۱۴۱۱۴
سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۵۶
نوسان قیمت دلار در شرایطی در بازار اتفاق افتاد که تحلیلگران معتقدند که این شرایط گذرا و موقتی است و پس از فروکش کردن هیجانات، دوباره دلار به قیمت‌های قبلی باز می‌گردد.

نوسان قیمت دلار در شرایطی در بازار اتفاق افتاد که تحلیلگران معتقدند که این شرایط گذرا و موقتی است و پس از فروکش کردن هیجانات، دوباره دلار به قیمت‌های قبلی باز می‌گردد.

به گزارش فراتیتر، بازار ارز در سومین روز هفته، با حرکت‌های پی در پی و شارپی، پله‌های قیمت دلار را پشت سر گذاشت و سقف‌شکنی قیمتی را شاهد بودیم.

نوسان قیمت دلار در شرایطی در بازار اتفاق افتاد که تحلیلگران معتقدند که این شرایط گذرا و موقتی است و پس از فروکش کردن هیجانات، دوباره دلار به قیمت‌های قبلی باز می‌گردد. به عبارتی، در حال حاضر دلاربازان درباره ادامه روند افزایش قیمت دلار مردد هستند. به باور آن‌ها، با توجه به این‌که در دوره‌های قبل نوسانات ناشی از اخبار، زودگذر و موقتی بوده است، بنابراین نمی‌توان آن‌چنان به ماندگاری رشد قیمت‌ها خوش‌بین بود.

در شرایط کنونی، تحلیلگران اقتصادی، سیگنال تنش‌های سیاسی و نظامی ماه‌های اخیر را دلیل روند صعودی قیمت در بازارهای مالی عنوان می‌کنند. البته سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در واکنش به نوسانات اخیر بازار ارز تاکید دارد: علاوه بر دلایل سیاسی و امنیتی و همچنین درگیری‌ها و اتفافات اخیر منطقه‌ای، دلایل اقتصادی هم در بحث نوسانات بازار ارز دخیل است، به‌عنوان مثال فعل و انفعالات بازار خودرو و بحث واردات در این بخش می‌تواند بر بازار ارز تاثیرگذار باشد و رکود یا رونق بازار خودرو نیز می‌تواند بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار دهد اما بیشترین تاثیر اخیر از بحران‌های منطقه یک ماه گذشته بود.

او با اشاره به نحوه مدیریت بازار ارز طی ماه‌های اخیر، گفت: بانک مرکزی تاکنون تاثیر خوبی بر بازار ارز داشته است و معتقدم اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند ماه جاری را طبق ماه‌های گذشته به‌خوبی کنترل و مدیریت کنند، مطمئنا ماه آینده (اسفندماه) هیچ نوسانی در بازار ارز نخواهیم داشت.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، نوسانات اخیر ارز و قیمت دلار را چندان غیرمنطقی ندانست و گفت: با توجه به تورم حدود ۳۹درصدی، دلار هم می‌تواند مثل یک کالا همچون کشورهای مختلف با یک افزایش ملایم همراه باشد، در واقع افزایش ۱۰درصدی قیمت دلار با توجه به میزان تورم به هیچ عنوان به‌ضرر اقتصاد کشور نیست.

وی اضافه کرد: تعیین‌کننده قیمت اصلی نرخ ارز به توانایی دولت در عرضه دلار مربوط است که خوشبختانه درآمدهای ارزی کشور با اقدامات خوب بانک مرکزی طی یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین دست بانک مرکزی برای عرضه ارز باز است.

حسینی با یادآوری این موضوع که هرگاه درآمدهای ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند بانک مرکزی می‌تواند نیاز بازار را به‌موقع برطرف کند؛ در نتیجه قیمت دلار نیز کنترل خواهد شد، گفت: امسال با توجه به سیاست تثبیت اقتصادی بازار ارز، مسکن و سایر بازارهای مالی از ثبات نسبی برخوردار بودند و حتی بازار طلا و سهام نیز نوسان چشمگیری نداشتند، بنابراین در این شرایط توقع افزایش چشمگیر قیمت دلار تا پایان سال وجود ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: