۳۰۸۰
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۴۴۸
پرونده سوت زنی (۴)
سید غنی نظری‌خانقاه، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث افشا فساد خبرنگاران باید موردحمایت قرار بگیرند. طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود باید اعلام رسمی شود و مردم بتوانند آزادانه در خصوص طرح‌ها اعلام نظر کنند. مردم باید مشاور امین نمایندگان باشند.
به گزارش فراتیتر، تصویب طرح سوت زنی با وجود موافقین و مخالفین به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و بازدخورد‌های متفاوتی نزد جامعه داشته است. طرح افشا فساد نیازمند شفافیت در امور هست و همراه با این شفافیت است که سوت زنی به یک فرهنگ و عامل پیش‌گیری تبدیل خواهد شد. در گزارش فراتیتر به جزئیات این طرح و نحوه برگزاری آن در دیگر کشور‌ها پرداختیم. در ادامه بررسی طرح سوت زنی با سید غنی نظری‌خانقاه عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفتگو داشتیم که مشروح این پرسش و پاسخ در ادامه ذکرشده است.

فراتیتر: طرح سوت زنی در چه مرحله‌ای است و استقبال نمایندگان به چه صورت است؟
نظری‌خانقاه: طرح سوت زنی به هیئت‌مدیره تقدیم شده است و از جمله طرح‌هایی است که در اولویت مجلس یازدهم قرار خواهد گرفت. تمام نماینده‌ها از شفافیت حمایت خواهند کرد. نباید تنها شعار داد. شفافیت تأثیرگذار در سرنوشت مردم است. تا این لحظه بیش از ۱۰۰ امضا برای این طرح اتخاذ شده است.

فراتیتر: حمایت از سوت زن‌ها به چه نحوی اجرا خواهد شد؟
نظری‌خانقاه: در بحث افشا فساد و اعلام‌جرم خصوصاً خبرنگاران باید موردحمایت قرار بگیرند. طرح‌هایی که در مجلس تصویب می‌شود باید اعلام رسمی شود و مردم بتوانند آزادانه در خصوص طرح‌ها اعلام نظر کنند. مردم باید مشاور امین نمایندگان باشند. در صورتی که این طرح تصویب شود، مردم بدون ترس فساد افراد یا نهاد‌ها را گزارش می‌دهند.

فراتیتر: در صورتی که سوت زن اطلاعات کذب در اختیار مراجع ناظر قرار دهد، قانون چه مجازاتی برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت؟
نظری‌خانقاه: نسبت دادن مسائل کذب در قانون مشخص است و مجازات برای این امر تعریف شده است. طرح سوت زنی هم بر همین پایه است و در صورتی که گزارش کذبی دریافت شود، فرد مدعی به مراجع قانونی معرفی خواهد شد.

فراتیتر: با تشکیل شورایی جامع برای نظارت کامل بر سوت زن‌ها در همه نهاد‌ها موافق هستید؟
نظری‌خانقاه: ایجاد یک شورای جامع برای طرح افشای فساد مطرح شده است، اما تشکیل یک شورا، گستردگی زیادی ایجاد می‌کند و آن‌طور که بایدوشاید کار افشای فساد به نتیجه نمی‌رسد.

فراتیتر: طرح سوت زنی در فساد مالی خلاصه می‌شود یا تمامی حوزه‌های فساد را شامل می‌شود؟
نظری‌خانقاه: طرحی که مجلس شورای اسلامی به هیئت‌رئیسه ارسال کرده است؛ تمامی حوزه‌های فساد را شامل می‌شود.

فراتیتر: در صورتی که فردی در یک گروه فساد به طرح سوت زنی بپیوندد، قانون برای جرم او تخفیفی در نظر خواهد گرفت؟
نظری‌خانقاه: همکاری با مأموران دولتی یکی از موارد تخفیف جرم محسوب می‌شود. در نتیجه اگر مجرمی در راستای این طرح فساد را افشا کند، تخفیف برایش در نظر گرفته خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: