۱۴۲۴۸
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
تعداد بازدید : ۲۳
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو طبق روال در حال انجام است و تاکنون ۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده که همین لحظه نیز خودرو بر روی کشتی است درباره ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد گفت: آیین نامه آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو طبق روال در حال انجام است و تاکنون ۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده که همین لحظه نیز خودرو بر روی کشتی است درباره ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد گفت: آیین نامه آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش فراتیتر، عباس علی‌آبادی ظهر امروز از نمایشگاه اتو اکسپو تهران در محل نمایشگاه شهر آفتاب بازدید کرده و در حاشیه آن به تعدادی از سوالات پیرامون موضوعات مختلف مرتبط با صنعت خودرو، با تاکید بر خودروهای برقی پاسخ داد.

بنده پاسخگوی وعده قبلی‌ها نیستم/ واردات هر روز انجام می‌شود

در حالیکه وزارت صمت در زمان سکانداری قبلی (سیدرضا فاطمی‌امین) وعده شده بود که ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار ١۴٠٢ واردات شود، در رابطه با عدم تحقق این موضوع و اینکه تاکنون چه تعداد خودرو وارده شده است، عباس علی‌آبادی در پاسخ به ایسنا،  اظهار کرد: بنده نمی‌توانم پاسخگوی  وعده مسئولان قبلی باشم اما خوشبختانه در حال حاضر  واردات خودرو آزاد است؛ محدودیت و مشکلاتی وجود دارد که قابل انکار نیست، اما با وجود همه این مشکلات، روندها روبه جلو و امیدوارکننده است. ما هم خواهان این هستیم که روند واردات‌ آنقدر شتاب بگیرد که چند برابر وعده‌ها عملی شود و همه اقدامات مثبت به سرعت انجام شوند اما باید شرایط را در نظر گرفت. در هر روز، خودرو وارد کشور می‌شود؛ تاکنون بالغ بر ٣٠ هزار ثبت سفارش انجام شده و به‌تدریج واردات خودروها صورت می‌گیرد. حدود ١٢ هزار دستگاه نیز بر روی کشتی‌ها به سمت کشور در حرکت هستند. حدود بین ٢٠٠٠ الی ٣٠٠٠ دستگاه در بندرهای موجود است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، در رابطه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و زمان ابلاغ آن (براساس آنچه که گفته شده احتمالا ابلاغ آن به زمان پس از انتخابات مجلس موکول خواهد شد)، تصریح کرد: ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. آیین‌نامه (کلی) واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به عهده من نیست و وزارت صمت ابلاغ کننده نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.

کشور در حال گذار از شرایطی خاص است

مقام عالی وزارت صمت تصریح کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر، کشور ما در حال گذر از یک شرایط خاص است و همه ما به‌عنوان یک ایرانی، بهم کمک کنیم تا از  شرایط، به خوبی عبور کنیم. یادمان باشد که نتیجه‌ خطای امروز ما، می‌تواند فشار به بخشی از جامعه باشد؛ لذا بایستی با کمک و همدلی هم تا مشکلات را رفع کنیم. شخصا زمانیکه تصمیم گرفتم مسئولیت وزارت صمت را برعهده بگیرم، می‌دانستم که در شرایط سخت قرار خواهم گرفت اما به‌هر روی امیدوار هستم که اقدامات ما بتواند منجر به دستاورد خوبی برای کشور باشد.

علی‌آبادی در رابطه با موضوع قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، گفت: ما در کشوری هستیم که تابع مقررات آن بایستی بود؛ چنانچه موضوعی را بنده مطرح می‌کنم، بایستی وفق مقررات و قوانین کشور باشد. داشتن "مقررات بد"، بهتر از نداشتن آن است. سیاستی که ما در حوزه خودرو دنبال می‌کنیم، این است که به سمت کیفیت، خودروهای با آلودگی کمتر، خودروهای روز، ایجاد شغل برای جوانان کشور، ایرانی شدن، افزایش کیفیت مصرف سوخت یا احتراق و... حرکت کنیم؛ همه این‌ها خوب است و همه با آن موافق‌اند اما اینکه چگونه و از چه راهی به این سو حرکت کنیم، ممکن است، نظرات مختلف باشد. تمام تلاش بنده و همکاران وزارت صمت این است که نقطه‌نظر همه را دریافت کنیم و از جمع نظرات بهتر، راه مناسب را انتخاب کنیم.

وی افزود: شاید گاهاً راه‌های بهتر هم باشد اما بایستی امکان اجرای آن به سبب محدودیت‌هایی که وجود دارد نظیر منابع مالی، منابع ارزی و... نیز فراهم باشد تا بتوان موثر عمل کرد. تلاش ما این است که خودروهای برقی، مزیت‌های کافی داشته باشند تا مردم به این سمت تشویق شوند. هنوز فرهنگ خودروهای برقی در کشور جا نیفتاده است و برخی تصور می‌کنند که خودروهای برقی، ضعیف‌اند؛ این درحالیست که دقیقا این موضوع برعکس است و خودروهای برقی توان بسیار بسیار بالاتری دارند.

وزیر صمت، در رابطه با تعرفه و سود بازرگانی واردات خودروها، خاطرنشان کرد: دولت سود بازرگانی را برای واردات خودروهای برقی، یک درصد درنظر گرفته است که تاکنون در کشور این عدد معقول نبوده است اما با وجود اینکه این موضوع می‌توانست برای خودروسازان نگرانی ایجاد کند، اما در این برهه در جهت ایجاد فرهنگ خودروهای برقی در کشور، به این نتیجه رسیدیم پیش از اینکه خودروسازی برقی داشته باشیم، برای آنکه مردم امکان استفاده از خودروی بهتر را داشته باشند، سود بازرگانی را حداقلی کنیم و در حقیقت دولت در این موضوع از حقوق خود گذشته است.

علی‌آبادی در ادامه تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، در حال حاضر واردات طبق روال در حال انجام است و هر شخص و شرکتی می‌تواند در چارچوب ضوابط تعیین شده که (این ضوابط) به نفع مردم هم است، می‌تواند خودرو وارد کند. امروزه اولین گام فراهم شده است که هرشخصی بدون آنکه بخواهد پاسخگو باشد، بتواند برای خودش خودرو وارد کند و بفروشد. تلاش می‌کنیم که این مسیر باز شده و گسترش داشته باشد؛ البته که این نیز تبعات خواهد داشت و سوالاتی ایجاد می‌کند؛ بایستی بتوان به همه این سوالات پاسخ داد.

سکاندار وزارت صمت در رابطه با تامین برق مورد نیاز برای خودروهای برقی، تصریح کرد: به لطف خدا و همت مسئولان از پس از انقلاب، خوشبختانه کشور در حال حاضر از ظرفیت‌های خوبی بهره می‌برد و ظرفیت‌های خوبی ایجاد شده است؛ بیش از ۹۲ هزار مگاوات نیروگاه داریم که در اغلب ساعات سال، به طور کامل در مدار تولید نیستند؛ چراکه نیاز کشور بدین حد نیست. این ظرفیت، عمدتاً برای تامین برق "پیک" تولید شده است، این درحالیست که همیشه در شرایط پیک نیستیم. 

وی ادامه داد: از ۸۷۶۰ ساعت در سال، تنها در حدود ۷۶۰ ساعت در پیک باشیم، در ۸۰۰۰ ساعت دیگر در ساعات پیک مصرف نیستیم که می‌توان از این زمان استفاده کرد تا بتوان خودروهای برقی را شارژ کنیم؛ به طور مثال از شب تا صبح می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. در برخی روزهای هر ماه در سال، به سبب شرایط اقلیمی خوشبختانه نه نیاز به گرمایش است و نه سرمایش و نیرگاه‌ها از مدار خارج‌ هستند؛ بنابراین می‌توان از این ساعات هم بهره گرفت.

قرار نیست یک شبه برقی‌سازی خودروها را داشته باشیم

علی‌آبادی تاکید کرد: ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم یک شبه، ۲۰ درصد خودروهای کشور را برقی کنیم؛ به‌تدریج که برقی‌سازی انجام می‌شود (طی توافق‌نامه‌هایی که امضا می‌شود)، از این جهت است که هم در احداث نیروگاه‌های برق و هم در فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش کنیم. حدود ۲۲ میلیون دستگاه خودرو در کشور داریم که این تعداد برای برقی‌شدن، نیازمند زمان طولانی است؛ بنابراین باید گام به گام حرکت کرد. بیش از پنج سال است که در این زمینه در حال مطالعه هستیم و بسیار در این حوزه فکر شده است.

مقام عالی وزارت صمت، ادامه داد: برای برقی‌سازی کشور، اولویت را به شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران داده‌ایم؛ چراکه یکی از مزیت‌هایی که انتظار داریم از این محل بدست آوریم، کاهش آلودگی هواست. تا به امروز نیز هر تعداد خودروی برقی که توانسته‌ایم، تحویل شهر تهران داده‌ایم. باتوجه به اینکه هنوز شرایط واگذاری به صورت فروش به مردم فراهم نشده است، چندین قدم بایستی یه ترتیب برداشته شود.

وی اعلام کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۱۵ ایستگاه شارژر برقی را فعال کنیم که هرکدام تعدادی شارژر دارد که جمعا حدود ۸۰-۷۰ شارژر در تهران فراهم است. تلاش می‌کنیم که در همه شهرها و بین شهرها، ایستگاه شارژر را نصب کنیم. خوشبختانه تکنولوژی شارژرها، کاملا بومی است. ضمن اینکه برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق، اقدام شده است؛ موافقت‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر داریم که سرمایه‌گذاران برق خود را تحویل شبکه دهند و با درصدی بالاتر، در ساعات غیرپیک، برق را دریافت کنند و برای تامین برق شارژرها اقدام کنند.   

منویات مقام معظم رهبری دستورالعمل برای ماست/ بایستی از تصدی‌گری کم کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری و تاکید و تکذیر ایشان بر خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی و عدم رقابت بخش دولتی و بخش خصوصی، در رابطه با خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی، تصریح کرد: فراموش نکنیم که وزارت صمت نیز بخشی از حاکمیت است و ما نیز تابع منویات مقام معظم رهبری و دولت هستیم و قطعا هرچه که بفرمایند برای ما دستورالعمل است؛ ضمن اینکه شخصا معتقد هستم بایستی از تصدی‌گری کم و بیشتر به حکمرانی بپردازیم.

موفق شدیم از قیمت‌گذاری دستوری به قیمت‌گذاری و نظارت پسینی حرکت کنیم 

علی‌آبادی در رابطه با حذف قیمت‌گذاری دستوری و رفع بحران نقدینگی خودروسازان، گفت: گذر از شرایط امروز، به شرایط مطلوب، کمی زمان‌بر است. موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم و توانستیم برای بخشی از خودروها این امکان را فراهم کنیم که از قیمت‌گذاری دستوری به سمت "قیمت‌گذاری پسینی" و "نظارت پسینی"  حرکت کنیم؛ گام روبه‌جلویی است اماتصمیم‌گیری‌ها یکطرفه نیست و بایستی با نظر و مشورت نهادهای دیگر نیز اتخاذ تصمیم کرد.

سکاندار وزارت صمت در رابطه با ادامه‌ طرح‌های فروش خودرو (هرچند در حالت جدید و مطابق ظرفیت خودروسازان) گفت: تاکنون ۳۱ هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کردند که تعدادی خودروی خود را تحویل گرفته، برای تعدادی خودرو هست اما تمایل به دریافت این خودروهای موجود را ندارند. خودروهایی که انتخاب نمی‌شوند، پس از سه دور عرضه، عرضه‌چهارم به صورت آزاد برای عموم مردم خواهد بود و مردم می‌توانند برای خرید اقدام کنند.

فروش ۱۲۰ هزار خودرو مازاد در حاشیه بازار به کجا رسید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عرضه محصولات مازاد خودروسازان در حاشیه بازار، تاکید کرد: ما درخصوص عرضه محصولات، تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شد و اولویت اول، تحویل خودروی افرادی است که ثبت‌نام کرده‌اند. برای سایرین، در حال تلاش هستیم تا تولید و عرضه افزایش پیدا کند. براساس اطلاعاتی که به بنده داده شده، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزایش پیدا کرده و وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰۰ دستگاه خودرو در همین دو خودروساز تولید می‌شود. باقی خودروسازان نیز بیش از ۱۰۰ درصد تولید سال گذشته خود، امسال تولید داشته‌اند؛ بنابراین عرضه نسبت به سال گذشته، بیشتر خواهد بود. امیدوار هستیم که تاثیر خوبی داشته باشد.

ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو را به جان نخرید

علی‌ابادی تصریح کرد: اما فراموش نکنیم که خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای است و برخی خریداری می‌کنند و در پارکینگ خانه خود، نگه می‌دارند؛ بنابراین هرچه هم عرضه بیشتر می‌شود، بازهم تقاضا وجود دارد. به اعتقاد بنده بازار دیگر اشباع شده و بیشتر این تقاضاها، واقعی نیست. می‌ترسیم از اینکه افراد دارایی خود را می‌فروشند تا در حوزه خودرو سرمایه‌گذاری کند. بنابراین توصیه ما است که چنانچه مشتری نیاز واقعی به خودرو ندارد، ریسک این سرمایه‌گذاری را به خود و خانواده خود تحمیل نکند.

وزارت صمت محدودیت و منعی در ثبت سفارش برای ارز ندارد

وزیر صمت در رابطه با مسائل ارزی و تخصیص نیز تاکید کرد: بنده مسئول ارز نیستم و نباید راجع‌به آن اظهارنظر کنم. تخصیص ارز نیز با وزارت صمت نیست و ما تنها ثبت سفارش می‌کنیم. در حال حاضر وزارت صمت هیچ محدودیتی در ثبت سفارش ندارد؛ مگر اینکه در بالادست محدودتی در تخصیص و تامین در آن سوی ماجرا باشد که ثبت سفارش نمی‌کنیم که صف‌های طولانی ایجاد نشود؛ اما زمانیکه تخصیص آن طرف صورت می‌گیرد و تامین می‌شود، ما هم متعاقبا اضافه می‌کنیم؛ اما فراموش نکنیم که در کشور محدودیت در منابع وجود دارد اما بهر ه روی به لحاظ ارزی در شرایط خوبی است و آرامش خوبی در جامعه است. 

وی در نهایت گفت: تلاش ما این است که با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در زمان‌ها و مکان‌های مناسب، امکان آشنایی مردم با ظرفیت‌های کشور را فراهم کنیم و همزمان مقایسه‌ای بین توانمندی‌های داخلی و خارجی داشته باشیم. امسال، این نمایشگاه، شرایط تازه و متفاوتی را در ارائه خودروهای برقی به مردم عرضه کرده است. برگزاری چنین رویدادهایی در موضوعات تخصصی نظیر خودرو، پوشاک و... اساسا کار خوبی است؛ اما لازم است که به سمت بین‌المللی کردن این نمایشگاه‌ها حرکت کنیم و شاهد حضور شرکت‌های خارجی و نمایندگان بیشتری از آن‌ها باشیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: