۸۳۶۸
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید : ۴۶
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان "هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم" گفت: می‌گویند "بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است."، نه، این‌طور نیست، عوامل متعددی اثیرگذار هستند.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان "هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم" گفت: می‌گویند "بانک مرکزی مسئول تورم یا مسئول ارز است."، نه، این‌طور نیست، عوامل متعددی اثیرگذار هستند.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اگر نظارت دقیق بر بانک‌ها و‌گردش پول و ارز در کشور داشته باشیم بسیاری از نوسانات را می توانیم کنترل کنیم، تصریح کرد: پول و ارز باید رصد بشوند؛ این بیشتر از طریق سیستم بانکی انجام میشود؛ پول ما باید حکمرانی لازم را داشته باشد.

وی گفت: مراودات با کشورهای مختلف داریم ولی هیچ نظارت دقیقی وجود نداشته و خیلی از آسیب ها بخاطر عدم نظارت و اجرای مقررات است.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم مرتب بانکها و پول را رصد کنیم ولی در این حوزه مشکل داریم، افزود: مشکل دیگر تولید آمار است؛ داده های اقتصاد کلان باید ابزاری برای سیاست گذاری ‌و پیش بینی آینده باشند؛ الان آمار و‌اطلاعات موجود این کمک را نمیکند؛ بصورت نسبی می‌گویم؛ اما آمار اصلا به روز نیست و مبتنی بر آمار گذشته است؛ دیتای تورم مربوط به دو سال گذشته است و چه کمکی به ما می کند در سیاست گذاری!؟

فرزین گفت: این آمار بیشتر ابزاری برای منافع سیاسی شده و کمکی به ما به عنوان سیاستگذار نمیکند! ما باید منافع ملی آمار اقتصادی را حس کنیم. آمار اقتصادی را تولید نمیکنیم که یکی بگوید من خوب بودم دیگری بد؛ باید آماری تولید شود که به ما کمک کند تا بدانیم سیاست بعدی ما باید چه شود.

وی افزود: می گویند بانک مرکزی مسول تورم یا مسول ارز است. نه، اینطور نیست عوامل متعددی تاثیرگذار هستند.

فرزین پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را موضوع مهم دیگری دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در این حوزه هم دچار مشکل هستیم؛ در سالهای قبل تکانه‌های متعددی داشتیم که اگر قابل پیش بینی بود آثار منفی کمتری را شاهد بودیم.

وی افزود: باید بتوانیم خوب پیش بینی و پیش نگری کنیم و سیاست متناسب اتخاذ کنیم تا آثار منفی تکانه ها را خنثی کنیم. به موقع نمیتوانیم‌ تصمیمات مناسب اقتصادی بگیریم و شوک هایی که به اقتصاد وارد میشود را پیش بینی کنیم.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارت منفی در جامعه گفت: تیمی در خارج کشور با عملیات روانی درحال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فورا مصاحبه هایی را به نقل از مقامات امریکا و قطر و ... علیه ایران منتشر می کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می دارند و مدام میگویند فنر ارز فشرده شده و تا اخر سال رها می شود.

وی با بیان اینکه نه تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می کنند، گفت: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم زیرا که منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به مفتی خرج نمیکنیم و بابت زیرساختهای کشور خرج میکنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند. زیرا که ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد. این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: