۱۲۳۴۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
تعداد بازدید : ۱۰۸
قائم مقام مدیرعامل شرکت نیکران موتور مطرح کرد:
شرکت نیکران موتور پاسارگاد، یکی از شرکت هایی است که طی سال‎های اخیر بخش بزرگی از نیاز بازار را تامین کرده است. نیکران از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده اما توانسته تنوع محصول خوبی داشته باشد و جزو سه شرکت اصلی تامین کننده بازار موتورسیکلت کشور باشد.

صنعت موتورسیکلت در سال های اخیر توسعه بسیاری پیدا کرده است. شرکت های بسیاری در این حوزه وارد شده اند. اما برخی از آن ها به سبب فعالیت مناسبی که داشته اند، سهم بازار خوبی برای خود به دست آورده اند. شرکت نیکران موتور پاسارگاد، یکی از شرکت هایی است که طی سال‎های اخیر بخش بزرگی از نیاز بازار را تامین کرده است. نیکران از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده اما توانسته تنوع محصول خوبی داشته باشد و جزو سه شرکت اصلی تامین کننده بازار موتورسیکلت کشور باشد. در همین زمینه با رضا بهلولی قائم مقام مدیرعامل شرکت نیکران موتور به گفت وگو پرداختیم.
نیکران موتور چه فعالیت هایی انجام می دهد و چه محصولاتی را در سبد خود دارد و با چه شرکای تجاری کار می کند؟
پیشینه شرکت سرمایه گذارهای شرکت با این حوزه غریبه نیستند و قدمت حدود 60 ساله در صنعت موتورسیکلت دارند. سرمایه گذاران شرکت جزو قدیمی های این صنف هستند. اما تولد نیکران از سال 94 آغاز شد. با رویکردی که بتوانیم سلیقه بازار را تغییر دهیم. حضور نیکران با موتورسیکلت های معمول و روال عادی بازار آغاز نشد؛ سیستم انژکتوری، ترکیب و کلاس موتورسیکلت ها متفاوت ایجاد شد. خوشبختانه با حمایت مردم کشور توانستیم به اینجا برسیم که تقریبا در این صنعت جایگاهی را به دست آورده ایم. تنوع محصول را براساس قدرت خرید مردم و سلیقه بازار به 20 محصول رسانده ایم. تمام قشرهای موتورسوار می توانند از این امکانات استفاده کنند. در حوزه فرهنگی و باشگاهداری ورود کردیم و فعالیت ما صرفا صنعتی نبود و حوزه فرهنگی و ورزشی هم فعالیت داشته ایم. در حال حاضر هم بیشتر دنبال این هستیم که قدرت خرید مردم را در این حوزه بالا ببریم و سهم بازار بیشتری را ایجاد کنیم.

 

نیکران موتور به منظور افزایش عمق ساخت داخل چه فعالیت هایی را انجام داده است؟
مقوله ساخت داخل بسیار پیچیده است و این که بخواهیم در حوزه ساخت داخل موثر عمل کنیم، با تنوع محصولی که صنعتگر ها و سلیقه بازار تحمیل می کند، با توجیه ساخت داخل منافات دارد. چرا که با افزایش تنوع محصول، تیراژمحصولات کاهش پیدا می کند. از نظر حوزه مالی و اقتصادی برای قالب ساز و صنعتگران و تولیدکنندگان قطعه ساز توجیهی برای سرمایه گذاری ندارد. تا جایی که معقول است تمام شرکت ها در حوزه صنعتگران موتورسیکلت توانسته اند ساخت داخل را اجرایی کنند و فراتر از آن جذابیت اقتصادی نددارد. این در حالی است که تمام شرکت ها تلاش خود را برای افزایش ساخت داخل انجام می دهند اما بدون موضوع اقتصادی نمی توان این کار را انجام داد.
هدف نیکران موتور برای سال چه تعداد دستگاه است؟
در حوزه صنعت در بحث ثبت سفارش و تامین ارز دچار وقفه هستیم که برنامه ریزی را مختل می کند. وزارت صمت تلاش خود را برای تامین ارز می کند و طرف ما تولیدکنندگان را می گیرد. با این حال موضوع ارز از قدرت وزارت صمت خارج است اما طرف تولیدکننده نشسته است.

نیکران موتور برنامه ای هم برای تولید مدل های برقی و توسعه سبد این محصولات و تخصیص یارانه به خریداران دارد؟
روی موتورهای برقی فعالیت داشته ایم اما متاسفانه حمایتی در این بخش صورت نمی گیرد که بتوانیم تسهیلاتی به خریداران ارائه دهیم. با مقوله ای در بحث شرکت های تولیدی برای اسقاط موتور و خودرو سهمی را پرداخت می کنند و هزینه ای متحمل می شوند و این هزینه ها تحت یک صندوقی سپرده می شود. انتظار ما این است که از این صندوق برای نوسازی ناوگان موتورسیکلت در راستای قانون هوای پاک کمک شود. این قانون در چند سال اخیر خاک خورده است در حالی که بودجه آن را شرکت های تولیدی پرداخت کرده اند. اگر این هزینه برگردد هم ما و هم همه همکاران آمادگی تولید موتورهای برقی را دارند.

برنامه برای افزایش قدرت خرید مشتریان شامل تمام محصولات از جمله موتور برقی می شود؟
بله دنبال این هستیم که این اتفاق بیفتد.

 

سهم بازار شما چقدر است؟
سامانه ای در حال حاضر نداریم که سهم بازار هر شرکت را کاملا مشخص کند. بر حسب اطلاعات جسته و گریخته ای که داریم بین سه شرکت نخست هستیم که با در سگمنت های مختلف، متفاوت است.
در حوزه شرکت های دانش بنیان و به منظور ساخت داخلی کردن قطعات چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی انجام می دهیم. در این زمینه مستقیم سرمایه گذاری نکردیم اما اعلام کردیم که هر شرکت دانش بنیان که بتواند در صنعت موتورسیکلت کاری انجام دهد، محصول را پیش خرید می کنیم. در حال حاضر دو شرکت در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده اند. یک شرکت ای سی یو را به عنوان یک قطعه های تک در این صنعت، داخلی سازی کرده است و ما هم پیش خرید و حمایت کرده ایم که به تولید انبوه برسد. در حوزه تله ماتیک هم از یک شرکت دانش بنیان پیش خرید کرده ایم که این پیش خرید را به عنوان سرمایه در گردش خود قرار داده تا تولید انبوه کند. هر شرکت دانش بنیانی که بتواند در این حوزه قطعات های تک یا قطعاتی را با فرآینده ساده تری به تولید انبوه برساند و از تولید سنتی قدیم فاصله بگیرد، حمایت می کنیم.

هر شرکت خودروسازی در سطح شهر طرح امداد را اجرا می کند اما مشابه این کار را برای موتورسیکلت ها نمی بینیم. آیا شما برنامه ای برای نوآوری در این زمینه دارید؟
به صورت آزمایشی چند نمایندگی را تاسیس کرده ایم. طرح تشویقی برای نمایندگان خدمات پس از فروش هم گذاشته ایم که اگر نمایندگان ما طرح امداد را در منطقه خود پوشش دهند، تسهیلات، موتورسیکلت و تجهیزات را در اختیار آن ها می گذاریم و دستمزد را نسبت به بقیه، متفاوت در نظر می گیریم. در حال حاضر هم چند نمایندگی ما طرح امداد را دارد. این نماینندگی ها شامل آقای رجبی، آقای دادخواه در منطقه تهرانپارس، شریعتی و پاسداران می شود.

با افزایش قیمت موتورسیکلت ها، برنامه ای برای عرضه محصولات به صورت اقساط دارید؟
ما تمام تلاشمان این است که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. با تمام شرکت های تامین سرمایه در حال مذاکره هستیم و تا امروز هم از منابع خود این کار را انجام دهیم. اما منابع ما محدود است و باید بیشتر درگیر تولید شود تا لیزینگ و اعتباری. با همه شرکت ها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم شرایط بهتری را برای مصرف کنندگان قائل شویم.

در حال حاضر چند نمایندگی فعال در چه استان هایی دارید و آیا قرار است به آن ها اضافه شود؟
تقریبا 90 درصد استان ها را تحت پوشش داریم. بالای 50 نمایندگی در سراسر کشور داریم و فروشگاه های عرضه مستقیم در برخی مناطق حضور دارند و در تهران تمام مناطق را تحت پوشش داریم. فروشگاه های عرضه مستقیم بیشتر به جهت رفاه حال مشتریان و کنترل قیمت فعالیت می کنند. فروشگاه اینترنتی ما هم دایر است و خیلی سهل الوصول است و خدمات پس از فروش شرکت هم تقریبا 30 سال پیاپی رتبه رضایتمندی مشتری را کسب کرده است. امسال هم تنها شرکتی بودیم که در حوزه موتورسیکلت جایزه ملی کیفیت را کسب کردیم. 50 نمایندگی فقط در حوزه فروش فعال هستند. بیش از 70 نمایندگی هم در حوزه خدمات داریم. در حوزه زیست محیطی هم به عنوان مسئولیت اجتماعی گام برداشته ایم. سرمایه گذاران شرکت علاقه مند بودند که در حوزه زیست محیطی فعالیت داشته باشند که از دو سال گذشته دغدغه مردم و مسئولان یوز ایرانی بود. با سرمایه گذاری که در منطقه زیست محیطی سمنان (توران) صورت گرفت، با صلاحدید و مشورت محیط زیست سرمایه گذاری و زیستگاه را تجهیز کردیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: