۸۶۹۱
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹
تعداد بازدید : ۴۱
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سنوات گذشته بسیار فعال‌تر از امروز بود، اما در دولت آقای رئیسی وظایف کمیسیون یادشده به وزارت مسکن، راه و شهرسازی واگذار شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سنوات گذشته بسیار فعال‌تر از امروز بود، اما در دولت آقای رئیسی وظایف کمیسیون یادشده به وزارت مسکن، راه و شهرسازی واگذار شد.

به گزارش فراتیتر، براساس داده‌هایی که در سالنامه آمار تجارت خارجی کشور در وب‌سایت گمرک منتشر شده در سال گذشته ترکیه پس از چین و عراق سومین مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده است و ارزش صادرات ایران به این کشور در این سال به 7 میلیارد و 638 میلیون دلار رسید. همچنین ارزش واردات ایران به ترکیه در این سال 6 میلیارد و 157 میلیون دلار بود و ترکیه پس از امارات و چین بیشترین واردات کالا را به ایران دارد.   

ارقام نشان می‌دهد که حجم تجارت بین دو کشور تفاوت چندانی ندارد و حجم صادرات از ایران به ترکیه یک میلیارد و 481 میلیون بیشتر از واردات است.

مهرداد سعادت دهقان، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ارزش 7 میلیاردی صادرات ایران به ترکیه و بالاتر بودن ارزش صادرات ایران نسبت به واردات را تایید کرد و توضیح داد: صادرات 7 میلیاردی در حالی صورت گرفته که ترکیه در سال 2022 میلادی 300 میلیارد دلار واردات داشت. پتانسیل صادرات ایران به ترکیه 15 میلیارد دلار و بیش از دو برابر حجم کنونی است. همچنین قابل توجه است که حجم زیادی از واردات کالا به ترکیه شامل مواد اولیه می‌شود.

وی افزود: در همین حال تجارت ایران با ترکیه هم مانند تجارت ایران با دیگر طرف‌های تجاری آن به گونه‌ای است که ایران بیشتر مواد اولیه صادر و محصول نهایی وارد می‌کند. در نتیجه در تجارت ایران و ترکیه، ترک‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند.  

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: تجارت ایران با ترکیه در یک روند رو به رشدی پیش می‌رود، با این حال منتظر هستیم در ماه آینده سفر رئیس جمهور به ترکیه انجام و کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در کشور ترکیه برگزار شود.

سعادت اضافه کرد: برگزاری این کمیسیون تاثیر ویژه‌ای بر تجارت دو کشور دارد. کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سنوات گذشته بسیار فعال‌تر از امروز بود، اما در دولت آقای رئیسی وظایف کمیسیون یادشده به وزارت مسکن، راه و شهرسازی واگذار شد و این اتفاق عملکرد آن را با کندی رو‌به‌رو کرد، به طوری که در سال گذشته این کمیسیون برگزار نشد در حالی که باید سالانه یک بار در ایران و یک بار در ترکیه برگزار و چالش‌ها در آن بررسی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنادر ترکیه مانند ازمیر، مرسین و بنادر استانبول واسطه خوبی برای ورود انواع کالا به ایران و صدور انواع کالای ایرانی در بازارهای جهانی هستند. در شرایطی که ایران تحریم هست از بنادر این کشور به عنوان واسطه صادراتی و از صرافی‌ها برای تبادلات مالی بهره می‌برد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: