۳۰۴۲
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
تعداد بازدید : ۴۰۳
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه علنی امروز مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به دولت برای رفع مشکلات، تصمیم گرفتیند، به جای طرح استیضاح، طرح‌های اقتصادی را دنبال کنند.

به گزارش فراتیتر، جلسه غیرعلنی نمایندگان با دستور کار حضور پررنگ‌تر مجلس در شورای هماهنگی سران سه قوا پیش از آغاز نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ تیرماه) مجلس برگزار شد. در این جلسه موضوع حضور یک نماینده از طرف مجلس در دبیرخانه این شورا مورد بحث است تا از این طریق کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

در ادامه جلسه علنی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 237 نماینده آغاز شد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه دستور کارهای امروز پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد:

  •  انتخاب رئیس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با پیشنهاد هیئت‌رئیسه (در اجرای تبصره (1) ماده (44) آئین‌نامه داخلی مجلس)
  • گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
  • انتخاب اعضای هیئت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان
  • گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح دوفوریتی طرح اصلاح ماده(54) مکرر مالیات‌های مستقیم
  • انتخاب یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در مجمع عمومی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی
  • انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به عنوان ناظر در شورای پول و اعتبار
  • انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به عنوان ناظر در هیئت‌امنا صندوق توسعه ملی
  • انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و صنایع و معادن به عنوان ناظر در شورای رقابت
  • بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال (در اجرای ماده (40) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی).
پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ شد
در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با رای نمایندگان نصر الله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی انتخاب شد.
احمد امیر آبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قبل از آغاز به رای گیری اعلام کرد: بر اساس آئین نامه هیئت رئیسه می‌تواند حداقل دو نفر را برای کسب رای و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی کند و هیئت رئیسه پنج نفر را معرفی کرده است. آقایان احمد آقامیر سلیم، حسن شجاعی علی آبادی، سید محمود نبویان، سید نظام الدین موسوی و نصرالله پژمانفر از سوی هیئت رئیسه مجلس برای تصدی ریاست کمیسیون اصل نود مجلس معرفی شدند که آقای میرسلیم انصراف دادند.
 
آصفری: مجلس برای دلار ۲۳ هزار تومانی چه کار خواهد کرد؟
محمد حسن آصفری در تذکری اظهار کرد: ۵۰ روز از عمر مجلس گذشته و امروز قیمت ارز به ۲۳ هزار تومان رسیده است. مردم منتظرند مجلس شورای اسلامی می‌خواهد چه کاری انجام دهد؟ ما از شما می‌خواهیم جلسه غیرعلنی با دولت برگزار شود و تکلیف مسائل اقتصادی مردم حل شود.
 
مخالفت مجلس با تغییر سقف کمیسیون‌های تخصصی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح مربوط به تغییر کف و سقف عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.
کلیات طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) قرار گرفت. در این طرح پیش‌بینی شده بود که هیات رییسه می‌تواند کمیسیون‌هایی را که کمتر از ۱۹ نفر یا بیشتر از ۲۳ نفر عضو دارند نیز ثبت کنند تا این کمیسیون‌ها رسمیت پیدا کنند.
 
خلاء عدم تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را سریعتر جبران کنیم
حجت الاسلام سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، اظهار داشت: متأسفانه هنوز کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تشکیل نشده که باید هر چه سریعتر در این باره تصمیم گیری شود.
وی افزود: قوه قضائیه در مبارزه با فساد سنگ تمام گذاشته است، اما در مقابل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هنوز تشکیل نشده است و با توجه به اهمیت این کمیسیون باید هرچه سریعتر این کمیسیون در دستور کار قرار گیرد

طرح استیضاح رئیس جمهور از دستورکار نمایندگان خارج شد

حدود 10 نماینده مجلس که پیگیر طرح استیضاح رئیس جمهور و متقاعد کردن دیگر نمایندگان برای حمایت از این طرح بودند، از پیگیری این طرح منصرف شدند.

حجت الاسلام جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر و از طراحان طرح استیضاح رئیس جمهور، گفت: با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به دولت برای رفع مشکلات، تصمیم گرفتیم به جای طرح استیضاح، طرح های اقتصادی را دنبال کنیم.

قالیباف:هرهفته از نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شود
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیرماه) قوه مقننه، در تذکر شفاهی اظهار داشت: خطرات بیماری کرونا جدی‌تر شده و اخیرا باز هم یکی از نمایندگان مجلس به دلیل ابتلا به این ویروس درگذشته است.
وی با بیان اینکه مسئولیت مستقیم مجلس به رئیس و نواب برمی گردد، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم روش‌هایی برای کاهش خطرات بیماری کرونا در مجلس رعایت شود. زیرا می‌ترسم به جای اینکه مسائل را حل کنیم خود جزء مسائل شویم.
نماینده بستان آباد در مجلس افزود: تراکم جمعیت در صحن و کمیسیون‌ها را شاهد هستیم و برای جلوگیری از خطرات کرونا می‌توانیم از روش‌هایی که در ماه‌های پایانی مجلس دهم مانند ارتباط تصویری که زیرساخت‌های آن موجود است استفاده کنیم. می‌توانیم همچنین از روش‌های غیرحضوری، حضور یک دوم و یک سوم نمایندگان در مجلس استفاده کنیم تا به کنترل بیماری کرونا کمک شود.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نوری قزلجه، اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم است و پیش از شروع جلسه نیز بر آن تاکید کردم. در برگزاری صحن با توجه به فاصله‌های محل استقرار نمایندگان مشکلی نداریم و پروتکل‌ها رعایت می‌شود. از نمایندگان نیز خواهش می‌کنم تا فاصله گذاری را در نقاط مختلف صحن رعایت کنند.
وی با بیان اینکه در کمیسیون‌ها جلسات زیادی تشکیل می‌شود، افزود: زمان برگزاری کمیسیون‌ها باید محدود شود و برای کمیسیون‌هایی که میهمان دعوت می‌کنند ۴ محل تعیین شده تا با توجه به امکاناتی که در آن جا وجود دارد فاصله گذاری رعایت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گفت: روز‌های یکشنبه که نمایندگان از حوزه انتخابیه خود می‌آیند حتما از آن‌ها تست کرونا گرفته می‌شود، همچنین سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آسیب را به حداقل می‌رسانیم تا اگر ضرورت پیدا کند اقدامات بعدی انجام می‌شود.
 
نظر موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی
در ادامه صحن علنی امروز موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی نظرات خود را بیان کردند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
الیاس نادران در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بیان کرد: با تصویب این قانون عدم تعادل در بازار مسکن تشدید شده و مردم تشویق می‌شوند تا سرمایه‌های خود را به سایر بازار‌ها هدایت کنند که نابسامانی در آن بازار‌ها شدت می‌گیرد و آمار تورمی را مثبت می‌کند. این قانون می‌تواند منجر به نابسامانی بیشتر و افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن شود.
مهرداد گودرزوند چگینی در مخالفت با کلیات این طرح تأکید کرد: در این طرح دو ایراد اساسی وجود دارد در گام اول تعداد واحد‌های خالی که در کشور اکنون وجود دارد پیش‌بینی نشده است. از سوی دیگر درآمد‌های حاصل از اجرای این طرح نیز دیده نشده است. ما قانون بودجه در کشور داریم و اگر قرار است افزایش درآمد مالیاتی داشته باشیم، باید محل مصرف آن را نیز تعیین کنیم و منجر به توزیع نا عدالتی در کشور نشود.
سید کاظم دلخوش در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: در شرایط فعلی همه ما موافق ساماندهی خانه‌های خالی هستیم، اما باید شرایط را سنجید. دلاری که پارسال ۱۲ هزار تومان بود امسال به ۲۳ هزار تومان رسیده است و به دنبال آن قیمت همه‌چیز افزایش‌یافته است. از نظر بنده با این طرح صرفاً درآمد‌های مالیاتی دولت افزایش می‌یابد و کار مفیدی برای مردم نمی‌شود. این طرح می‌تواند منجر به کاهش تولید شده و به دنبال آن قیمت اجاره و مسکن را افزایش دهد. ما نباید به دنبال پر کردن جیب سازمان مالیاتی باشیم. هدف اصلی ما ساماندهی بازار مسکن باید باشد که با تأمین مصالح و زمین ارزان می‌توان به این هدف رسید.
ابراهیم رضایی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: اکنون ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد و قانون قبلی که مصوب سال ۱۳۹۴ بوده است به هدف خود نرسیده است. میزان خانه‌های خالی در ایران دو برابر استاندارد دنیا است و طرح فعلی با بهره‌گیری از تجربه کشور‌های موفق تهیه شده است. سازوکاری که در این طرح دیده شده منجر به عرضه واحد‌های خالی به بازار می‌شود و می‌تواند ۳۰ درصد قیمت مسکن و اجاره‌بها را کاهش دهد.
سید احسان خاندوزی در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بیان کرد: این طرح دو رکن اساسی دارد اولین رکن اثربخش کردن نرخ مالیات خانه‌های خالی است که از قبل تعیین شده، اما نرخ تعیین شده عاملی بازدارنده برای احتکار نبوده است و گام دوم تقویت سامانه املاک و اسکان کشور است. اگر در بدترین حالت با اجرایی شدن این طرح فقط ۲۰ درصد از خانه‌های خالی به بازار عرضه شود معادل کل واحد‌های ساخته شده در سال ۱۳۹۸ واحد جدید به بازار ارائه می‌گردد.
ابراهیم عزیزی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی تنها وجود چهار الی پنج درصد خانه‌های خالی قابل‌قبول هست، اما بر اساس آمار ما ۱۰ درصد خانه خالی در کشور و بین ۱۸ تا ۲۰ درصد خانه خالی در شهر تهران داریم. ما باید به سمت کنار زدن سوداگران از بازار مسکن برویم.
 
موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌شد، بررسی کرده و در نهایت با کلیات این طرح موافقت کردند.

اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس یازدهم انتخاب شدند

بر اساس توضیح احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس از مجموع ۲۳۷ رأی مأخوذه حجت‌الاسلام موسی غضنفر آبادی نماینده بم از کمیسیون حقوقی با ۱۴۵ رأی، حسن شجاعی نماینده ابهر از کمیسیون اصل ۹۰ با ۱۴۳ رأی، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان با ۱۵۳ رأی، محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان با ۱۵۸ رأی و محمد سرگزی نماینده زابل با ۱۳۲ رأی و مصطفی طاهری نماینده زنجان با ۱۱۵ رأی به عنوان اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شدند.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس و با نظر هیئت‌رئیسه، سید امیرحسین قاضی‌زاده نایب‌رئیس مجلس نیز به عنوان عضوی از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان انتخاب شد.

ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار مشخص شدند
در ادامه دستور کار امروز مجلس، دو نماینده مجلس از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر در شورای پول و اعتبار انتخاب شدند که از مجموع ۱۶۷ رای ماخوذه محمد حسین حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی با ۱۵۳ رای و سید شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه با ۱۵۹ رای به عنوان ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار انتخاب و تعیین شدند.
ناطقان امروز مجلس چه گفتند؟

پرویز محمدنژاد یکی از ناطقان امروز مجلس گفت: سرزمین دریای خزر امروز در چنگال زمین‌خواران اسیرشده و جوانان از بیکاری رنج می‌برند و به خاطر عدم توانایی در تأمین معیشت کارد به استخوان آن‌ها رسیده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه، عدم مزیت شناسی در حوزه کشاورزی است، اظهار کرد: امروز بزرگ‌ترین فقر مملکت این است که طرح جامع مزیت شناسی نداریم و منابع تولید ثروت را نشناخته و اگر امروز همه دولتمردان متولی و وارثان مردم هستند، باید تدبیر کنند که در حوزه کشاورزی به توسعه برسیم.
همچنین فرهاد بشیری در نطق میان‌دستور خود گفت: از آقای رئیس جمهور می‌خواهم تمام مساعی خود و همه ظرفیت‌های کشور را برای مبارزه با ویروس کرونا به کار گیرد و دستگاه‌های مسؤول تمام کسانی را که در این زمینه قصور و کوتاهی دارند شناسایی کنند و با آن‌ها برخورد قانونی داشته باشند.
وی افزود: گرانی افسارگسیخته و نفس‌گیر قیمت کالا‌ها به ویژه کالا‌های تولیدی تحت نظارت دولت و افزایش قیمت ارز و سکه و کاهش ارزش پول ملی کرونای اقتصادی شده و به جان مردم ما افتاده است.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات مردم فقط اقتصادی نیست بلکه تفاوت در پرداخت‌ها نیز هست و رسیدگی به اختلاس‌ها باید جدی‌تر شود و در خصوص شفاف‌سازی در همه زمینه‌ها اقدامات اساسی صورت گیرد.
محمد باقری بنابی دیگر ناطق جلسه علنی امروز در نطق میان دستور خود گفت: تصمیم‌های مرتبط با معضلات اقتصادی زمانی ارزشمند است که مانع تبدیل معضل به بحران شود. تصمیم درست اگر در زمان درست و به موقع گرفته نشود نوشداروی پس از مرگ خواهد بود.
وی افزود: امروز همه ما اذعان داریم با معضلات اقتصادی مواجه هستیم. گرانی و تورم و عدم ثبات قیمت‌ها و اقتصاد شرطی، کمر همه مردم ایران را شکسته است. اما در عین حال می‌دانیم این معضلات فقط ریشه در خود اقتصاد ندارد بلکه در همان حال نشأت گرفته از حوزه‌های دیگر هم هست.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان، تصریح کرد: همچنین باید یادآور شد پدران و مادران جوانان دهه شصتی بخاطر مسائل مسکن، ازدواج و بیکاری این جوانان، دچار مشکلات هستند.
باقری بنابی خاطرنشان کرد: جوانان دهه شصت را دریابید که اکثرا یا بیکار هستند و یا اگر هم شاغل هستند، با درآمد خیلی جزئی امرار معاش می‌کنند که در شان یک جوان ایرانی نیست.

سه ناظر مجلس در شورای رقابت انتخاب شدند
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، مجتبی رضاخواه را با ۱۴۱ رای، روح‌الله عباسپور را با ۱۴۱ رای و محمد باقری را با ۱۱۸ رای به عنوان ناظرین مجلس در شورای رقابت انتخاب کردند.
 
اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی تعیین شدند
انتخاب دو نماینده مجلس از کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر در هیات امنای صندوق توسعه ملی در دستور کار جلسه امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت. بر این اساس از مجموع ۱۶۳ رای ماخوذه، محمدرضا دشتی اردکانی نماینده اردکان با ۱۲۰ رأی و سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان با ۹۲ رأی به عنوان اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند.
 
مخالفت مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال
تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که نمایندگان در نهایت با تشکیل این کمیسیون مخالفت کردند.
 
پایان جلسه علنی ۲۵ تیرماه مجلس
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس یازدهم زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۴۳ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح یکشنبه، (۲۹ تیرماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: