۸۹۵۰
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
تعداد بازدید : ۵۱
رئیس سازمان بورس: سود سهام در دو مرحله پرداخت می‌شود؛ یک مرحله در آذرماه و مرحله دیگر پایان سال جاری است.

رئیس سازمان بورس: سود سهام در دو مرحله پرداخت می‌شود؛ یک مرحله در آذرماه و مرحله دیگر پایان سال جاری است.

به گزارش فراتیتر، مجید عشقی در نشست خبری موضوع "برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت" اظهار کرد: در جلسه اخیر شورای عالی بورس موضوع برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت به منظور تعیین تکلیف وضعیت سهامداران، نهایی و گام‌های اولیه برای برگزاری مجامع برداشته شد.

وی افزود: اولین گام فراخوان تشکیل اعضای هیئت مدیره خواهد بود که سهامداران بتوانند به عنوان اعضای حقیقی کاندیدا شوند. فراخوان آن فردا اعلام و زمان ثبت نام مشخص خواهد شد. همه مجامع استانی باید تا ابتدای شهریور ۱۴۰۳ برگزار شود. کاندیداها می‌توانند به شکل حضوری و الکترونیکی در انتخابات شرکت کنند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: کانون سهام عدالت از بین سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود و به تدریج اجازه انتقال پنج تا ۱۰ درصد دارایی شرکت‌های استانی به این کانون‌ها داده خواهد شد.

به گفته عشقی، سهام دارانی که سجامی هستند می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و کسانی که سجامی نیستند باید از هم اکنون فرایند ثبت نام را شروع کنند و به تدریج کارهای مربوط به آنها انجام شود.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه موضوع فروش سهام عدالت ارتباط چندانی با برگزاری مجامع استانی ندارد، گفت: ما نمی‌خواهیم بین خروج سهامداران مستقیم و غیر مستقیم تفاوت‌های جدی ایجاد شود. به همین دلیل هر تصمیمی که می‌خواهیم بگیریم باید متناسب با شرایط هر دو طرف باشد.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم سهام افراد مستقیم را باز کنیم بفروشند و غیر مستقیم‌ها با توجه به برگزار نشدن مجامع نتوانند اقدامی صورت دهند بنابراین تعیین تکلیف هر دو گروه باید همزمان باشد.

به گفته عشقی، بخشی از موضوع به شرایط بازار مربوط است. در بعضی از شرکت‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام در دست ۱۹ میلیون نفر می‌افتد و اگر آنها بخواهند ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم خود را بفروشند با یک فشار سنگین فروش مواجه می‌شویم. قرار شد همزمان با تعیین تکلیف مجامع استانی به صورت تدریجی بتوانیم بازگشایی‌ها را انجام دهیم.

وی درباره فرآیند برگزاری انتخابات هیات مدیره مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: ابتدا باید صلاحیت کاندیداها به تایید سازمان بورس برسد سپس اسامی نهایی اعلام خواهد شد. مجامع شرکت‌ها به دو صورت حضوری و الکترونیکی است و از طریق سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام می‌شود. البته رای‌گیری کاملا الکترونیکی خواهد بود.

برای بازارگردانی سهام عدالت منابعی اختصاص می‌یابد

رییس سازمان بورس هم‌چنین بیان کرد: سهامداران مستقیم در اعمال رای و حضور در مجامع فرقی با سهامداران عادی ندارند و می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور پیدا کنند. در بحث فروش همزمان با برگزاری مجامع تعیین  تکلیف خواهد شود اما  فعلا برنامه‌ای برای بازگشایی و فروش نداریم. ضمنا فلسفه سهام عدالت از ابتدا این نبود که مردم سهام را بفروشند و خارج شوند. فلسفه ماندگاری است که البته باید روش‌های تشویقی برای ماندگاری در سهام عدالت پیش‌بینی می‌شد که اقدام چندانی برای تشویق مردم در این زمینه صورت نگرفت. تلاش ما این است تا پایان مهلت برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی (شهریور سال آینده) همه این موارد تعیین تکلیف و حل شود.

عشقی درخصوص بلاتکلیفی ۶۰۰ روزه خریداران سهام‌های استانی سهام عدالت گفت: این ایراد درست است و دغدغه خود ما است. یکی از کارهایی که من از ابتدای مسئولیتم پیگیری کردم این است که نمادها خیلی بسته نماند. اکنون در بورس نمادی که طولانی مدت بسته شده باشد نداریم ولی بحث باز کردن سهام عدالت بدون آزاد کردن برای خروج خود مردم یک مساله دارد. اینکه یک بخشی از سهام را آزاد کنیم یک مساله دیگر دارد. اگر شرایط بازار اجازه دهد قطعا روی این موضوع فکر می‌کنیم.

رییس سازمان بورس توضیح داد: پیشنهاد شده از محل سودهای مجموعه سبد سهام عدالت بتوان برای بازارگردانی آن منابعی اختصاص داده شود. زمانی که سهام شرکت‌های استانی باز  شد برای بازارگردانی آن رقمی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد که در مقایسه با سبد ۶۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری استانی بسیار ناچیز است. لذا باید زمانی که سهام باز می‌شوند منابعی باشد که سهام تحت تاثی فشار فروش قرار نگیرد. تلاش جدی ما این است که این موضوع به پایان مهلت برگزاری مجامع استان‌ها هم نکشد.

سود سهام عدالت آذرماه پرداخت می‌شود

رییس سازمان بورس درباره زمان پرداخت سود سهام عدالت گفت: برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکرده‌اند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند. در غیر این صورت اسامی آنها منتشر می‌شود. به هر ترتیب سود سهام در دو مرحله پرداخت می‌شود؛ یک مرحله در آذرماه و مرحله دیگر پایان سال جاری است.

۶ میلیون نفر مشمولان جدید سهام عدالت

عشقی تعداد مشمولان جدید سهام عدالت را شش میلیون نفر دانست و گفت: تخصیص سهام عدالت جدید به مشمولان به دولت و سازمان خصوصی سازی و مجلس مربوط می‌شود. البته کارهای مربوط به مشمولان جدید که شامل افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران هستند، در حال انجام است که حدود شش میلیون نفر را شامل می‌شود و اطلاعات دقیق‌تر را باید از سازمان خصوصی‌سازی اعلام کند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: