۶۸۷۴
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
تعداد بازدید : ۵۶
رییس صندوق ملی مسکن از راه اندازی تالاری اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز مسکن ملی خبر داد.

رییس صندوق ملی مسکن از راه اندازی تالاری اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز مسکن ملی خبر داد.
محمدرضا اسماعیلی، اظهار داشت: تاسیس تالار اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز در پروژه نهضت ملی مسکن است که در آن تالار صندوق تنها خریدار باشد و به تنهایی خرید را انجام دهد.
محمدرضا اسماعیلی درباره پیشنهاد مجموعه وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن به سازمان بورس برای عرضه اقلام ساختمانی خارج از ساز و کار بورس کالا اظهار داشت: برای اینکه همزمان فرایند خرید مصالح شفاف باشد و هم اینکه بتوانیم آن را در فرایند وزارت اقتصاد دنبال کنیم، موضوعی که به طور مشخص آن را دنبال می‌کنیم؛ تاسیس تالار اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز در پروژه نهضت ملی مسکن است که در آن تالار صندوق تنها خریدار باشد و به تنهایی خرید را انجام دهد.

وی با بیان اینکه قیمت پایه سیمان و فولاد باید به صورت جداگانه در این تالار مورد بازنگری قرار بگیرد، گفت: به هر حال باید بپذیریم که بورس کالا نهادی است که قیمت‌گذاری‌ها در آن توسط تولیدکنندگان آن کالای در حال عرضه انجام می‌شود بنابراین قیمت به نفع مصرف‌کننده نهایی جمع‌بندی نمی‌شود.

رییس صندوق ملی مسکن تاکید کرد: باید فرایند قیمت پایه در بورس کالا را اصلاح کنیم چراکه ابهاماتی در آن وجود و نشانه اینکه در 6 ماهه اول، در ماه‌هایی قیمت جهانی مس و فولاد در دنیا کاهنده بود اما در کشورمان قیمت این کالا فزاینده بوده و در سه ماه اول 1402 تا 30 درصد با کاهش قمیت جهانی مواجه بودیم اما روند قمیت‌ها در داخل کشور رو به افزایش بوده‌است. این روند نشان می‌دهد که قیمت‌‌ها در بورس کالا حتی با کاهش قیمت‌های جهانی هم کاهش پیدا نمی‌کند هر چند که هر زمان قیمت جهانی افزایش پیدا می‌کند، قیمت‌ها در بورس کالا بالا می‌رود اما وقتی قیمت جهانی رو به کاهش است در ایران این ارقام پایین نمی‌آید. ‌

اسماعیلی ادامه داد: مساله ما مردم است و در نهایت سیمان و فولاد را برای مردم استفاده می‌کنیم و مصرف‌کننده نهایی آن مردم هستند از این رو به دنبال این هستیم که قیمت‌ نهایی این اقلام را برای مردم کاهش دهیم آن هم برای قشر کم درآمد که مخاطب هدف پروژه نهضت ملی مسکن هستند.

وی افزود: درخواست ما از سازمان بورس این است که نحوه تعیین قیمت پایه را به صورتی بازنگری کند که قیمت به نفع مصرف کننده تنظیم شود. وزارت راه و شهرسازی یک نهاد مردم محور است و قرار بر این است که پروژه‌های عمرانی را برای مردم به اجرا برساند و از بازنگری قیمت پایه سیمان و فولاد و کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن نفع شخصی نمی بریم که به دنبال قیمت‌های مقرون به صرفه برای افزایش سود باشیم.

رییس صندوق ملی مسکن درباره سازو کار تالار اختصاصی عرضه نهاده‌های نهضت ملی مسکن گفت: سازو کار آن می‌تواند به صورت حواله باشد. در این تالار برای پیمانکار مبتنی بر نیاز آن در طول سال به فولاد و سیمان حواله می‌گیریم و هم می‌توانیم حواله بزرگ را خریداری کنیم و اصل محصول را نزد کارگزاری خودمان نگهداری کنیم که طبق توافقی که در شورای عالی مسکن شده و در فرایند تصویب قرار دارد، بنیاد مسکن به عنوان کارگزار صندوق ملی مسکن معرفی خواهد شد. محصول را می‌توان در انبارهای بنیاد در سراسر کشور نگهداری کنیم و تنها پیمانکارانی که در پروژه نهضت ملی مسکن مشغول به کار هستند وقتی که به فولاد و سیمان نیاز پیدا می‌کنند، از این منابع استفاده کنند.

وی ادامه داد: تاکید بر این است که صندوق تنها خریدار در تالار باشد که قیمت آن بالا نرود و فرایند تالار تنها این کمک را می‌کند که قیمت پایه معین شود و میزان خرید و تخصیص شفاف باشد. تاکید می‌کنم تنها خریدار در این تالار باید صندوق ملی مسکن باشد چراکه اگر انبوه‌سازان دیگری وارد شوند قیمت‌ رقابتی و در نهایت قیمت اقلام بالا می‌رود و نمی‌توان هزینه‌های ساخت نهضت ملی مسکن را کاهش دهیم. در واقع هدف از راه‌اندازی تالار اختصاصی این است که صندوق مسکن بتواند با قیمت پایه نیاز نهضت ملی مسکن را تامین کند.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که این فرایند چه تفاوتی با خرید مستقیم با تولید کنندگان دارد، اظهار داشت: اول اینکه تمام این مصالح مورد نیاز در یک محل خریداری می‌شود و دوم اینکه این عملیات به صورت تجمیع شده برای عموم مردم شفاف خواهد بود و برای همه ،چه انبوهساز چه مدیران و چه مردم شفاف خواهد بود که صندوق در یک بازه زمانی مشخص چه میزان سیمان و فولاد برای ساخت‌ واحدهای مسکونی نهضت ملی خریداری کرده است بنابراین هم میزان خرید و تامین مصالح و هم میزان پیشرفت پروژه برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

رییس صندوق ملی مسکن در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد این محصولات وارد بازار آزاد نشود، تاکید کرد: این عرضه به پیمانکاران مبتنی بر صورت وضعیت پیشرفت فیزیکی و ریالی انجام خواهد شد. این پرداخت به طور دقیق صیانت می‌شوند تا پیمانکاران مجبور به استفاده از این اقلام در پروژه نهضت ملی مسکن شوند و اساسا پیمانکار اول خرج می‌کند و بعد تخصیص‌ها را دریافت می‌کند از این رو این پول نمی‌تواند از پروژه خارج شود.

منبع: ایلنا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: