۱۴۴۴۹
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
تعداد بازدید : ۶۶
بی‌تردید با احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل شده بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال کشور برطرف و زمینه کاهش نرخ بیکاری، جذب نیروهای کار، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و برقراری خطوط تولید در کارخانه‌ها فراهم می‌شود.

بی‌تردید با احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل شده بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال کشور برطرف و زمینه کاهش نرخ بیکاری، جذب نیروهای کار، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و برقراری خطوط تولید در کارخانه‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش فراتیتر، گزارش‌ها حاکی از آن است که در طول فعالیت دولت سیزدهم ۷۰۰۰ بنگاه راکد و تعطیل شده در قالب اجرای «نهضت احیا» به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، تقویت و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای حمایت از تولید ملی و رشد و رونق اقتصادی است، بر همین اساس موضوع پرداختن به بنگاه‌های اقتصادی و احیای واحدهای راکد و نیمه فعال همواره مورد توجه بوده و بر لزوم احیای صنایع کوچک و متوسط به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی دولت تاکید شده‌است.

دولت سیزدهم با درک اهمیت احیای واحدهای نیمه فعال و راکد اقتصادی بر فعال سازی مجدد کارخانه‌های راکد و تعطیل و بازگرداندن کارگران به کارخانه‌ها اهتمام ورزید تا آنجا که طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی را به اجرا در آورد.این امر موجب شد تا مسیر بازگشت کارگران به کارخانه‌های راکد و تعطیل شده هموار شود.

رئیس جمهور همچنان که در زمان ریاست بر قوه قضاییه برنامه حمایت از بنگاه‌های راکد و نیمه فعال را با جدیت دنبال کرده بود، با آغاز فعالیت دولت در مقام ریاست جمهوری به این هدف جامه عمل پوشاند و بخش اعظمی از کارخانه‌هایی که در طول یک دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده بودند را احیا کرد تا کارگران خانه نشین و بیکار شده به خطوط تولید بازگردانده شوند.

طبق اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی دو سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ واحد نیمه فعال و راکد در کشور احیا شدند که فعال شدن آنها یکی از گام‌های مثبت و موثر دولت برای رونق بازار کار به شمار می‌رود و بخش اعظمی از این واحدها با همکاری دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه به چرخه تولید بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

رئیس جمهور در سفر اخیر خود به هرمزگان و در جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی این استان، از احیای ۷۰۰۰ کارخانه راکد و نیمه تعطیل خبر داد و اعلام کرد: نهضت احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در این دولت بسیار خوب دنبال شده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. احیای کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل وارد کانال ۷۰۰۰ واحد شده که این خبر بسیار خرسند کننده است.هر چه کارخانجات نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگردند سود خالص برای کشور به شمار می‌رود.

به گفته رئیس جمهور، نهضت احیای کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل باید بسیار قوی‌تر از گذشته ادامه یابد تا شاهد روزی باشیم که هیچ کارخانه یا کارگاه نیمه تعطیل یا تعطیلی در کشور وجود نداشته و کسی دغدغه شغل نداشته باشد.

فتح الله بیات - رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احیای بنگاه‌های راکد و نیمه فعال می‌گوید: یکی از کارهای خوبی که دولت با جدیت در دستور کار قرار داد بحث احیا و فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و واحدهایی بود که از گردونه تولید خارج شده‌ بودند.احیای این کارخانه موجب اشتغال مجدد نیروهای کار شد و زمینه بازگشت کارگران به کارخانه‌ها را فراهم کرد.

وی با ابراز خرسندی از تداوم این حرکت و بازگشت کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت، می‌گوید: یکی از اقدامات شایسته و خوبی که دولت با جدیت در دستور کار دارد، فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و شرکت‌هایی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند. احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد، اشتغال مجدد نیروهای کار را به دنبال دارد و زمینه بازگشت کارگران بیکار شده را فراهم می‌کند لذا امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت برگردند.

این مقام مسئول کارگری در تشریح علل رکود کارخانه‌ها ادامه داد: برخی از کارخانه‌ها به دلایل متعددی از قبیل نبود نقدینگی، ناتوانی در بازگرداندن وام بانکی و پرداخت اقساط وام، عوارض و مالیات و عدم تامین مواد اولیه دچار مشکل می‌شوند و قادر به ادامه فعالیت نیستند در حالی که با شناسایی و آسیب‌شناسی این واحدها و حل مشکلات بیمه و مالیات یا امهال وام‌های بانکی می‌توان جلوی تعطیلی کارخانه و بیکار شدن نیروهای کار را گرفت.

به اعتقاد بیات احیای واحدهای راکد علاوه بر توسعه و آبادانی شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم موجب بهبود وضع معیشت خانوارها و ساکنان آن مناطق می‌شود و زمانی که خطوط تولید فعال و نیروهای کار یک کارخانه مشغول کار شوند، فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم و پایدار ایجاد می‌شود که می‌تواند وضعیت معیشتی و شغلی کارگران را متحول کند.

این فعال کارگری احیای مجدد کارخانه‌ها و برقراری شیفت‌های کار را به سود کارگران دانست و گفت: وقتی کارگر در محیط کار سه شیفته مشغول فعالیت شود، صرفنظر از آرامش روحی و روانی که به دست می‌آورد، به لحاظ اقتصادی نیز تامین شده و حداقل‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین خواهد کرد.

کارشناسان بر این باورند که اجرای «نهضت احیا» و فعال شدن مجدد بنگاه‌های راکد علاوه بر رونق بازار کار موجب جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور و بهبود فضای کسب و کار می‌شود.

بی‌تردید با احیای بنگاه‌های راکد و تعطیل شده بخش قابل توجهی از مشکل اشتغال کشور برطرف و زمینه کاهش نرخ بیکاری، جذب نیروهای کار، ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار و برقراری خطوط تولید در کارخانه‌ها فراهم می‌شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: