۱۴۰۵۲
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
تعداد بازدید : ۲۹
کارشناسان معتقدند با توجه به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضرورت ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان و فراهم کردن بستر شناسایی فرصت‌های شغلی و تامین نیروی کار مورد نیاز امری ضروری است.

کارشناسان معتقدند با توجه به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضرورت ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان و فراهم کردن بستر شناسایی فرصت‌های شغلی و تامین نیروی کار مورد نیاز امری ضروری است.

به گزارش فراتیتر، در همین راستا سامانه ملی رصد اشتغال به منظور کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه‌اندازی شده و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

پیش از این تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با هدف کسب آموزش‌های مهارتی توسط ۵۰ هزار نیروی جویای کار تا پایان سال امضا شد.

بر همین اساس مهرداد عظیمی- معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرده است که از مجموع ۵۰ هزار آموزش مهارتی منجر به اشتغال تاکنون بیش از ۳۱ هزار مورد در سامانه رصد اشتغال ثبت شده و برای سال آینده عدد ۲۰۰ هزار نفر آموزش را پیشنهاد داده‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سازمان متبوع خود گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۶۵۸ مرکز آموزش دولتی، ۵۰۰۰ مربی، ۲۱ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی در مراکز دولتی و ۱۱ هزار استاندارد آموزشی در اختیار دارد و می‌تواند از این ظرفیت عظیم در جهت همکاری با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی استفاده کند.

عظیمی معتقد است: هم‌افزایی بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و صنایع می‌تواند تغییرات محسوسی در زمینه مهارت‌آموزی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی به وجود آورد.

گام‌های اجرایی این تفاهم‌نامه به این شرح است:

گام نخست: مراجعه جویندگان کار در سراسر کشور به میز خدمت اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ محل سکونت و یا دفاتر کاریابی

گام دوم: معرفی کارجویان فاقد مهارت؛ کارجویانی که برای مهارت‌آموزی به مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای مراجعه و یا در سامانه جستجوی شغل ثبت‌نام می‌کنند، جزو این طرح محسوب می‌شوند.

گام سوم: برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی، صدور گواهینامه و ثبت اطلاعات فرد آموزش‌دیده در سامانه جستجوی شغل توسط سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور

گام چهارم: ارسال فهرست اسامی افراد آموزش‌دیده شاغل توسط سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار جهت راستی‌آزمایی

گام پنجم: صحت‌سنجی اشتغال افراد آموزش‌دیده در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، ارسال لیست تأییدشده به معاونت مدیریت و منابع آن وزارتخانه و ارائه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار گره‌گشای دغدغه‌های اشتغال کشور

پیش از این دفتر توسعه نهادهای کارآفرینی و هدایت نیروی کار نیز اعلام کرد که امکان مهارت آموزی برای کارجویانی که متقاضی گذراندن دوره‌های مهارتی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستند، فراهم شده است.

آخرین آمار وضعیت ثبت اشتغال در سامانه ملی رصد بیانگر ثبت حدود ۷۴۷ هزار نفر در سامانه اشتغال است و خالص اشتغال ایجادی در سه فصل بهار، تابستان و پاییز امسال ۷۸۰ هزار نفر بوده است.

میزان تعهد اشتغال سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۸۸ هزار و ۶۰۹ شغل ایجادی بوده که از این تعداد یک میلیون و ۵۳ هزار شغل در سامانه رصد به ثبت رسیده است.

در حال حاضر ساز و کار نظارت بر فرصت‌های شغلی در سامانه رصد بر سه فرایند نظارت پیامکی، تماس تلفنی و حضوری مبتنی است. در مرحله نظارت میدانی بر اشتغال ایجاد شده توسط وزارت کار علاوه بر بازدید حضوری از طرح اشتغال، مکان دقیق و اطلاعات کامل فرد با خدمات دریافت شده و ثبت شده، تطبیق داده می‌شود و اطلاعات سامانه به طور مستمر رصد و بررسی و نسبت به نظارت بر طرح‌ها سختگیری می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: