۹۲۳۱
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید : ۴۲
یک نماینده مجلس: گفته شده درسال گذشته چهار میلیارد دلار بنزین از کشور قاچاق شده است. با ایجاد پالایشگاه خصوصی در کشور سوخت به جای قاچاق صادر شود و این امکان برای جوانان فراهم آید که با قیمت فوب خلیج فارس سوخت را بفروشند.

یک نماینده مجلس: گفته شده درسال گذشته چهار میلیارد دلار بنزین از کشور قاچاق شده است. با ایجاد پالایشگاه خصوصی در کشور سوخت به جای قاچاق صادر شود و این امکان برای جوانان فراهم آید که با قیمت فوب خلیج فارس سوخت را بفروشند.

به گزارش فراتیتر،  علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتمین نشست اجلاس سراسر نقش مدیران ارزش‌آفرین و تاثیرگذار در مهار تورم و رشد تولید گفت: تغییر نسل یک مسأله ساده با تغییرات جزئی در کشور نیست. هر چند بیکاری کاهش پیدا کرده اما شمار جمعیتی که تقاضای کار ندارد، در سن کار است و دانشجو و هنر آموز هم نیست به طور قابل‌توجهی بالا رفته است. بنابراین امروز با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم نه بحران بیکاری و این گویای نیاز به تجدیدنظر در ساختار کار و اشتغال است.

آقامحمدی تصریح کرد: در جهانی که اعداد بزرگ می‌شوند، ظرفیت مصرف کشورها بالا می‌رود، رشد اقتصادی در جهان رخ می‌دهد و اندازه‌ها در محیط بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند ما هم از جهت مقاومت داریم بین‌المللی می‌شویم و صاحب قدرت در اقتصاد جهان با ما کنار می‌آید. این یک تغییر ساده نیست و نتیجه آن دستیابی به گفت‌و‌گو و صلح است.

پرونده‌های تعزیراتی را با رویکرد حمایت از تولید پیش بردیم

احمد اصانلو، معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: یکی از حوزه‌های ماموریتی سازمان تعزیرات رسیدگی به قاچاق کالا و ارز است.

وی افزود: سازمان تعزیرات برای ایفای ماموریت‌ها در دولت سیزدهم قرارگاه تحقق شعار سال ایجاد کرده و مهم‌ترین امر در این مسیر اجرای احکام است بر همین اساس در این دو سال 300هزار پرونده قاچاق کالا و ارز بررسی شده و این اقدام فضا را برای مجرمان ناامن کرده است.

اصانلو اضافه کرد: با این حال ما این موضوعات را با رویکرد حمایت از تولید پیش بردیم. خروجی عملکرد سازمان در این زمینه این بود که علاوه بر مبارزه با قاچاق، حمایت از تولید هم را هم داشته باشد، بنابراین با ۱۷۵ پرونده واحد تولیدی طوری برخورد کردیم که نتیجه آن رشد تولید در هشت‌ماهه امسال باشد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: تلاش ما بر ناامن کردن فضا برای مجرمان اقتصادی است اما وقتی می‌بینیم اجرای حکم به تعطیلی تولید و بیکاری می‌انجامد از رویکردهای ترمیمی برای اجرای احکام استفاده می‌کنیم، بنابراین نگاه ما در سازمان تنها قضایی نیست و با اقداماتی همچون اقساطی کردن جریمه و الزام به رشد تولید با مجرمان برخورد داشته‌ایم.

وی همچنین گفت: نگاه ما برخلاف تصور عمومی فقط تعزیراتی نیست و سعی کردیم در شعب قضایی هم این رویکرد را ترویج دهیم که هم قانون اجرا شود و هم تولید و اشتغال ایجاد شود.

تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه

سیدمیرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی آماری از دستاوردهای سازمان در دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: در مهار تورم و رشد تولید یکی از مسائل مهم کشور در آغاز دولت موضوع ناترازی‌ها بود، از جمله این ناترازی‌ها در صندوق‌ها وجود داشت.

وی افزود: حکمرانی در موضوع صندوق‌ها بیش از سه دهه است که محل تامل قرار گرفته است.

موسوی ادامه داد: در آغاز دولت سیزدهم در صندوق تامین اجتماعی با حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت مستمری و حقوق در هر ماه و حدود پنج میلیارد کسری نقدینگی در پرداخت مستمری‌ها رو‌به‌رو بودیم. امروز در پایان ماه هشتم سال 1402 هر ماه حدود 42هزار میلیارد تومان پرداخت مستمری را داریم که بدون یک ریال اضافه پرداخت از نظام بانکی مستمری‌ها را پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تنها برای انجام تعهدات صندوق در قالب پرداخت حقوق استقراض بی‌رویه در صندوق اتفاق افتاده بود که تسویه شد. در سال جاری 70 هزار میلیارد تومان در بودجه برای تسویه بدهی دولت قرار داده شد و در سال های 1400 و 1401 هم در مجموع 170 هزار میلیارد تومان بر این امر اختصاص یافته است.  

شجاعت ورود به تصمیمات سخت را داشته باشیم

جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشورها و شوراها در مجلس شورای اسلامی از لزوم اخذ تصمیمات سخت گفت و اظهار کرد: همه می‌گوییم باید با تکیه بر بخش خصوصی بر مشکلات غلبه کرد با این حال باید ریشه‌یابی کرد چرا این امر محقق نمی‌شود؟

وی افزود: گفته شده درسال گذشته چهار میلیارد دلار بنزین از کشور قاچاق شده است. زمانی که در سراوان خدمت می‌کردم می‌دیدم جوانان برای قاچاق سوخت از جانشان می‌گذرند، در آن زمان فکر کردم چقدر خوب است با ایجاد پالایشگاه خصوصی در کشور سوخت به جای قاچاق صادر شود و این امکان برای جوانان منطقه فراهم آید که با قیمت فوب خلیج فارس سوخت را بفروشند.

رشیدی تصریح کرد: با مدیریت صحیح می‌توانیم بدون اینکه ارزش‌ها را زیر پا بگذاریم درآمدزایی کنیم؛ امیدواریم مدیران کلان به این نتیجه برسند که باید شجاعت ورود به تصمیمات سخت را داشته باشند و مردم هم حتما همراهی خواهند کرد.

ارزش در تولید است

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در دنیایی زندگی می کنیم که از دنیای آنالوگ و خطی قدیم عبور کرده‌ایم، دنیای امروز دنیای نمایی است و ما از این دنیای نمایی فاصله داریم. دانش‌بنیان یعنی محیط نمایی؛ در دنیای امروز تنها تجهیزات را دیجیتال کردیم ‌در حالی که محیط هنوز دیجیتال نشده است.

وی افزود: در محیط کنونی ضدارزش هایی داریم که ارزش‌های ما را در محاق می برد. قاچاق، سفته‌بازی و بازار انحصاری همان ضدارزش‌ها هستند. ارزش در تولید است.

سیاهکلی ادامه داد: ارز، زمین، طلا و ریال چهار محیط ضدارزش هستند و باید این چهار آیتم را در فضای دیجیتال جای دهیم. در محیط جدید شفافیت حرف اول را می‌زند و رانت بازی، سفته‌بازی و دلال‌بازی از بین می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: ارز یک واسط بین صادرات و واردات است اما امروز در کشور ما کالایی در دست دولت برای فروش و جبران کسری بودجه شده، چرا دولت باید ارز را بفروشد؟

وی تصریح کرد: من این چهار آیتم ارز، زمین، طلا و ریال را دیجیتال می‌کنم، با اینکه نمی‌گذارند چون ارز کالا شده و به فروش می‌رود.

سیاهکلی همچنین گفت: دنیای جدید دیجیتال است و اعیان آن محتوا و خدمات است، در این دنیا ثروت یک کلیک است تا جایی که کلیک باید وثیقه قرار بگیرد در حالی که در کشور ما زمین وثیقه قرار می‌گیرد.

در ایران رفاه است اما آرامش نیست

محمدرضا سبزعلی‌پور ریاست مرکز تجارت جهانی ایران نیز بر لزوم اهمیت‌بخشی به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: مدیریت، علم کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی است و بهره‌وری اندازه‌گیری خروجی سازمان و نتیجه‌ای که در سازمان حاصل می‌شود را نشان می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه در قرن 21 مدیریت با فرهیختگان است، این موضوع کار را سخت کرده است.

سبزعلی‌پور در ادامه تعاریفی از رشد ارائه کرد و توضیح داد: در اقتصاد دو نوع رشد داریم یکی رشد مادی که منجر به رفاه می‌شود و دوم رشد توسعه‌ای که به آرامش می‌انجامد. در ایران رفاه است اما آرامش نیست و همین امر به افزایش مهاجرت در طلب آرامش منتهی شده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: ما به بخش خصوصی در این مملکت بها ندادیم، در صورتی که به بخش خصوصی در این کشور بها داده شود ایران هم مانند کشورهای مالزی و سنگاپور به رشد اقتصادی دست پیدا می‌کند.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: