهی است که قرارداد ایران و چین در صدر اخبار است و با وجود نبود اطلاعات دقیق مخالفان و موافقین سر سختی دارد. خبر روز گذشته واعظی مجدداً این قرارداد را به صدر اخبار آورد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: علی لاریجانی از زمانی که رئیس مجلس بود، سفری به چین داشت و موضوع سند ۲۵ ساله را دنبال می‌کرد. بعد از خروج لاریجانی از مجلس از او درخواست همکاری کردیم.

اولین ورود لاریجانی به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران و توافق بر سر تنظیم یک سند همکاری میان دو کشور، علی لاریجانی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به همراه چند تن از وزرای دولت و برخی روسای کمیسیون‌های مجلس به چین سفر کرد و رایزنی‌هایی را برای نحوه تدوین و اجرایی‌سازی توافق ۲۵ ساله با مقامات چینی انجام داد.
 
لاریجانی مسئول ساماندهی دستگاه‌های اجرایی در خصوص قرارداد ایران و چین است
خبرنگار فراتیتر برای بررسی نقش لاریجانی در قرارداد ایران و چین گفتگویی با منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی داشت. حقیقت پور ضمن تأکید حکم رهبری برای حضور لاریجانی در قرارداد ایران و چین گفت: با توجه به فضایی که بین ایران و چین بعد از برجام ایجاد شده بود، جمهوری اسلامی ایران با تائید مقام معظم رهبری پیشنهاد توافق ۲۵ ساله را ارائه کرد. در حال حاضر این توافق در مرحله تکمیل نهایی است و در آینده نزدیک شاهد امضای این توافق خواهیم بود.
وی افزود: مقام معظم رهبری برای این که توافق ایران و چین یک توافق اصولی و اساسی باشد و منزلت والایی در حوزه اجرا و پیگیری داشته باشد؛ در حکمی علی لاریجانی را به طرف چینی معرفی کردند. در نتیجه طرف ایرانی پیگیر قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین لاریجانی است و در کشور هم مسئول ساماندهی دستگاه‌های اجرایی و حکومتی نظام است
این نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: توافق ایران و چین مرتبط به یک قوه نیست و قوای مختلف سفارش و پیشنهاد‌های خود را مطرح خواهند کرد. نیرو‌های مسلح نیز فارغ از امور قوای سه‌گانه می‌توانند درخواست و پیشنهاد ارائه کنند.
حقیقت پور در خصوص مخالفت‌ها با این قرارداد اظهار داشت: لاریجانی ستاد اجرایی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین را با همکاری قوای مختلف زیر نظر مقام معظم رهبری جلو خواهد برد. اخبار و اطلاعات منفی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از سوی غربی‌ها منتشر شده است و در داخل هم جریان‌های انحرافی موج منفی در خصوص این قرارداد ایجاد کرده‌اند. مخالفت‌ها با این قرارداد بیشتر از سوی کسانی است که آن‌هایی که قبله صبحگاهی‌شان غرب است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دنبال منافع ملی خود است و حتماً این قرارداد برد برد خواهد بود. چینی‌ها هم به دنبال منافع ملی خود هستند و نذر بستن قرارداد با ما را ندارند. بهترین معادله در سطح بین‌الملل این خواهد بود که ایران و چین منافع حاصل از این توافق را تقسیم کنند.
مشاور علی لاریجانی در ادامه تأکید کرد: ایران به دنبال فروش محصولات و انرژی خود و همچنین واردات تکنولوژی است. طرف چینی هم تمایل به همکاری با ایران دارد. ان شالله با انعقاد این قرارداد شاهد شکوفایی روابط خوب خواهیم بود.
حقیقت پور با رد اخبار حضور لاریجانی در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: برنامه‌ای برای حضور در شورای عالی امنیت ملی ندارند و در حال حاضر مشغول تدریس و تألیف پیرامون آثار شهید مطهری هستند. مقام معظم رهبری لاریجانی را برای حضور در قرارداد ایران و چین انتخاب کرده‌اند و گمانه‌ها در خصوص حضور وی در انتخابات ۱۴۰۰ غلط است. علی لاریجانی تأکید کرده است که در انتخابات کاندیدا نخواهند شد.
مشاور علی لاریجانی در پایان گفت: لاریجانی در عرصه بین‌الملل فرد شناخته شده‌ای است. ورود وی به امور مختلف کارساز خواهد بود و در سطح بین‌الملل کشور‌ها شناخت خوبی از لاریجانی دارند. در آینده نزدیک شاهد تحرکات بیشتر او در سطح بین‌الملل خواهیم بود و در مباحثی مثل بحران لبنان، قره‌باغ این قابلیت هست که ورود کنند. همه این موارد بستگی به خواست نظام برای بهره‌مندی از شخصیت لاریجانی دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: