۶۴۳۷
سه‌شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷
تعداد بازدید : ۱۳۵
مدیرکل مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف 239 فقره پرونده قاچاق کالا از طریق پست خبر داد.

مدیرکل مقابله با قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف 239 فقره پرونده قاچاق کالا از طریق پست خبر داد.

به گزارش فراتیتر، یاسر سوادکوهی، در سال گذشته ۲۳۹ فقره پرونده قاچاق کالا از طریق پست به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق تشکیل شده که ۱۶۸ پرونده از این تعداد برای اداره پست و مابقی بری شرکتهای خصوصی بوده است.

یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در رابطه‌ با قاچاق کالا از طریق پست‌کردن محصولات ممنوعه بیان کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، در سال گذشته پرونده‌های تشکیل شده قاچاق کالا در غالب پست و مرسوله‌های پستی افزایش‌یافته است؛ به همین دلیل طی جلسات برگزار شده به اداره پست و دستگاه‌های ذی‌ربط برای اصلاح برخی از شیوه‌های فعلی ارسال کالا، تذکراتی داده شده تا امکان قاچاق کالا با این شیوه از بین برود.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته معمولاً اقلام قاچاق از جنوب کشور به عمق کشور آورده می‌شود؛ اما در حال حاضر اداره پست حق تحویل‌گرفتن کالا‌های ممنوعه مانند لوازم‌خانگی، از استان‌هایی که معافیت ملوانی و مرزنشینی دارند را برای ارسال‌کردن به سمت عمق کشور را ندارد. همچنین یکی از ضعف‌های اداره پست درگذشته عدم توانایی استعلام افراد بود؛ اما اکنون پست موظف شده تا هنگام دریافت مرسوله پستی، احراز هویت مبدأ و مقصد به طور کامل و سیستمی انجام شود.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش مجوزهای دفاتر پیشخوان در شهرستان‌های کوچک تصریح کرد: به طور مثال در برخی شهرستان‌های مرزی، 50 دفتر پیشخوان پست وجود دارد طبق مصوبه جدید باید تعداد دفترهای مجوز گرفته بر اساس نیاز شهرستان‌ها اصلاح شده و مابقی آن‌ها هم حذف شود. زیرا طبق بررسی‌های انجام شده از این شهرستان‌ها فقط محصولات به عمق کشور فرستاده می‌شود؛ ولی از سایر شهرها به این قسمت‌ها ارسالی وجود ندارد.

به گفته سوادکوهی در سال گذشته 239 فقره پرونده قاچاق کالا از طریق پست به ارزش حدود 70 میلیارد تومان کالای قاچاق تشکیل شده است. 168 پرونده از این تعداد برای اداره پست و 55 فقره باقی مانده نیز به سایر شرکت‌های خصولتی ارسال‌کننده محصولات مربوط میشود. در این پرونده‌ها موارد مختلفی دیده شده به طور مثال سموم کشاورزی که با ارز دولتی وارد کشور شده را با قاچاق معکوس از کشور خارج میشود.

وی با اشاره به اینکه برای متخلفین ارسال اقلام قاچاق از طریق پست بسیار مناسب است، بیان کرد: مرسوله‌های پستی در ایمن‌ترین شرایط با پلمب محصولات از مبدأ به مقصد با خودرو دولتی پلاک قرمز ارسال می‌شود و متخلفین نیز با سوءاستفاده از این شرایط محصولات قاچاق خود را ارسال می‌کنند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: