۱۴۴۵۷
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
تعداد بازدید : ۲۶
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

معاون اشتغال وزارت کار گفت:در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون ۲۵۴هزار نیروی کار ثبت نام کردند.در این مدت از طریق این سامانه ۲۵هزار نفر شغل پیدا کرده اند.

معاون اشتغال وزارت کار گفت:در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون ۲۵۴هزار نیروی کار ثبت نام کردند.در این مدت از طریق این سامانه ۲۵هزار نفر شغل پیدا کرده اند.

به گزارش فراتیتر، کاهش نرخ بیکاری یکی از افتخارات دولت سیزدهم است. مطابق آمارها در زمان فعالیت دولت سیزدهم نرخ بیکاری از 9.6 درصد به 7.6 درصد کاهش یافت.

نتایج آمارگیری مربوط به پاییز 1402نشان می‌دهد 64میلیون و 647هزار نفر شاغل 15ساله و بیشتر از آن هستند که از این تعداد نرخ مشارکت اقتصادی فعال 41درصد (26میلیون و 776هزار نفر) و نرخ مشارکت غیرفعال 58.5 درصد (37میلیون و 827هزار نفر) است.

نرخ اشتغال در بازه زمانی پاییز 1402به 92.4 درصد و نرخ بیکاری به 7.6 درصد رسیده است. اشتغال 44ساعت و بیشتر در هفته 71.9 درصد از جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و 28.1درصد نیز کمتر از 44ساعت در هفته کار می‌کنند.

در پاییز 1402، به جمعیت شاغل کشور تعداد 760هزار و 861نفر افزوده شده است. نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15ساله و بیش‌تر 0.5درصد افزایش داشته که سهم بیشتری از این تغییرات مربوط به مشارکت اقتصادی زنان است.

کاهش 0.6 درصدی نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین آمار این بخش است که حکایت از کمترین نرخ بیکاری در 2دهه اخیر دارد. بیشترین نرخ بیکاری نیز در مردان اتفاق افتاده است. در این بخش بیش از 140هزار مرد از چرخه بیکاری خارج شده‌اند.

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در گفت وگویی گفت: ایجاد اشتغالی که در وزارت تعاون برای آن سیاستگذاری می‌شود و نظارت و بررسی صورت می‌گیرد، ایجاد اشتغال در بخش خصوصی است. اشتغال بخش دولتی در دست سازمان اداری استخدامی است.

وی افزود: در 2سال گذشته شاهد رقم خوردن آمار خوبی در حوزه اشتغال بوده‌ایم، هرچند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما آمار رو به بهبود است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در پاییز 1402، اکنون نرخ بیکاری 7.6 است که کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بیرانوند تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری تا قبل از سال 1400تقریبا 2رقمی بوده، اما اکنون در کانال بین هفت تا هشت درصد قرار دارد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان که کیفیت مشاغل را نشان میدهد اکنون به 11.4 رسیده است. فاصله نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز کمتر شده که این نیز از نظر آمار اتفاق بسیار مثبتی است.

وی تصریح کرد: نرخ اشتغال ناقص و بیکاری زنان نیز کاهشی بوده است و مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد در چهل و چند سال گذشته وضعیت بازار کار با وجود نوساناتی که رخ داده اما رو به بهبود گذاشته است. نکته بعدی این است که یکی از شعارهایی که این دولت اعلام کرد و به آن وفادار ماند ایجاد یک میلیون شغل بود.

بیرانوند افزود: در نیمه دوم سال 1400که دولت سیزدهم امور کار را در دست گرفت تا پایان آن حدود 700هزار شغل ایجادی و در سال 1401تعداد یک میلیون شغل محقق شد. از ابتدای سال 1402تا کنون نیز عملکرد اشتغال صحت‌سنجی شده کشور نشان از پیشرفت 82درصدی دارد. تعهد وزارت تعاون برای امسال ایجاد یک میلیون و 88هزار شغل توسط دستگاه‌ها است که و امیدواریم پایان سال بتوانیم به هدفگذاری که انجام شده دست یابیم.

معاون وزیر تعاون افزود: بزرگ‌ترین چالش بازار کشور بیکاری فارغ التحصیلان است. ما در بازار کار مشکلی از نظر کمیت شغل ایجاد شده نداریم، در دولت از نظر تعداد مشاغل زیادی ایجاد شده است. مساله‌ای که روی آن متمرکز شدیم بیکاری فارغ التحصیلان هستند که 40درصد کل بیکاران را تشکیل می‌دهند. این جنبه فرهنگی و مهارتی دارد. بخشی از این افراد تحصیلکرده کسانی هستند که مهارت لازم را ندارند و مساله برخی هم مرتبط با فرهنگ کار است.

وی افزود: در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون 254هزار نیروی کار ثبت نام کردند. طی این مدت 261هزار فرصت شغلی توسط کاریابی‌ها و کارفرماها بارگزاری شده است. در این مدت از طریق این سامانه 25هزار نفر شغل ایجاد شده است.

بیرانوند در تشریح دلایل بهبود وضعیت کار گفت: فضای کلان اقتصاد وضعیت خوبی دارد که رشد نرخ اقتصادی بالای هفت درصد کشور حکایت از آن دارد. مساله بعدی هدایت و نظارت دقیق وزارت کار بر فرایند ایجاد شد و مساله سوم این است که در حوزه تامین مالی کسب‌وکارهای خرد از ابتدای دولت سیزدهم 150همت بودجه اختصاص یافته که این امر ادامه‌دار خواهد بود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: