۶۰۰۷
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
تعداد بازدید : ۸۷
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران از آمادگی شرایط برای کاهش مصرف روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران از آمادگی شرایط برای کاهش مصرف روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین خبر داد.

به گزارش فراتیتر، همایون صالحی گفت: هر یک متر مکعب مصرف سی‌ان‌جی منجر به کاهش مصرف یک لیتر بنزین می‌شود اگر از تمام ظرفیت جایگاه‌های موجود سی‌ان‌جی استفاده شود ۴۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کم می‌شود.
وی، درباره جایگاه کوچک سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور اظهار داشت: در اینکه سی‌ان‌جی بار زیادی را از دوش بنزین برداشت شکی نیست اما تدبیر و برنامه‌ریزی بر این بود که کارخانجات تولیدکننده خودرو، خودروهایی تولید کنند که به صورت استاندارد بتوان از سوخت سی‌ان‌جی استفاده کرد تا هم مصرف بنزین را کاهش دهند و هم اینکه سی‌ان‌جی سوخت مقرون به صرفه‌تری است. دیگر اینکه هوای پاک مهم است و آلودگی کم شود اما مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده خودروسازان اقدامی در راستای تحقق این اهداف نداشتند.
وی افزود: اکنون تعداد جایگاه عرضه‌کننده سی‌ان‌جی در سطح کشور کم نیست، یعنی جایگاه‌های فعلی تا ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ارائه خدمات دارند بنابراین کاهش تقاضا برای این سوخت به دلیل کم بودن تعداد جایگاه‌های سوخت نیست. تعداد جایگاه‌ها به نسبت میزانی که توزیع می‌شود زیاد هم هست اما مشکل از خودروسازان است که بر سر افزایش رغبت به سمت این سوخت مانع ایجاد کرده‌اند.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: اکنون با تمام ترفندهایی که بکار بسته شد تا حق‌العمل‌ها بالا برود ولی بازهم مقرون به صرفه نیست و بسیاری از جایگاه‌ها ضررده بوده و در آستانه ورشکستگی هستند بنابراین بحث توسعه صنعت سی‌ان‌جی باید با تولید خودرها هماهنگ شود تا شاید بتوان تاحدی از مشکلات را برطرف کرد.
وی یادآور شد: برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد جایگاه‌ها به این معنا نیست که جایگاه سی‌ان‌جی در کشور کم است و قادر به ارائه خدمت نیستند، جایگاه بیش از میزانی که تقاضا وجود دارد موجود است، مشکل از کمبود تقاضاست که دلیل آن هم فراهم نبودن زیرساخت است.
صالحی خاطرنشان کرد: هر یک متر مکعب مصرف سی‌ان‌جی منجر به کاهش مصرف یک لیتر بنزین می‌شود اگر از تمام ظرفیت جایگاه‌های موجود سی‌ان‌جی استفاده شود ۴۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کم می‌شود ولی فعلا این سوخت ۲۵ میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش داده اما جایگاه‌های فعلی این توان و ظرفیت را دارند تا ۴۰ میلیون متر مکعب خدمات ارائه دهند که مستلزم این است که خودروسازان به سمت تولید خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز بروند و علاوه بر خودروهای عمومی برای خودروهای شخصی هم استفاده از سی‌ان‌جی جدی گرفته شده و توسعه پیدا کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: