۶۷۵۴
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۶۲
از دوشنبه هشتم آبان ماه به مدت سه روز کاری پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زاگرس با نماد جواهر آغاز می شود.

از دوشنبه هشتم آبان ماه به مدت سه روز کاری پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زاگرس با نماد جواهر آغاز می شود.

به گزارش فراتیتر، رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با اعلام خبر پذیره نویسی صندوق طلای جواهر گفت: امکان مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد حتی با سرمایه‌های خرد و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به بازارهای شفاف و رسمی از اهداف دولت سیزدهم به شمار می‌رود به گونه‌ای اسفندماه سال گذشته معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران از سوی معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. در همین زمینه و در پی استقبال عموم مردم و سرمایه گذاران از صندوق‌های طلا در بورس کالا، راه اندازی صندوق طلای جدید در دستور کار قرار گرفته و دوشنبه هفته جاری پذیره نویسی دوازدهمین صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر طلا با نماد «جواهر» آغازمی‌شود.

به گفته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران، صندوق‌های قابل معامله کالایی برای اولین بار در خرداد ماه ۱۳۹۶ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شد و در حال حاضر، ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا فعالیت دارند که ۱۱ صندوق، صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا هستند. عمده دارایی صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا، گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا است.

وی یادآور شد: با توجه به موضوع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف بر پایه طلا از قبیل گواهی سپرده کالایی شمش و سکه طلا، قرارداد آتی شمش طلا، قرارداد اختیار معامله شمش و سکه طلا را دارند.

آراسته در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در این میان گسترش و توسعه بازار صندوق‌های کالایی نه تنها مزایایی را برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی به وجود می‌آورد، بلکه به دولت نیز در جهت سازماندهی سیاست‌های پولی کمک خواهد کرد. در حال حاضر، ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های کالایی در مجموع حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است. این موضوع نشان می‌دهد بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی تاکنون توانسته است حجم قابل توجهی از نقدینگی موجود را به خود جذب کرده و از ورود نقدینگی سرگردان به بازارهای غیررسمی موازی جلوگیری کند.

وی با اشاره به حضور بیش از ۳۰۰ هزار مشتری فعال در بازار صندوق‌های کالایی و ابزارهای مشتقه گفت: تعداد بالای مشتریان و حجم معاملات روزانه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های کالایی، از وجود یک بازار عمیق و نقدشونده حکایت دارد. ویژگی مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا این است که امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک نیز در این صندوق‌ها وجود دارد، لذا سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی می‌توانند با سرمایه اندک و کارمزد پایین، هم ریسک نگهداری فیزیکی طلا و سکه را از بین ببرند و هم از بازدهی متناسب با این بازارها بهره‌مند شوند.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه در خصوص سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا این است که ابزارهای پوشش ریسک نیز بر روی واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها تعریف شده است. به عنوان مثال، در حال حاضر معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس و قراردادهای اختیار معامله واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلای کهربا در بازار مشتقه بورس کالای ایران در جریان است.

آراسته تصریح کرد: نکته دیگر این است که توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا می‌تواند به کاهش حباب سکه طلا نیز کمک کند. در حقیقت، از آن جایی که واحدهای صندوق‌های طلا یک ابزار سرمایه‌گذاری در حوزه طلا محسوب می‌شود، افرادی که تمایل دارند سرمایه خود را وارد بازار طلا کنند، می‌توانند به جای آن که به خرید سکه طلا روی آورند،واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مبتنی بر طلا را خریداری نمایند. به این ترتیب، نه تنها ریسک کاهش حباب سکه و افت قیمت آن برای این سرمایه‌گذاران از بین می‌رود، بلکه تقاضای کاذب برای سکه نیز کاهش یافته و به کاهش حباب سکه می‌انجامد.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در ادامه با بیان اینکه با توجه به حباب قیمتی بالای سکه طلا، پس از راه‌اندازی ابزار گواهی سپرده شمش طلا در اسفند ماه ۱۴۰۱، صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا به منظور حفظ منافع سرمایه‌گذاران، وجوه صندوق را حتی‌الامکان به خرید گواهی سپرده شمش طلا اختصاص داده‌اند افزود: بورس کالای ایران ظرفیت منحصربه‌فردی برای عرضه شمش طلای تولید داخلی و وارداتی ایجاد کرده است از این رو به منظور جذب و هدایت نقدینگی و ایجاد ابزار سرمایه‌گذاری متنوع، راه‌اندازی دوازدهمین صندوق پشتوانه طلا با نماد جواهر را در دستور کار قرار داده است. هدف از تشکیل این صندوق، جمع‌آوری وجوه مازاد سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به خرید دارایی‌های مبتنی بر طلاست. سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق، مدیریت سرمایه خود را به صندوق سپرده و از بازدهی آن بهره‌مند شوند. به طور کلی، خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس منجر می‌شود که در راستای تأمین منافع سرمایه‌گذاران خواهد بود.

گفتنی است، پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زاگرس با نماد جواهر از روز دوشنبه هشتم آبان ماه به مدت سه روز کاری آغاز خواهد شد. خرید واحدهای عرضه‌شده در پذیره‌نویسی با کد سهامداری و از طریق کارگزاران مجاز بورس امکان‌پذیر خواهد بود.

نوع صندوق، صندوق سرمایه گذاری در گواهی سپرده طلا از قبیل سکه و شمش و اوراق مشتقه مبتنی بر گواهی سپرده طلا است و موسس آن شرکت سبد گردان زاگرس، شرکت آرمان تدبیر نقش جهان و اشخاص حقیقی یعقوب محمودی و علی قلی پور هستند.

مدیر صندوق شرکت سبد گردان زاگرس بوده و متولی آن موسسه حسابرسی و خدمات مالی مدیریت ایران مشهود است. بازارگردان نیز صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آوای زاگرس بوده و موسسه حسابرسی آرمان آروین پارس حسابرسی آن را برعهده دارد.

هدف از تشکیل این صندوق جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده طلا به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، بهره گیری از صفه جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه گذاران است.

۱۰۰ درصد از واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق به تعداد ۲ میلیون واحد را موسسان تعهد کرده اند و ۹۸ میلیون واحد باقیمانده به مبلغ اسمی هر واحد هزار تومان پذیره نویسی می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: