۹۷۵
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
تعداد بازدید : ۸۴۱
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

از ال‌جی و سامسونگ انکار، از اتحادیه اصرار
هفته پیش تصویری منتشر شد که در آن نشان داده شده بود تابلوی یکی از نمایندگی‌های سامسونگ پایین کشیده می‌شود. انتشار این عکس و شایعاتی که پس از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران مبنی بر خروج شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران قوت گرفته بود، باعث شد بار دیگر این خبر به گوش برسد که شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی در حال ترک بازار کشور هستند. اما درز این شایعات به کجا باز می‌گردد و به راستی واقعیت ماجرا چیست؟
هفته پیش تصویری منتشر شد که در آن نشان داده شده بود تابلوی یکی از نمایندگی‌های سامسونگ پایین کشیده می‌شود. انتشار این عکس و شایعاتی که پس از وضع تحریم‌های آمریکا علیه ایران مبنی بر خروج شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران قوت گرفته بود، باعث شد بار دیگر این خبر به گوش برسد که شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی در حال ترک بازار کشور هستند. اما درز این شایعات به کجا باز می‌گردد و به راستی واقعیت ماجرا چیست؟
 
 
آیا ال‌جی و سامسونگ از بازار ایران می‌روند
کاوه مفتخری، مدیر ارشد بازاریابی ال‌جی در ایران در گفتگو با زومیت، عوض شدن تابلوی مغازه‌ها را بی ارتباط با پایان کار این شرکت در ایران دانسته و گفته: "اینکه این موضوع پایان کار ال‌جی در ایران است ۱۰۰ درصد شایعه بوده و عوض شدن تعدادی تابلو نشان‌دهنده‌ی پایان کار ال‌جی در ایران نیست. ما همچنان فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهیم و گلدیران نیز اجناس ال‌جی را موجود دارد و در حال فروش هستیم. اینکه برخی فروشگاه‌ها تابلو‌های خود را عوض کرده‌اند به‌معنای پایان کار ال‌جی نیست. جی پلاس در حال تعویض تابلو‌های خود است، اما ال‌جی همکاری خود را همچنان با گلدیران ادامه می‌دهد و اجناس نیز در بازار موجود هستند، تابلو‌های ال‌جی نیز هنوز هست و اینکه برخی مغازه‌ها تابلوی خود را تغییر می‌دهند بحث دیگری است. "

به دنبال انتشار این اخبار شرکت سامسونگ نیز بیانیه‌ای صادر کرد. در قسمتی از متن این بیانیه آمده است:
" سیاست ما مبتنی بر حفظ حضور در بازار ایران در سال‌های اخیر و با وجود تمامی تحولات تغییر نکرده است. در همین راستا و با وجود همه‌ی مشکلات، سامسونگ رسما اعلام می‌کند که تعهد خود برای پشتیبانی و ارایه‌ی خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد. در نتیجه کاربران محصولات این شرکت هیچ نگرانی در زمینه‌ی پشتیبانی و تأمین قطعات در آینده نخواهند داشت. "

این شرح، اما روایت نمایندگان دو شرکت کره‌ای است و با حرف‌های رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی در تضاد است. مرتضی میری، در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرده که همکاری گلدیران با ال‌جی قطع شده و به نقل از مدیران شرکت گلدیران می‌گوید که این همکاری قطع شده است: «آن‌ها اعلام کردند که دیگر هیچ رابطه‌ای با ال‌جی کره ندارند و همچنان در بازار حضور دارند، ولی با برند جی‌پلاس در خدمت مردم هستند.»
رئیس اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی در رابطه با خروج سامسونگ از ایران نیز گفته: «سامسونگ کمی دیرتر همکاری خود را قطع خواهد کرد چرا که یک مقدار قطعات وجود دارد که می‌تواند به دست مصرف کننده برسد. سامسونگ هم قرار است با برند سام فعالیت خود را در ایران ادامه دهد.»
او همچنین پیش از این در گفتگو با ایسنا گفته بود: « یکی از دلایل اصلی این اتفاق حضور ناو کره از حدود دو ماه پیش در خلیج فارس بوده که علیه منافع کشور ما است؛ بنابراین ما اعلام کردیم حداقل کاری که اتحادیه لوازم خانگی می‌تواند انجام دهد، تغییر نام تابلو‌های شرکت‌های کره‌ای است.»

مدیران شرکت سام در ایران هم کاهش همکاری با طرف کره‌ای را تایید کرده اند. مدیران سام اعلام می‌کنند که همکاری سامسونگ کره جنوبی با این شرکت تنها در بخش تولید به کمترین میزان خود کاهش پیدا کرده، اما تاکید دارند که خروج سامسونگ از ایران، مساله‌ای نیست که سام الکترونیک و یا اعضای اتحادیه فروشندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی درباره آن اظهار نظر کنند، بلکه خود مدیران سامسونگ باید در قالب یک بیانیه رسمی آن را اعلام نمایند.

در همین راستا سید عباس موسوی، سخنگوی وزرات امور خارجه با اشاره به خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در توییتی نوشت:
" ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است. "
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در اظهار نظری عنوان کرد: شرکت‌هایی که ایران را ترک می‌کنند در آینده اقتصادی ایران در اولویت قرار نخواهند داشت؛ همواره اولویت با تولیدکنندگان داخلی است.

اظهار نظر‌های متناقض مسئولان اتحادیه و مدیران سامسونگ و الجی و همچنین واکنش‌های سیاستمداران ایرانی به این اخبار باعث سردرگمی مصرف کننده ایرانی می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت دو غول لوازم خانگی کره‌ای در بازار ایران چه می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: