۱۳۸۱۰
جمعه ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۳۹
ابوی:مزد منطقه‌ای زیرساخت می خواهد با چه هدفی چه منطقه‌ای کجای کشور و اگر آن منطقه مجموعه صنعتی‌اش  بیشتر بود می خواهیم آنجا مزد را کم یا زیاد کنیم و لذا هیچ تعریفی نشده است و زیرمجموعه وزارت کار یعنی سازمان تامین اجتماعی در جلسه اخیر کمیته دستمزد اعلام کرد که ما زیرساختش را نداریم.

ابوی:مزد منطقه‌ای زیرساخت می خواهد با چه هدفی چه منطقه‌ای کجای کشور و اگر آن منطقه مجموعه صنعتی‌اش  بیشتر بود می خواهیم آنجا مزد را کم یا زیاد کنیم و لذا هیچ تعریفی نشده است و زیرمجموعه وزارت کار یعنی سازمان تامین اجتماعی در جلسه اخیر کمیته دستمزد اعلام کرد که ما زیرساختش را نداریم.

به گزارش فراتیتر، هادی ابوی درباره مفهوم مزد منطقه‌ای و پیشنهاد وزارت اقتصاد در این باره گفت: اگر منظور و هدف وزارت اقتصاد را متوجه شویم شاید با هم گفت‌وگو کنیم و به نتیجه برسیم ولی سوال این است که آیا ما می‌خواهیم از حداقل مزدی که شورای عالی کار همه ساله تعیین می‌کند و معتقدیم مزد مکفی و پاسخگوی هزینه‌های خانوار نیست، عددی را کم کنیم یا در مناطقی زیاد کنیم و این مسأله را برای ما روشن نمی کنند.

وی افزود: مسأله بعد این است که مزد منطقه‌ای زیرساخت می خواهد با چه هدفی چه منطقه‌ای کجای کشور و اگر آن منطقه مجموعه صنعتی‌اش  بیشتر بود می خواهیم آنجا مزد را کم یا زیاد کنیم و لذا هیچ تعریفی نشده است و زیرمجموعه وزارت کار یعنی سازمان تامین اجتماعی در جلسه اخیر کمیته دستمزد اعلام کرد که ما زیرساختش را نداریم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران امروز در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار کرد: منطقه ای کردن دستمزد باعث مهاجرت می شود و توازن بین نیروی کار و وضعیت شغل را به هم خواهد زد. در حال حاضر چند درصد شاغلان و کارگران در مناطق کمتر برخوردار و روستایی هستند؟ در روستا کار داریم ولی اغلب مردم آنجا کشاورز و دامدار هستند. عمده کارگران در شهرهای بزرگ و صنعتی و صنوف هستند، اگر این موارد روشن شود شاید بنشینیم با هم گفت و گو کنیم.

این مقام مسئول کارگری خاطرنشان کرد: همه چیز، بحث مسکن نیست بلکه در مناطق کمتر برخوردار هزینه‌های حمل و نقل و شرایط زندگی سخت تر است. قیمت بنزین، گوشت، برنج و روغن تقریبا در کل کشور یکسان است و شاید تفاوت‌های درصدی داشته باشند ولی نمی توانیم به همه کشور تعمیم بدهیم. در حال حاضر این سوال مطرح است که فارغ از رقمی که در شورای عالی کار برای دستمزد تعیین می شود، اگر مزد امسال را به ۱۲ میلیون تومان برسانیم، آیا کارگر می تواند زندگی کند و از عهده هزینه‌های معیشت برآید؟

سید امیر سیاح - رییس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این برنامه بر لزوم رعایت حقوق و دستمزد منطقه ای برای کارگران تاکید کرد و گفت: عدالت این است که کارگران شهرهای بزرگ بیشتر حقوق بگیرند.

وی گفت: در زمینه دستمزد منطقه‌ای نگاه ما بیشتر نگاه عادلانه است. درست نیست کارگری که می‌تواند مسکن یک میلیون تومانی اجاره کند با کارگری که در تهران ۸ میلیون تومان هزینه مسکن می دهد به یک اندازه حقوق بگیرند. باید مطالعه مفصل و مستقیم و دقیقی در این حوزه انجام گیرد و دستمزد کارگر تهرانی باید بیشتر از روستایی باشد.

سیاح ادامه داد: توافقی شدن و منطقه‌ای شدن مزد یک امر مجزاست. در خصوص دستمزد منطقه‌ای اصرار و دلیل و هدف ما این است که حکم قانون اجرا شود. در قانون کار این بحث آمده است ولی هنوز دولتها نتوانسته‌اند این امر را اجرا کنند اما نباید وضع موجود که تولید و کارآفرینی را سرکوب می کند، ادامه دهیم.

وی افزود: مساله دوم اینکه منطقی نیست کارگری که در کلان شهرها و با آن هزینه مسکن زندگی می کند، با کارگری که در یک شهر کوچک زندگی می کند یک مقدار دستمزد بگیرند. کارگری که در تهران و اصفهان زندگی می‌کند، از منظر مسکن مشکلات خیلی بیشتری دارد و نباید با کسی که در یک شهر کوچک زندگی می کند یک اندازه حقوق بگیرند.

رییس مرکز بهبود کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: خلاصه طرح این است که درصد رشد دستمزد در روستا و شهرهای کوچک نباید مساوی تهران و مشهد و کرج باشد. این مساله گام اولیه است و قرار نیست در یک روز همه مشکلات از جمله مسکن را حل کنیم. اول باید عدالت را در سطوح اولیه حل کنیم.

سیاح خاطرنشان کرد: تولید اشتغالزا در کشور توسط قوانین ضد تولید و مسایل دیگر سرکوب می شود. مطالبه اصلی کارگران و کارفرمایان باید این باشد که از ما بخواهید موانع تولید اشتغالزا را حل کنیم و بپرسید چرا صنایع توسعه نمی یابند و چرا مسکن را کالای سرمایه ای می دانیم و نه مصرفی؟

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: