۷۳۵
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
تعداد بازدید : ۴۵۷
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان و شهرهای اطراف آن خسارت‌های زیادی را به بخش‌های کشاورزی و مناطق مسکونی این شهرها وارد کرده است. نوبخت امروز از ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسكونی در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب كرمان خبر داد.

به گزارش روی تیتر، بارندگی‌های اخیر در سیستان و بلوچستان و شهرهای اطراف آن خسارت‌های زیادی را به بخش‌های کشاورزی و مناطق مسکونی این شهرها وارد کرده است. نوبخت امروز از ساخت ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسكونی در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب كرمان خبر داد.

خسارات ناشی از سیل بیش از هر قسمتی در بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن دیده می‌شود و صدمه جبران‌ناپذیری را به کشاورزان وارد کرده است چرا که در زمان برداشت محصول این اتفاق رخ داد.

پس از وقوع سیل، برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان گفتند اگر برای لایروبی و اصلاح هندسی رودخانه‌های استان «هشت ماه فرصت‌سوزی» نمی‌شد، میزان خسارت‌ها در بخش کشاورزی به این حد نمی‌رسید.

هشدارها درباره حجم بالای بارندگی در استان سیستان و بلوچستان از هفته گذشته آغاز شده بود و هواشناسی میزان بارندگی‌ها بین ۵۰ تا ۹۰ میلی‌متر و در برخی نقاط، بیشتر از ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش ایرنا، حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس، دلیل این خسارت‌ها را بی‌توجهی به لایروبی رودخانه‌ها دانست و گفت که اگر زیرساخت‌های مناسب، فراهم می‌شد، با توجه به اینکه وقوع سیل در سیستان و بلوچستان قابل پیش‌بینی بود، می‌توانستیم جلوی خسارت‌ها را بگیریم.

هدایت فهمی، کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو نیز در این باره به برخی رسانه‌ها گفت: «در لایروبی رودخانه‌ها هیچ شوی تبلیغاتی برای مسئولین اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل است مساله به این مهمی در کشور به خوبی اجرا نمی‌شود.»

غلام حیدر زورقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ایران اعلام کرد: بارندگی شدید اخیر سبب وارد کردن خسارت به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده‌های دسترسی مزارع، دامپروری، کانال‌های آبیاری، بندهای آبخیزداری و استخرهای پرورش ماهی در استان مذکور شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در سایت سازمان برنامه و بودجه کشور، دكتر محمدباقر نوبخت معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به سيل اخير در حاشيه بازديد از آزادراه تهران-شمال گفت: در سيل اخير ١٧ هزار و ٥٠٠ واحد خسارت ديدند.

وی افزود: برای سه استان سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان و هرمزگان هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان منابع دولتی و تسهيلات بانكی اختصاص داديم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: