۶۹۱۰
سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
تعداد بازدید : ۵۲
مدیریت ورزش در ایران از ناکارآمدی کارنابلدی رنج می برد.

مدیریت ورزش در ایران از ناکارآمدی کارنابلدی رنج می برد.

به گزارش فراتیتر، بعد از عملکرد دور از انتظار ورزش ایران در بازی های آسیایی هانگژو انتظار می رفت کاروان پاراآسیایی که همواره در مسابقات برون مرزی خوش می درخشد نمایش چشمگیری در هانگژو داشته باشد اما آب رفتن تعداد مدال های کاروان ایران در بازی های پاراآسیایی نشان داد ورزش کشورمان حال و روز خوشی ندارد.

کاروان آسیایی ایران در شرایطی کار خود در هانگژو را به پایان رساند که ورزشکاران ایرانی از بدبینانه‌ ترین پیشبینی‌ ها هم ضعیف‌ تر نتیجه گرفتند.بازی‌های آسیایی در ۱۶ روز در هانگژو چین در جریان بود و کاروان کشورمان در ۳۸ رشته ۲۷۸ ورزشکار داشت. کار ایران در این رقابت‌ها با ۱۳ طلا، ۲۱ نقره و ۲۰ برنز با ۵۴ مدال و رتبه هفتمی به پایان رسید. این درحالی است که ایران در اکثر روزها جایگاه پایین‌تری داشت و با طلاهای روز آخر ایران رتبه خود در بازی‌های آسیایی را بهبود بخشید.

سیر نزولی کاروان ایران از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا آغاز شد؛ جایی که با وجود کسب ۲۰ طلا، ایران در رده ششم قرار گرفت و در این دوره یعنی در هانگژو تعداد طلاها به عدد ۱۳ کاهش یافت و جایگاه کشورمان نسبت به دوره قبل با یک پله سقوط هفتم شد. انتظار می رفت کاروان پاراآسیایی ورزش ایران این ناکامی را در هانگژو جبران کند اما به رغم زحمت و تلاش ورزشکاران و قرار گرفتن در رتبه دومی، نتوانستیم حتی تعداد مدال های دوره پیش را تکرار کنیم.

از آنجایی که ورزشکاران رشته های پاراآسیایی همواره از کمبود امکانات و توجه مسئولان ورزش به ویژه شخص وزیر ورزش در دو سال اخیر گله داشتند؛ مشخص است که مدیریت ورزش در ایران به ویژه پس از دوران وزارت مسعود سلطانی فر حال و روز خوبی ندارد و هرچقدر هم برخی رسانه ها تلاش کنند دستاوردهای اندک مدیریت فعلی را درخشان جلوه دهند اما آمار و ارقام، گویای همه چیز است.

کاروان ورزش ایران در حالی جایگاه دومی در چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی را از آن خود کرد که نسبت به دوره پیشین این بازی‌ها، مجموع مدال و حتی طلای کمتری به دست آورده است. ایران در سومین دوره از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا  درسال ۲۰۱۸، با ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت و نه تنها در این دوره از بازی‌ها فراترازانتظارات عمل کرد بلکه یک پله صعود هم داشت.

کشورمان در این دوره تنها با ۲ مدال طلا کمتر از کره جنوبی در رده سوم ایستاد و اگر بدشانسی گریبان ورزشکاران کشورمان را نمی گرفت ایران می توانست با تعداد طلایی که در تاریخ مسابقات پاراآسیایی بی سابقه بود در رده دوم قرار بگیرد.درواقع عملکردکاروان ایران در مسابقات جاکارتا با 51 مدال طلا، 42 مدال نقره و 43 مدال برنز بهترین کارنامه کاروان پاراآسیایی ها در تاریخ بازی های آسیایی بود. این نتیجه در حالی رقم خورد که در دو دوره گذشته این بازی ها ایران در مجموع 200 مدال را به دست آورده بود.

در گوانگجو و اینچئون کاروان ایران چهارم شده بود اما در این دوره ورزشکاران ایرانی با پشت سرگذاشتن ژاپن قدرتمند و البته اندونزی میزبان جایگاه سومی این دوره ازرقابت ها را از آن خود کردند. در جاکارتا دختران هم درخشش فوق العاده ای داشتند و موفق شدند از نظر تعداد مدال ارتقا داشته باشند. بانوان ورزشکار معلول ایران در سومین دوره بازی های آسیایی در جاکارتا 13 طلا، 15 نقره، 13 برنز را کسب کنند. زنان ورزشکار ایران یک چهارم مدال های طلای کاروان و 30 درصد مجموع مدال های ایران را به نام خود ثبت کردند و این عملکرد فوق العاده نشان از رشد و پیشرفت بانوان ورزش ایران داشت.

امسال دوره چهارم رقابت های پاراآسیایی در شهر هانگژو چین  برگزار شد. تعداد ورزشکاران کاروان ایران در این دوره ۲۰۹ نفر بود. ملی‌پوشان کشورمان در حالی این عنوان را به دست آوردند که از نظر مدال طلا نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیف‌تری داشتند اما از نظر جایگاه مدالی با عنوان دومی بهترین عملکرد محسوب می‌شود. ایران در سومین دوره از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا با ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز در رده سوم جدول مدالی قرار گرفت و نه تنها در این دوره از بازی‌ها فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرد بلکه یک پله صعود داشت‌.

کشورمان در این دوره تنها با ۲ مدال طلا کمتر از کره جنوبی در رده سوم ایستاد. در هانگژو ورزشکاران ایرانی با اینکه از نظر مدال طلا نسبت به دوره قبل عملکرد ضعیف‌تری داشتند اما از نظر جایگاه مدالی با عنوان دومی بهترین عملکرد را داشتند که البته در کسب این جایگاه، نزول چشمگیر ورزشکاران ژاپن و کره جنوبی هم تاثیر زیادی داشت و ژاپن تنها با دو مدال کمتر نسبت به ایران در رده سوم قرار گرفت. 

ایران در بازی‌های پارا آسیایی هانگژو  با کسب 44 مدال طلا، 46 نقره و 41 برنز به عنوان دومی دست یافت تا بهترین جایگاه را داشته باشد. در مجموع از ۱۳۱ مدال کاروان فرزندان ایران،  ۸۱ مدال کاروان سهم مردان  و ۴۰ مدال سهم بانوان ایران بود که کاهش تعداد مدال ها تامل برانگیز است.

اتفاق تلخ برای کاروان ایران پس گرفتن مدال های طلا و نقره هاشمیه متقیان و زینب مرادی در پارادوومیدانی بود. در اولین رقابت دوومیدانی کاران ایران در هانگژو، دو مدال طلا و نقره برای کاروان فرزندان ایران به دست آمد، اما با توجه به اعتراض کشور چین مبنی بر دیر رسیدن ورزشکاران ایرانی به محل "کال روم"، و پس از بررسی کمیته برگزاری بازی‌ها، این دو از جدول رده بندی حذف شدند و افتضاحی باورنکردنی برای کاروان ورزش ایران رقم خورد که بی شک به سوءمدیریت در ورزش ایران برمی گردد.

ضمن اینکه بعد از پایان بازی های آسیایی تعداد زیادی از ورزشکارانی که موفق به کسب مدال شدند به توزیع ناعادلانه پاداش ها به مدال آوران اعتراض کرده و آن را تبعیض آمیز خواندند. خلاصه اینکه ناگفته پیداست که حال ورزش ایران در هیچ رده و پایه ای خوب نیست و البته آنچه به جایی نمی رسد فریاد منتقدان دلسوز و اهالی ورزش است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: