۱۴۴۷۱
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
تعداد بازدید : ۶۶
عیسی زارع‌پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال امسال این روز ملی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود و این صنعت با راهبری رئیس‌جمهور در حال توسعه است.

عیسی زارع‌پور در مراسم روز ملی فناوری فضایی که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال امسال این روز ملی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود و این صنعت با راهبری رئیس‌جمهور در حال توسعه است.

به گزارش فراتیتر، وی ادامه داد: ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در بومی‌سازی فناوری فضایی است و امروز فناوری‌های پایگاه پرتاب، ساخت ماهواره، ایستگاه زمینی دریافت داده و پرتابگرها در کشور بومی‌سازی شده و آنها را در اختیار داریم.

زارع پور تاکید کرد: امروز ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم ماهواره عملیاتی داشته باشیم  و در مسیر تثبیت پرتابگرها قرار داریم و می‌توانیم آزمایشگاه فضایی داشته باشیم. ما می‌توانیم این مسیر را با قدرت طی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در دو سال گذشته اولین پرتاب دولت سیزدهم صورت گرفت، یادآور شد: تاکنون ۱۱ پرتاب انجام شده است و این پرتاب‌ها با قوت ادامه خواهد یافت.

وی برنامه ۱۰ ساله فضایی را نقشه راه توسعه صنعت فضایی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بنا داریم تا این صنعت را به یک صنعت اقتصادی تبدیل کنیم؛ این مسیر با راهبری سازمان فضایی وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلف کشور در حوزه‌های لشکری و کشوری و وزارت علوم تا پایان دولت ادامه دارد، تا به جایی برسیم که پرتاب سایر کشورها را انجام دهیم.

وی پرتاب ماهواره‌های‌ سایر کشورها توسط ایران را نشان‌دهنده تکمیل صنعت فضایی دانست و گفت: در این مسیر لازم است ماهواره‌ها بیمه شوند، ضمن آنکه پرتاب ماهواره از ایران هزینه کمتری را در پی دارد و این مزیت‌ها موجب اقتصادی شدن صنعت فضایی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه امروز یک تیم همدل در صنعت فضایی ایجاد شده است‌، اظهار کرد: این همدلی سرعت ما را در توسعه این صنعت افزایش می‌دهد.

وی استفاده از نخبگان و نگهداشت آنها در کشور را از دیگر موفقیت‌های صنعت فضایی عنوان کرد و گفت: حضور دکتر سالاریه، عضو بنیاد ملی نخبگان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سازمان فضایی موجب شد تا نخبگان بیشتری جذب این صنعت شوند، ولی نگهداشت آنها علاوه بر توجه نیاز به حمایت مالی دارد. 

وی افزود: با حمایت رئیس‌جمهور از سوی سازمان برنامه و بودجه حمایت‌هایی صورت گرفت و مقرر شد سالی ۵۰۰ میلیون دلار به این حوزه اختصاص یابد که تاکنون این میزان از مرز ۱۵۰ میلیون دلار عبور نکرده است.

زارع‌پور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دستاوردهای صنعت فضایی را توسعه دهیم و تا لایه ژئو برسیم و اکتشافات فضایی داشته باشیم، نیازمند حمایت بیشتری هستیم.

وزیر ارتباطات خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما برای نگهداشت نخبگان دست یاری به سمت شما دراز می‌کنیم که بخشی از آن حمایت‌ها، توجه جنابعالی را می‌طلبد و بخش دیگر آن حمایت مالی را شامل می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی ۱۰ ساله شورای عالی فضا، گفت: با احیای این شورا توجه جدی به صنعت فضایی معطوف شد و به غیر از حمایت از تشکیلات، این حوزه توجه جدی را می‌طلبد تا محققان دلگرم‌تر از گذشته فعال شوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: