۶۱۱
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
تعداد بازدید : ۵۳۵
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

نرخ تورم نقطه‌ای هر ماه نسبت به ماه گذشته در سامانه مرکز آمار ایران منتشر و درصد رشد و یا افت آن اعلام می‌شود. این نرخ هر ماهه با کاهش و یا افزایش همراه است و در ماه‌های اخیر شاهد افزایش این نرخ بوده‌ایم.
به گزارش روی تیتر، نرخ تورم نقطه‌ای هر ماه نسبت به ماه گذشته در سامانه مرکز آمار ایران منتشر و درصد رشد و یا افت آن اعلام می‌شود.

این نرخ هر ماهه با کاهش و یا افزایش همراه است و در ماه‌های اخیر شاهد افزایش این نرخ بوده‌ایم.

بر اساس این آمار نرخ تورم آبان ماه ۱/۶ واحد درصد افزایش یافت، اما در ماه گذشته، آذر ماه نرخ تورم ماهانه به ۳/۲ درصد رسید و افزایش یافت و نرخ تورم ماهانه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴/۱ درصد و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ۲/۸ درصد بوده است.

بر اساس این آمار نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری ۱/۵ برابر و نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی ۲/۴ درصد افزایش داشته که به ترتیب نرخ آن‌ها سه درصد و ۴/۲ درصد بوده است.

گروه «سبزیجات» (گوجه­ فرنگی، کدوسبز، پیاز، لوبیا سبز) و گروه «میوه و خشکبار» (هندوانه، توت فرنگی) گروه «حمل ونقل شخصی» (بنزین، انواع اتومبیل سواری) و گروه «پوشاک و کفش» در آذر ماه نسبت به آبان ماه بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

اما در گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ ماشینی) و گروه «ادویه و خوراکی‌های طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی) افت قیمت را شاهد بودیم.

نرخ تورم کل کشور در آذر ماه سال ٩٨ برابر ۴۰ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۳۹/۶ درصد برای دهک اول تا ۴۱/۶ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

استان آذربایجان غربی با ۶/۳ درصد افزایش بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور و استان کردستان با ½ درصد افزایش کمترین نرخ تورم ماهانه را در آذر ماه داشته‌اند.

اما بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۳۳/۹ درصد به استان ایلام و کمترین آن با ۲۳/۱ درصد به استان کردستان اختصاص دارد.

نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام ۴۸/۶ درصد و استان قم ۳۵/۲ درصد بوده که به این ترتیب ایلام بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه و استان قم کمترین تورم را داشته است.

با توجه به سخنان رئیس جمهور در خصوص تحریم‌های ایران و وضعیت موجود اقتصادی به نظر می‌رسد باید منتظر افزایش هر ماهه نرخ تورم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: