۷۲۹
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
تعداد بازدید : ۶۸۴
ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند
آکسفام موسسه‌ای است که در ۹۰ کشور با نابرابری مبارزه می‌کند. گزارش این موسسه از وضعیت نابرابری ثروت در جهان در آستانه اجلاس جهانی داووس نشان از عمیق‌تر شدن نابرابری می‌دهد.
آکسفام موسسه‌ای است که در ۹۰ کشور با نابرابری مبارزه می‌کند. گزارش این موسسه از وضعیت نابرابری ثروت در جهان در آستانه اجلاس جهانی داووس نشان از عمیق‌تر شدن نابرابری می‌دهد. در ادامه نگاهی به آن بیندازیم:
آن‌ها می‌گویند هم اکنون ۱ درصد مردم ثروتمند، معادل ۹۰ درصد مردم جهان ثروت دارند. همچنین ۲۱۵۳ نفر از ثروتمندترین افراد جهان به اندازه ۶۰ درصد جمعیت یعنی ۴.۶ میلیارد نفر ثروت دارند.
در این گزارش آمده نزدیک به نیمی از جمعیت جهان، یعنی ۸‚۳ میلیارد نفر درآمد روزانه‌ای کمتر از ۵ دلار دارند.
 
گزارش آکسفام از وضعیت بحرانی نابرابری ثروت در جهان

مدیران آکسفام معتقدند باید با نابرابری مبارزه کرد تا فقر از بین برود و در این مسیر دولت‌های کمی هستند که به وظیفه خود عمل می‌کنند. آمیتاب بهار، مدیر عامل آکسفام هند می‌گوید: «شکاف بین ثروتمندان و فقرا بدون سیاست‌های آگاهانه ضد نابرابری برطرف نمی‌شود و دولت‌های معدودی در جهان به این سیاست‌ها متعهدند.» گزارش نیز این گفته آقای بهار را تایید می‌کند. بنابر گزارش آکسفام اگر یک درصد ثروتمندترین افراد جهان در ده سال آینده تنها نیم درصد بیشتر مالیات بر ثروت بپردازند، می‌توان با آن سرمایه گذاری‌هایی لازم برای ایجاد ۱۱۷ میلیون شغل در بخش‌هایی مانند سالمندان، مراقبت از کودکان، آموزش و بهداشت ایجاد کرد. اما سیاست‌های اکثر دولت‌ها در سال‌های اخیر چنین تمایلی را نشان نمی‌دهد. بلکه برعکس، آن‌ها مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه را کاهش داده اند و تا جایی که زورشان برسد از نیروی کار مالیات اخذ می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده، برای اولین بار در تاریخ مدرن این کشور، مالیات پرداختی توسط نیروی کار بیشتر از مالیات شرکت‌ها و صاحبان عایدی سرمایه و ثروت بود.

زنان و دختران، بازندگان مهم این وضعیت
در گزارش امسال اطلاعات خوبی از وضعیت زنان نیز در اختیار قرار داده شده. یکی از مسئولان آکسفام در آلمان می‌گوید: «درآمد زنان به طور میانگین کمتر است، دارایی کمتری در اختیار دارند و [نسبت به مردان]بیشتر در معرض خطر فقر هستند.» گزارش به ما می‌گوید زنان و دختران زیادی در جهان کار می‌کنند و برای آن دستمزدی دریافت نمی‌کنند. کار بدون دستمزد آن‌ها روزانه معادل ۱۲.۵ میلیارد ساعت تخمین زده شده است که اگر قرار باشد برای آن حداقل دستمزدی پرداخت شود پای درآمدی به میزان ۱۱ میلیارد دلار در سال در میان است. مشکل شرکت زنان در فعالیت‌های مراقبتی و نگهداری به صورت مجانی، فقط بیگاری کشیدن از آنان نیست بلکه در این شرایط دسترسی آن‌ها به بازار کار و آموزش محدود می‌شود و شانس‌شان برای داشتن داشتن درآمد در آینده پایین می‌آید.
 
گزارش آکسفام از وضعیت بحرانی نابرابری ثروت در جهان

در شرایط فعلی توزیع ثروت در جهان می‌توان ادعا کرد بشر در هیچ دوره‌ای از تاریخ این چنین درگیر نابرابری نبوده است. البته می‌بینیم که قربانیان اصلی این نابرابری ساکت ننشسته‌اند و صدای آن‌ها از فرانسه و شیلی و خاورمیانه و ... به گوش می‌رسد. صدایی که با این روند، سال به سال بلندتر نیز می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: