۹۴۸۱
سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
تعداد بازدید : ۴۲
ورزشی فوتبال

تازه‌ها

با ساز و کار جدید برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، احتمال تقابل پرسپولیس با الهلال و الاتحاد بسیار زیاد است.

با ساز و کار جدید برگزاری مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، احتمال تقابل پرسپولیس با الهلال و الاتحاد بسیار زیاد است.

به گزارش فراتیتر،مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب، امروز در شرایطی به پایان می رسد که تاکنون چهره ۶ تیم صعود کننده به دور بعد مشخص شده است و با برگزاری دیدارهای پرسپولیس و پاختاکور، ۲ تیم باقی مانده نیز تعیین تکلیف می شوند.

در حال حاضر، باشگاه های العین، نسف قرشی، الاتحاد، الهلال و النصر به عنوان تیم های سرگروه، جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایی را به دست آورده اند و از میان سپاهان، پرسپولیس، السد و پاختاکور، دو باشگاه به نوبهار نامانگان ازبکستان ملحق می شوند تا هشت تیم حاضر در دور بعدی مشخص شوند.

در سه دوره اخیر رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، مسابقات در ۱۰ گروه برگزار شده است. پنج گروه در غرب و پنج گروه در شرق. در نتیجه برای تشکیل تیم های راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی، پنج تیمی که در گروه های خود صدرنشین شده اند، صعودشان قطعی شده و از بین پنج تیم دیگری که در گروه های خود رتبه دوم را به دست آورده اند، سه تیم که بیشترین امتیاز را دارند، به دور بعد راه پیدا می کنند.

از بین سه تیم برتر دوم، نوبهار نامانگان ازبکستان صعود خود را قطعی کرده است. تقریبا می توان گفت که صعود سپاهان نیز حتمی است مگر اینکه پاختاکور امروز با اختلاف بیش از ۸ گل از سد الفیحاء عبور کند که غیرممکن به نظر می رسد. اگر پاختاکور موفق به شکست الفیحاء نشود، پرسپولیس با یک تساوی برابر الدحیل نیز صعود می کند اما اگر تیم ازبکی موفق به پیروزی شود، شاگردان گل محمدی باید از سد حریف قطری عبور کنند.

برخلاف دو فصل قبل که طبق یک جدول طراحی شده، نحوه برخورد تیم ها با یکدیگر در مرحله یک هشتم نهایی مشخص شده بود، در این دوره از مسابقات، مرحله یک هشتم نهایی قرعه کشی خواهد شد.

ساز و کار قرعه کشی نیز بدین صورت است که از بین آن پنج تیمی که در گروه های خود به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شده اند، چهار باشگاهی که بیشترین امتیاز را دارند، در گلدان شماره یک قرار می گیرند. آن تیم صدرنشینی هم که امتیاز کمتری نسبت به سایر صدرنشین ها دارد، به همراه سه تیم برتری که در گروه هایشان دوم شده اند، در گلدان شماره ۲ قرار می گیرد.

با نتایج رقم خورده، صدرنشینی تیم های العین (۱۲ امتیاز)، نسف قرشی (۱۱ امتیاز)، الاتحاد (۱۵ امتیاز)، الهلال (۱۶ امتیاز) و النصر (۱۳ امتیاز) قطعی شده است. العین و النصر امروز این فرصت را دارند تا امتیازات خود را افزایش دهند اما تأثیری در تعیین تیم های گلدان شماره یک ندارد چرا که بازی های نسف قرشی به پایان رسیده و این تیم به عنوان کم امتیازترین صدرنشین گروه های پنج گانه، در گلدان شماره ۲ قرار می گیرد.

اگر پاختاکور با اختلاف بیشتر از هشت گل پیروز نشود، در میان تیم های برتر دوم نیز باید نام سپاهان را در کنار نوبهار نامانگان بنویسیم. شانس پرسپولیس برای صعود بیشتر از پاختاکور است و اگر فرض کنیم سرخ پوشان جواز حضور در دور بعد را کسب کنند، آنگاه تیم های حاضر در گلدان دوم را پرسپولیس، سپاهان، نوبهار نامانگان و نسف قرشی (به عنوان کم امتیازترین تیم صدرنشین) تشکیل می دهند.

به طور خلاصه، سیستم قرعه کشی بدین صورت است (با فرض صعود سپاهان و پرسپولیس) :

* گلدان اول: العین – الاتحاد – الهلال – النصر

* گلدان دوم: نسف قرشی – نوبهار – سپاهان – پرسپولیس

حال برای تعیین دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی، یک تیم از گلدان اول با تیمی از گلدان دوم روبرو می شود. تنها شرط این قرعه کشی، عدم تقابل تیم هایی است که در مرحله گروهی با یکدیگر در یک گروه قرار داشته اند. یعنی النصر و پرسپولیس یا سپاهان و الاتحاد در مرحله یک هشتم نهایی با هم روبرو نخواهند شد.

نکته مهم درخصوص برگزاری بازی های مرحله یک هشتم این است که مسابقه رفت در زمین تیمی از گلدان دوم برگزار می شود و تیم های صدرنشین که در گلدان اول حضور دارند، در مسابقه برگشت میزبان خواهند بود.

زمان و مکان قرعه کشی

تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۷ دی ماه، به عنوان تاریخ قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا تعیین شده است. مراسمی که در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار می شود تا تیم های حاضر در این مرحله، رقبای خود را بشناسند.

زمان برگزاری مسابقات

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، دور رفت مرحله یک هشتم نهایی در تاریخ های ۱۲ و ۱۳ فوریه ۲۰۲۴ (دوشنبه و سه شنبه ۲۳ و ۲۴ بهمن) و بازی های برگشت ۱۹ و ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (دوشنبه و سه شنبه ۳۰ بهمن و اول اسفند) انجام خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: