۷۴۴
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید : ۶۲۰
نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه سال ۹۸ به عدد ۲۶/۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۲۶/۳ درصد بیشتر از دی ماه سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
به گزارش روی تیتر، مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه دی ماه را منتشر کرد. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه  سال ۹۸ در مقایسه با آذر ماه، ۱/۵  واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش چهار واحد درصدی به ۲۴ درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری ۲۶/۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ¼ واحد درصد کاهش داشته است.

 این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۲۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱/۹ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه دی ماه سال جاری به ۰/۸ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲/۴ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۰/۳- درصد و ۱/۴ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های شهری ۰/۹ درصد است که نسبت به ماه قبل، ۲/۱ واحد درصد کاهش داشته است.

همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۰/۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳/۷ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه دی ماه سال ۹۸ برای خانوار‌های کشور به ۳۸/۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱/۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری ۳۸/۰ درصد است که نسبت به ماه قبل ۱/۳ واحد درصد کاهش داشته است. این نرخ برای خانوار‌های روستایی ۴۲/۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱/۶ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده در دی ماه چقدر بود؟

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به گروه «میوه و خشکبار» (انار، موز و هندوانه) مربوط است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» گروه «حمل و نقل» (انواع اتومبیل‌سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه سال ۹۸ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸/۱ درصد برای دهک اول تا ۴۰/۳ درصد برای دهک دهم است.

نمودار درصد تغییر شاخص نسبت به ماه قبل برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای در شاخص کل و گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «غیرخوراکی و خدمات» به صورت زیر است:
 
شاخص قیمت مصرف‌کننده در دی ماه چقدر بود؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: