۱۴۴۹۳
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶
تعداد بازدید : ۷۷
دکتر حسین شهرابی در حاشیه دورهمی فضایی در جمع خبرنگاران گفت: ما هر ساله در روز ۱۴ بهمن مصادف با روز فناوری فضایی و پرتاب ماهواره «امید» مراسمی را با هدف بزرگداشت دستاوردهای فضایی برگزار می‌کنیم.

دکتر حسین شهرابی در حاشیه دورهمی فضایی در جمع خبرنگاران گفت: ما هر ساله در روز ۱۴ بهمن مصادف با روز فناوری فضایی و پرتاب ماهواره «امید» مراسمی را با هدف بزرگداشت دستاوردهای فضایی برگزار می‌کنیم.

به گزارش فراتیتر، رئیس کنسرسیوم فضایی کشور با تاکید بر اینکه ما به دنبال بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های حوزه فضایی هستیم، گفت: در این راستا امروز کارگاه آموزشی در رویداد دورهمی برگزار کردیم تا دانشجویان با رویکردهای همکاری بین‌المللی آشنا شوند.

دکتر حسین شهرابی در حاشیه دورهمی فضایی در جمع خبرنگاران گفت: ما هر ساله در روز ۱۴ بهمن مصادف با روز فناوری فضایی و پرتاب ماهواره «امید» مراسمی را با هدف بزرگداشت دستاوردهای فضایی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه من مجری طرح پروژه ماهواره «امید» بوده‌ام، اظهار کرد: از این رو بزرگداشت این روز جزء برنامه‌های ما است و از زمانی که این شرکت را در بخش خصوصی تشکیل دادیم، تلاش کردیم در راستای زیست بوم امید فضا، دورهمی‌های فضایی را برگزار کنیم.

شهرابی ادامه داد: سال گذشته پیشنهاد شد تا این رویداد با حضور افرادی که در توسعه فناوری‌های به‌روز فضایی فعال هستند و فعالیت‌های آنها منجر به امیدآفرینی می‌شود، برگزار شود؛ از این رو رویکرد این دورهمی سوق دادن به سمت امیدآفرینی است.

رئیس این کنسرسیوم فناور با بیان این‌که در رویداد امروز فعالان این عرصه آخرین دستاوردهای خود را معرفی می‌کنند، اظهار کرد: تا سال گذشته مخاطبان ما عموما دولتی‌ها و شرکت‌ها بودند و ما امسال سعی کردیم در کنار افراد دولتی، دانشجویان حوزه‌های مرتبط نیز حضور داشته باشند و از این رو ۶۰ درصد از مدعوین این رویداد از دانشجویان هستند.

شهرابی اضافه کرد: برگزاری کارگاه آموزشی دانشجویی از برنامه‌های این دورهمی است که طی آن در خصوص کسب وکارهای فضایی بحث و تبادل نظر می‌شود.

مدیر پروژه ماهواره «امید» با تاکید بر ضرورت بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فضایی یادآور شد: از سال گذشته سخنرانان خارجی را دعوت کردیم که به صورت برخط سخنرانی کردند و در این راستا در سال گذشته مدیر کاسموس را دعوت کردیم. ما قرار داد پرتاب ماهواره «کوثر» این شرکت را با این شرکت خارجی منعقد کردیم.

وی افزود: امسال فعالان بین‌المللی را که با آنها چه در قالب مشتری و چه به عنوان همکاری در ارتباط بودیم، دعوت کردیم و به صورت مجازی در این مراسم حضور دارند.

شهرابی، توسعه جنبه‌های بین ‌المللی صنعت فضایی را از اهداف حضور محققان خارجی در این دورهمی نام برد و ادامه داد: ما تلاش داریم که به دانشجویان آموزش دهیم که اگر وارد وادی فناوری فضایی می‌شوند، دید فراملی و فعالیت در بازار بین‌المللی داشته باشند.

شهرابی از رونمایی از دو سامانه در حاشیه این مراسم خبر داد و گفت: دو سامانه در پایین دستی ایجاد کردیم که رونمایی می‌شوند. 

وی در این باره توصیح داد: ما در این شرکت در بخش‌های بالا دستی و پایین دستی فضایی به عنوان زنجیره ارزش فعالیت می‌کنیم. بخش بالادستی به طراحی و ساخت ماهواره، ایستگاه فضایی و پرتاب متمرکز شده است و در پایین دستی این خدمات زنجیره ارزش به عرضه سامانه‌های خدمات پرداخته می‌شود.

شهرابی گفت: امروز دو سامانه فضابین و فضایش رونمایی شد. سامانه «فضابین» یک سامانه نرم‌افزاری است که مدیریت تامین و فروش تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر مشابه ماهواره‌ای مانند تصاویر هوایی و پهپاد را بر عهده دارد.

وی سامانه دیگر را با عنوان «فضایش» دانست که امروز رونمایی شد و ادامه داد: این سامانه در کنار سامانه فضابین مطرح شده است. سامانه فضابین یک سامانه مدیریت تصاویر خام ماهواره‌ای است و در سامانه فضایش ایجاد افزوده برای این تصاویر می‌شود.

به گفته وی این سامانه یک محور اولیه است تا بتوان از طریق آن داده‌های کشاورزی را تجمیع کرد و در بلند مدت از داده‌های آن برای مدیریت کشاورزی کشور بهره برد.

به گزارش ایسنا، ماهواره «کوثر» محصول فناورانه ۸ شرکت فناور است که با ماموریت‌های کشاورزی دقیق و نقشه برداری با وزن ۳۰ کیلوگرم و عمر عملکردی ۲ سال طراحی شده است. رزولوشن تصویربرداری رنگی این ماهواره ۳.۴ متر و رزولوشن تصویربرداری نزدیک مادون قرمز ۵.۵ متر و نرخ تصویربرداری رنگی «کوثر» ۶ فریم در ثانیه است و ۲۸ فریم در ثانیه نرخ تصویربرداری نزدیک مادون قرمز است.

«کوثر» ماهواره‌ سنجشی و دارای کاربردهایی در حوزه کشاورزی است، با استفاده از خدمات این ماهواره‌ها می‌توان ۸۰ درصد از خدمات کشاورزی مورد نیاز را ارائه کرد.

پایگاه فضایی «وستوچنی» روسیه پایگاه پرتاب ماهواره «کوثر» است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: