جزئیات افزایش تعرفه واردات خودروهای مونتاژی توسط دولت اعلام شد.
به گزارش فراتیتر،
رضا نوروزی: خرداد ماه امسال بود که دولت در بخشنامهای اصلاحات تعرفهای ۳۵۴ ردیف تعرفهای را اعلام کرد. در این بخشنامه سود بازرگانی خودروهای وارداتی نیز برای ابلاغ به وزارت صمت و امور اقتصادی و دارایی وجود داشت. بر اساس آن، سود بازرگانی خودروهای سواری وارداتی ۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافت.
بر اساس این آییننامه سودهای بازرگانی برای خودروها به تفکیک حجم موتور و میزان داخلیسازی بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت. اما نکته مهم این بود که تعرفه برای خودروهای سواری با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سیسی اما میزان داخلیسازی ۵۰ درصد و بیشتر یا تغییری نداشت یا پنج درصد کمتر شد.
حال اما نوبت به خودروهای مونتاژی رسیدهاست. تعرفه جدید واردات قطعه منفصله خودروهای سواری مونتاژی به تفکیک حجم موتور و میزان داخلیسازی آنها تعیین و اعلام شد. در این ابلاغیه جدید، تعرفه دولت از واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی کمتر از ۱۵۰۰ سیسی و با عمق ساخت داخل کمتر از ۲۰ درصد، از ۲۸ درصد به ۵۱ درصد افزایش پیدا کرد.
تعرفه واردات قطعه برای خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سیسی با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد که تا پیش از این ۶، ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه میشد، به ۲۸ درصد رسید.
اما برای خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سیسی با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر، سود بازرگانی دولت از ۱ درصد و ۶ درصد سابق، به ۱ درصد تغییر کرد.
در بخش خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی با میزان داخلیسازی کمتر از ٢٠ درصد هم تغییر ایجاد شدهاست. این خودروها مشمول ۱۶ درصد سود بازرگانی بودند که در این بخشنامه به ۵١ رسید و مشمول ٣۵ درصد افزایش شد. همچنین برای خودروهای این دسته با عمق داخلیسازی ۲۰ تا ۵۰ درصد، سود بازرگانی از ۱، ۶ و ۱۱ درصد قبل به ۲۸ درصد افزایش پیدا کرد.
بازار خودروهای مونتاژی که در قبضه چینیهاست، با این شرایط تعرفهای جدید قطعا فصل جدیدی را تجربه خواهدکرد. در صورت ثبات بازار ارز و آرامش نسبی اقتصاد کشور، شرکتهای مونتاژکار هرچه بیشتر به سمت فروش اقساطی و کاهش تولید خواهند رفت.
البته نکتهی مهمی که در این بخشنامه وجود دارد، تشویق تعرفهای برای واردات قطعه است. این تشویق برای افزایش تیراژ خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سیسی با افزایش عمق داخلی سازی به بیش از ۵۰ درصد است. جایی که حجم موتور اکثر خودروهای مونتاژی چینی قرار داشته و در واقع این افزایش تعرفه بیشتر در حال تشویق داخلیسازی و کاهش قیمت نهایی است.
این بخشنامه در کنار واردات خودرو نو و دست دوم (در صورت واردات گسترده)، بازار خودرو را دستخوش تغییر مهمی خواهد کرد. بازار خودرو ایران را میتوان به سه بخش ایرانی، مونتاژی و وارداتی تقسیم کرد. این تغییر خودروهای مونتاژی را برای رقابت با خودروهای داخلی تقویت، و بازار خودروهای وارداتی را متنوعتر میکند و حداقل حق انتخاب بیشتری پیش روی مشتریان خواهدگذاشت.