۶۸۵۵
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
تعداد بازدید : ۶۰
گزارش مهرماه مرکز آمار نشان از رشد ۳۹.۲ درصدی شاخص قیمت مسکن به نسبت سال گذشته دارد.

 
گزارش مهرماه مرکز آمار نشان از رشد ۳۹.۲ درصدی شاخص قیمت مسکن به نسبت سال گذشته دارد.
 
به گزارش فراتیتر، نرخ تورم ماهانه مهرماه ۲.۳ درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران روز یکشنبه هفتم آبان آمار مربوط به تورم را منتشر کرد. بر اساس این آمار در مهر ۱۴۰۲، شاخص قیمت مسکن نسبت به ماه قبل از آن، ۲.۳ درص و نسبت به ماه مشابه در سال قبل ۳۹.۲ درصد افزایش داشت. این آمار همچنین نشان می‌دهد که در ۱۲ ماهه منتهی به ماه آبان نسبت به دوره مشابه سال قبل، نرخ مسکن در ایران ۴۵.۵ درصد بالا رفته است.
 
بر اساس این آمار، نرخ تورم ماهانه در مهرماه، ۲.۳ درصد افزایش یافت. تجارت‌نیوز با اشاره به افزایش نرخ ماهانه تورم نوشت که این موضوع می‌تواند تحقق هدف ۳۰ درصدی را که بانک مرکزی برای نرخ تورم در پایان سال معین کرده است، با مشکل مواجه کند.

گزارش شهریورماه نیز نشان می‌دهد قیمت مسکن در این بازه یک ماهه تورمی معادل ۳.۴ را پشت سر گذاشته و تورم نقطه به نقطه این بخش نیز ۳۸.۷ درصد ثبت شده است. تورم سالانه قیمت مسکن میزان کمتری از تورم نقطه به نقطه آن دارد و به ۳۷.۳ درصد رسیده است. از سوی دیگر تورم ماهانه اجاره نیز برابر با تورم قیمت مسکن ۳.۴ درصد، تورم ماهانه ۳۸.۷ درصد و تورم سالانه نیز ۳۷.۱ درصد برآورد شده است.

گزارش تورم مردادماه ۱۴۰۲ نیز نشان‌دهنده آن است که تورم ماهانه این نیاز اساسی ۳.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز ۳۸.۵ درصد بوده است. تورم سالانه مسکن نیز در مردادماه به ۳۶.۶ رسیده بوده است. گفتنی است اخیرا مرکز آمار ایران در گزارشی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران، اعلام کرد که متوسط قیمت هر متر خانه در شهریور امسال به ۷۷ میلیون تومان رسیده است.

البته تورمی که برخی از مردم به‌طور حقیقی در بازار مسکن و اجاره احساس می‌کنند بسیار بالاتر از تورمی است که در این دست آمار‌ها ثبت می‌شود. اکنون قشر بزرگی از مردم بالغ بر ۷۰ درصد از درآمد خود را ماهانه صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند، در حالی که امیدی نیز برای خرید خانه‌ای حداقلی ندارند.

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: