۶۰۰۹
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۱۲۱
جوزپ بورل، از عدم اجماع کشورهای مشارکت‌کننده در برجام درخصوص حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران خبر داد.

جوزپ بورل، از عدم اجماع کشورهای مشارکت‌کننده در برجام درخصوص حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران خبر داد.

به گزارش فراتیتر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام در بیانیه‌ای نوشت: من در تاریخ ۱۴ سپتامبر نامه‌ای را از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس دریافت کردم که در آن درخصوص مسئله‌ای نگران‌کننده در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به من اطلاع‌رسانی می‌کردند.
وی در ادامه نوشت: وزرای خارجه درخصوص عدم پایبندی ایران از سال ۲۰۱۹ سخن گفته بودند و درنظر داشتند که این مسئله از طریق سازوکار حل‌وفصل اختلافات برجام حل نشده است. آن‌ها از قصد خود مبنی بر عدم برداشتن تحریم‌های برجامی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خبر دادند.
بورل افزود: متعاقبا من به عنوان هماهنگ‌کننده با مشارکت‌کنندگان در برجام درخصوص مسیر پیش‌رو رایزنی کردم. پیرو این رایزنی‌ها دریافتم که تا به امروز به دلیل نقطه نظرات مختلف مطرح شده، این مسئله حل‌ نشده باقی مانده است. در عین حال، مشارکت‌کنندگان بر عزم خود مبنی بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک در چارچوب برجام تاکید کردند.
این مقام ارشد اروپایی در انتها نوشت: من به ادامه دادن تمامی تلاش‌های ممکن در رابطه از ازسرگیری اجرای کامل برجام به طور کامل متعهد هستم. این مسئله بود که طی رایزنی‌ها نیز درخصوص آن گفت‌وگو شد.
مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که حدود هشت سال پیش برای تأیید برجام صادر شد، محدودیت‌های اعمال‌شده این سازمان درخصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌هالی بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهد شد؛ بنابراین اقدام کشورهای اروپایی در خصوص حفظ تحریم‌های موشکی (حتی بدون کلید زدن مکانیسم ماشه) نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و به معنای تداوم سیاست کشورهای غربی در حفظ فشار بر ایران از طریق برجام تلقی می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: