۹۱۰
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۵۱۲
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

در حالیکه روز چهارشنبه 16 بهمن ماه سال 98 مراسمی جهت بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز آمار برگزار شد از دو دستاورد مهم آمری نیز رونمایی شد. رئیس مرکز آمار ایران در این مراسم گفت: مدرن‌سازی، الزام اساسی در توسعه است و اقدامات بنیادین برای اجرایی شدن آن باید به کمک تمام ارکان نظام صورت گیرد.

به گزارش روی تیتر، روز چهارشنبه 16 بهمن ماه سال 98 در مرکز آمار ایران برای بزرگداشت ایام دهه فجر مراسمی برگزار شد که در این مراسم رئیس مرکز آمار ایران دکتر حسین‌زاده، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دکتر سورنا ستاری، و رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاونان، مديران و كاركنان مركز آمار ايران حضور داشتند.

در این مراسم از دو دستاورد آماری (از سری زمانی حساب‌های ملی ١٣٩٥-١٣٤٠ و همچنین گزارش نوین‌‌سازی آمارهای تحقیق و توسعه ( R&D )) رونمایی شد.

رئيس مركز آمار ايران در اين مراسم،‌ ضمن گراميداشت سالروز پيروزی انقلاب اسلامی و همچنین یاد و خاطره  شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و با بیان این که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اکنون در گام دوم انقلاب هستیم، افزود: در این برهه، وظیفه ما نه تنها حفظ خاطرات انقلاب اسلامی است بلکه حفظ و  استمرار ارزش‌های انقلاب و ادامه راه شهدایی همچون شهید ستاری و شهید حاج قاسم سلیمانی است که در گام اول و دوم انقلاب با اهدای خون خود، از این آب و خاک و ارزش‌های آن دفاع کردند.

حسین‌زاده با بیان این که دشمنانی که تا دیروز به صورت رو در رو در جنگ با کشور ما بودند، اکنون در  جنگ اقتصادی با کشور ما هستند، تاکید کرد: مهمترین راه مبارزه در این جنگ اقتصادی افزایش بهره‌وری است و مدرن‌سازی نظام آماری کشور، مهمترین رویکرد مرکز آمار ایران در گام دوم انقلاب برای افزایش بهره‌وری است.

وی در ادامه افزود: مدرن‌سازی، الزام اساسی در توسعه است و اقدامات بنیادین برای اجرایی شدن باید به کمک تمام ارکان نظام صورت گیرد.

حسین‌زاده با بیان این نکته که مدرن‌سازی نظام آماری از سال ٢٠١٠ میلادی در سایر کشورها نیز آغاز شده است، گفت: از محور های اصلی مدرن‌سازی، افزایش بهره‌وری نظام آماری نیز هست، به این معنا که محصولات آماری بیشتر همراه با پوشش جغرافیایی گسترده‌تر و البته با صرف منابع کمتر تولید شود.

 رئیس مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود با بیان این که آمار از مبانی حکمرانی شایسته است و بدون آمار حکمرانی شایسته امکان‌پذیر نیست، افزود: نقش محوری مراکز آماری و رفع موازی کاری در تولید و انتشار آمار‌های رسمی و همچنین کاهش آمارگیری‌های سنتی و استفاده از روش‌های ثبتی مبنا، دو رکن اصلی مدرن‌سازی نظام آماری هستند.

دکتر حسین زاده اظهار کرد: شعار ما در مدرن‌سازی نظام آماری، همگرایی ملی است و برای محقق شدن مدرن‌سازی، باید نگرشمان نسبت به «دیتا و داده» عوض شود و آن چیزی  که به عنوان ریزداده‌های اداری به صورت سرمایه بخشی نگاه می‌شود، باید به عنوان سرمایه ملی قلمداد شود.

وی با اشاره به همکار‌ی‌هایی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است، گفت: آمارهای تحقیق و توسعه به تفکیک بخش‌های نهادی استخراج شده و علاوه بر این، افزایش پوشش آمارهای تحقیق و توسعه و برآورد شاخص سهم هزینه‌های تحقیق و توسعه در GDP از نتایج همکاری‌های مفید و موثر  مرکز آمار ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

دکتر ستاری نیز ضمن تشکر از همکاری خوب و مفید مرکز آمار ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تهیه شاخص‌های حوزه علم و فناوری و همچنین تقدیر از دستاوردهای مهم مرکز آمار، گفت : یکی از مهمترین خلاءها در حوزه فناوری، آمار مهاجرت و همچنین تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور است و در حال حاضر تنها مرجع تعداد دانشجویان ایرانی  خارج از  کشور، یونسکو و سازمان ملل است.

 ستاری در ادامه سخنان خود با بیان این که شاخص جهانی نوآوری یا GLOBAL INNOVATION INDEX در پنج سال گذشته در کشور رشد کرده است، افزود: در زمینه علم و فناوری، حدود چهل فعالیت مهم در کشور داریم که آماری از آن‌ها در دسترس نیست و هیچ سازمانی نیز متولی آن نیست اما ما در تمامی این حوزه‌ها آمادگی داریم که با مرکز آمار ایران و پژوهشکده آمار همکاری کنیم.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌هایی که با مرکز آمار ایران در زمینه طرح تحقیق و توسعه انجام شده است،  از اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد نوآوری در روش‌های آماری مرکز آمار ایران و مدرن‌سازی نظام آماری کشور خبر داد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت مرجعیت مرکز آمار ایران در تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور، گفت: این مرکز باید به سمت  تولید آمارهای جدید گام بردارد.

وی افزود:  ترجیح ما مسلما این است که آمارهای مورد نیاز  کشور را از مرکز آمار تهیه کنیم و نه از سایت سازمان ملل یا یونسکو و این مرکز آمار ایران است که باید آمار های منتشر شده در مورد کشور را  از طریق سایت‌های بین‌المللی تغذیه کند.

وی ابراز امیدواری کرد که همه مسئولان کشور به اهمیت مرکز آمار و رویکردهای جدید آن واقف باشند و همچنین سال آینده آمارهای جدیدی از علم وفناوری در کشور تهیه شود.

ستاری در حاشیه این مراسم، از موزه مرکز آمار ایران نیز دیدن کرد.

پایان بخش این مراسم اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان مسابقات ورزشی دهه فجر مرکز آمار ایران توسط دکتر حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: