۸۵۷۱
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۵۱
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری ایران گفت: ایران فقط در سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی، نزدیک به ۴.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد خیلی قابل توجهی ست، در این دوره ما حدود ۱۷۰ درصد رشد سرمایه گذاری را شاهد بودیم.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری ایران گفت: ایران فقط در سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی، نزدیک به ۴.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد خیلی قابل توجهی ست، در این دوره ما حدود ۱۷۰ درصد رشد سرمایه گذاری را شاهد بودیم.

به گزارش فراتیتر،علی فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در برنامه صف اول چهارشنبه یکم آذر ماه ظرفیت‌های ایجاد شده برای جذب سرمایه خارجی در دولت سیزدهم را بررسی کرد.

مقدمه مجری: میزبان رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران فکری و راجع به ظرفیت‌هایی که ایجاد شده برای جذب سرمایه خارجی صحبت خواهیم کرد که چه میزان توانستیم از این ظرفیت استفاده بکنیم و چه میزان همچنان کشش دارد که جذب سرمایه اتفاق بیفتد و در چه زمینه‌ای خواهد بود و در نهایت این که چه منافع اقتصادی این سرمایه گذاری برای کشور به همراه خواهد داشت؟

سوال: اوضاح و احوال سرمایه گذاری چطور هست؟
فکری: اگر بخواهیم مقایسه‌ای صحبت کنیم خب نسبت به گذشته خیلی متفاوت شده.

سوال: گذشته یعنی از کی شما حساب می‌کنید؟
فکری: قبل از دولت سیزدهم، با این که شرایط متفاوت شده، ولی این که بگوییم برای ما رضایت بخش هست نه؟ هنوز برای ما رضایت بخش نیست و ما هنوز خیلی باید کار کنیم تا این که به آن نقطه مطلوب مورد نظر خودمان برسیم.

سوال: یعنی آماری اگر بخواهید بفرمایید ما چقدر تفاوت کردیم؟
فکری: از ابتدای دولت اگر بخواهم خدمت تان عرض بکنم تا امروز جذب سرمایه ما به صورت مصوب یعنی طرح‌های سرمایه گذاری که طرف‌های خارجی ابزار علاقه مندی کردند و بخش‌هایی از سرمایه شان را هم وارد ایران کردند، شروع کردند یعنی طرح‌های سرمایه گذاری شان را شروع کردند، 9 و دو دهم میلیارد دلار بوده که خب این در مقایسه با گذشته خیلی متفاوت هست یعنی فقط در یک سال 1401 که الان ما می‌توانیم آمارش را به صورت قطعی خدمت شما بگوییم، ما نزدیک به 4 و دو دهم میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشتیم که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد خیلی قابل توجهی داشت، توی این دوره ما حدود 170 درصد رشد سرمایه گذاری را شاهد بودیم که خب این خیلی متفاوت هست با گذشته، اما این که خود این رقم برای ما راضی کننده هست نه؟

سوال: از آن 9 میلیاردی که فرمودید چهارمیلیاردش الان محقق شد؟
فکری: چهار میلیاردش به صورت قطعی حدود 4 و دو دهم میلیارد دلار فقط در سال 1401 عرض کردم خدمت تان که سرمایه گذاری در این طرح‌ها شروع شده.

سوال: آن 9 میلیاردی که فرمودید با مجموع؟
فکری: شش ماهه دوم 1400 هم درآن هست به اضافه هشت ماهه اول 1402، دوره دولت سیزدهم.

سوال: این الان قطعی اتفاق افتاده این 9 میلیارد دلاری که فرمودید؟
فکری: به استثناء هشت ماهه اول دوره سیزدهم که این الان در جریان هست که این حدود سه میلیارد دلار مربوط به همین مقطع زمانی هست سه و دو دهم میلیارد دلار یعنی شش میلیاردش قطعی اتفاق افتاده درواقع، از 9 میلیارد، اما این آمار مربوط به سال 1402 هنوز ما نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم خدمت بینندگان که الان اتفاق افتاده، ولی در جریان هست، بسیاریشان همین الان وارد شدند و امیدواریم که بتوانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم که همه این سرمایه بتواند وارد کشور بشود.

سوال: خیلی منطقی و واقعی اگر بخواهیم هدف گذاری بکنیم تا چقدرکشش دارد که افزایش پیدا کند؟

فکری: این خیلی عوامل متعددی در آن دخیل هست، صرفا هم عوامل داخلی ایران نیست که تعیین کننده است بر جذب و جلب سرمایه خارجی، عوامل متعددی در این موضوع دخیل هست، اما من خودم فکر می‌کنم اگر ما بخواهیم هدفگذاری بکنیم ما حداقل برای هر سال در شرایط فعلی روی حول و حوش 10 میلیارد دلار ما باید هدفگذاری مان باشد و این بستگی دارد به نوع سالانه را عرض می‌کنم خدمت تان، که این بستگی دارد به این که ما چطور می‌توانیم شرایط را فراهم کنیم برای ورود این سرمایه‌های خارجی.

سوال: این گزارش تقریبا به لحاظ رتبه بندی که گفت ما چهارمی در غرب آسیا هستیم از نظر جذب سرمایه، با کشور‌های همسایه مان الان اگر بخواهیم مقایسه بکنیم وضعیت مان چطور هست؟ مثلا فرض بفرمایید امارات در سال چقدر جذب سرمایه دارد، یا ترکیه چه میزان جذب سرمایه دارد؟
فکری: الان آمار‌هایی را دارند ارائه می‌دهند در سطح جهانی، اکثرکشور‌های همسایه ما کاهش رشد سرمایه گذاری را شاهد بودند حالا به دلایل مختلفی که در همین گزارش هم به آن اشاره شد، اما آنچه در ایران اتفاق افتاد در این دوسال، خب با تغییر رویکردی که ما داشتیم یعنی حرکت کردیم به سمت کشور‌های واقعی که واقعی سرمایه فرست که می‌توانند در ایران با ما همکاری بکنند، به جای این که بخواهیم منتظر بمانیم برای این که کسانی که حالا به هردلیلی به دلایل سیاسی یا به دلایل شرایط بین المللی مدنظرخودشان بخواهند وارد ایران نشوند به جای این که منتظر آن‌ها بمانیم، که در سال‌های گذشته خب این اتفاق افتاده بود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: