۸۸
پنجشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۵۷۲
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

صندوق‌ سرمایه‌گذاری پول چست؟‌
پس‌انداز کردن پولی که هرروز در حال از دست دادن ارزش خود است به تنهایی کافی نیست، بلکه این سرمایه‌گذاری است که شما را ثروتمند می‌کند.

به گزارش روی تیتر، پس از افت ارزش پولی ایران و مشکلات اقتصادی و پایین آمدن نرخ سود سپرده‌های بانکی، افراد کمی پول‌های خود را در بانک‌ها گذاشته و از سود آن استفاده می‌کنند چرا که درصد سود بانک‌ها ناچیز است و دیگر به مانند گذشته راضی کننده و چشمگیر نیست. از طرف دیگر بازار سهام هم رفته رفته شناخته‌ترشده و مردم بیشتری از میزان سوددهی این بازار‌ها و به صرفه بودن خبر دارند، اما مشکل بزرگ عدم آشنایی آن‌ها در انجام معامله در این بازار‌ها است.

در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای راحت کردن کار سهامدارانی که با این بازار آشنا نیستند و بدون نیاز به حضور مستقیم آنها، پا به میدان گذاشته و رضایت افراد زیادی را کسب کردند.

در دو دهه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جایگاه و محبوبیت زیادی را بین مردم پیدا کردند و بسیاری از سرمایه‌داران سرمایه‌های خود را به این کارگزاری‌ها سپردند.

این صندوق‌ها با هدف بازدهی مناسب، بالا و با ریسک کمتر هستند و کار خود را بدون نقص و با اطمینان بالا انجام می‌دهند.

به طور خلاصه یک صندوق سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار است.

مزایای این صندوق‌ها:

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها
کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها
نظارت و شفافیت اطلاعاتی
صرفه جویی نسبت به مقیاس

تنوع و تعدد صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مزیت‌های این صندوق‌ها است که توانسته سهامداران ار دارای قدرت انتخاب کند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
صندوق سرمایه‌گذاری در سهام
صندوق سرمایه‌گذاری مختلط
صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)

سپرده‌گذاران در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، حداقل بین ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. باقیمانده دارایی‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق (تا سقف ۱۰ درصد) در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود.

برای جذاب شدن این صندوق‌ها نزد سرمایه‌گذاران، عموما نرخ سودی بالاتر از سپرده‌های بانکی دارند و عموما دارای سودی سه الی چهار درصد بالاتر از سپرده‌های بانکی دارند و از طرفی تضمین شده هستند و این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به این اوراق جذب شوند.

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بانکی نیز به دلیل قوانین حاکم بر آن بانک یک الی دو درصد بالاتر از سایر صندوق‌های مشابه سود پرداخت می‌کنند. البته فعالیت اصلی این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است که به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌شود.

مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران در حالی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که طی این ماه شاخص کل بورس با بازدهی ۵.۳ درصد بالاتر از بازار‌های موازی قرار داشت.

بر اساس گزارش مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران بیشترین بازدهی متعلق صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران بوده که در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۸.۶۳ درصد بازدهی داشته است، اما بیشترین بازدهی سالانه متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج است که ۲۷۱.۴۹ درصد بازدهی داشت.

برای سرمایه‌گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری، باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب منتخب آن صندوق مراجعه کرد. این شعب از طریق خود صندوق معرفی می‌شوند. مثلا یک بانک، یک شرکت کارگزاری یا یک شرکت تامین سرمایه می‌توانند شعب منتخب صندوق باشند. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی مالک بخشی از صندوق سرمایه‌گذاری شوید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: