۸۴۷۸
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
تعداد بازدید : ۴۵
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که با تعویض بخاری های فرسوده، 50 درصد در مصرف گاز کشور صرفه جویی می شود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که با تعویض بخاری های فرسوده، 50 درصد در مصرف گاز کشور صرفه جویی می شود.

 

به گزارش فراتیتر، حمیدرضا صالحی درباره تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های هرمتیک نسل جدید و پر بازده گفت: ما با یک ناترازی جدی رو به رو هستیم ما یک راه اساسی را باید پیش بگیریم و تمام منابع زیر زمینی را به سطح بیاوریم و شیرین و تبدیل به درآمد کنیم و برای نسل‌های آینده هزینه کنیم.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: بخاری‌های فرسوده موجود در منازل یکی از عوامل ناترازی ما در زمستان‌ها هستند زیرا مصرف فوق العاده بالایی دارند و بخش عمده‌ای از گاز مصرفی آنها اصلاً سوزانده نمی‌شود. در برنامه هفتم مصوب شده ۵ میلیون بخاری فرسوده تا پایان برنامه با ۵ میلیون بخاری جدید جایگزین شود.

 

صالحی بیان کرد: برای اینکه مردم این بخاری‌ها را مورد استفاده قرار دهند دولت یا باید وام کم بهره به مردم بدهد تا ترغیب شوند از این بخاری‌ها استفاده کنند. ۶۰ تا ۷۰ درصد گاز تولیدی پارس جنوبی در منازل سوخته می‌شود.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی ما بخاری‌هایی در منازل استفاده کنیم که مصرف گاز را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد ما می‌توانیم ۵۰ درصد گاز صرفه جویی شده را صرف امور دیگری کنیم و به عنوان مثال به نیروگاه‌ها و صنایع و پتروشیمی‌ها گاز بدهیم.

 

صالحی در ادامه توضیح داد: سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی هم باید در حوزه گاز انجام شود زیرا دولت‌ها توان مالی ندارند تا نیازها را تأمین کند و بخشی از گاز را صادر کند. وقتی این اتفاق رخ دهد می‌بینیم که گاز ارزان‌تر هم خواهد شد و قیمت‌ها رقابتی هم بشود.

 

وی معتقد است هر هر چه بتوانیم بخش خصوصی را در فرآیند استخراج گاز درگیر کنیم و رقابت را جا بیندازیم بهتر می‌توانیم برای آینده گاز مورد نیاز منازل و صنایع را تأمین کنیم.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: وقتی نتوانیم گاز به صنایع بدهیم باید گازوئیل به عنوان خوراک به آنها بدهیم، در حالی که گازوئیل هم اکنون ۸ تا ۹ یورو قیمت دارد. این قیمت کم نیست وقتی می‌توانیم گاز را صرفه جویی کنیم و در نیروگاه‌ها گاز بسوزانیم از تبعات زیست محیطی آن نیز دوری می‌کنیم.

 

صالحی گفت: ما در ماده ۱۲ قانون بندی داریم که بتوانیم از محل ذخیره شدن انرژی تغییر بخاری‌ها و کولر گازی را در دستور داریم. بخش خصوصی و صنایع باید در حوزه ساخت و ارائه این بخاری‌ها به بازار اقدام کند. دولت نباید اصلاً در این حوزه وارد شود و فقط باید بستر را ایجاد کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: