۱۰۷۵۴
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
تعداد بازدید : ۴۶
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: در حال حاضر در 160 شهر نهضت فیبرکشی را آغاز کرده‌اند و 2 هزار و 700 کیلومتر فیبر کشی انجام شده و به 105 شهر سرویس ارائه شده است. تاکنون 5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند که اقدامی انقلابی محسوب می‌شود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس: در حال حاضر در 160 شهر نهضت فیبرکشی را آغاز کرده‌اند و 2 هزار و 700 کیلومتر فیبر کشی انجام شده و به 105 شهر سرویس ارائه شده است. تاکنون 5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند که اقدامی انقلابی محسوب می‌شود.

به گزارش فراتیتر،توانگر در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال (تلکام 2023) گفت: اقتصاد دیجیتال به معنای تغییر و تحول فرآیندهای اقتصادی به‌ واسطه فناوری‌های دیجیتال است؛ در انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت فناوری، ارتباطات، تجارت الکترونیک، گسترش ارتباطات آنلاین و تبادل داده‌ها، اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک بعد جدید در اقتصاد جهانی نهادینه‌ شده است.

وی ادامه داد: رشد و تکامل اقتصاد دیجیتال با فناوری‌های دیجیتال جدید قابلیت تحقق خواهد داشت و محرک اصلی در روند رشد اقتصاد دیجیتال این فناوری‌ها هستند. استفاده گسترده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌کاوی، فناوری‌های ابری، رمز ارز، بلاک‌چین، کوانتوم، واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، رباتیک و سایر فناوری‌های نوین در ساختار زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال نقش توانمندساز ایفا می‌کنند. این فناوری‌ها باعث افزایش کارایی، ابتکار و خلاقیت در بهبود سازوکارهای اقتصادی می‌شوند و بازدهی و رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشند. استفاده از فناوری‌های نوین و همین‌طور نوآوری در تمامی لایه‌های اقتصاد دیجیتال ضروری است.

توانگر با بیان اینکه یکی از مطالبات این روزها رفع اختلالات اینترنتی و ارائه اینترنت با کیفیت به مردم است تصریح کرد: پروژه فیبر نوری با مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود که قطعاً تأثیر به‌سزایی در کیفیت ارتباطات دارد و براساس اطلاعات دریافت شده در این طرح 9 اپراتور فعالیت دارند و در حال حاضر در 160 شهر نهضت فیبرکشی را آغاز کرده‌اند و 2 هزار و 700 کیلومتر فیبر کشی انجام شده و به 105 شهر سرویس ارائه شده است. تاکنون 5 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند که اقدامی انقلابی محسوب می‌شود.

توانگر ادامه داد: در مجموع، تاکنون بیش از 5 میلیون خانوار در کشور تحت پوشش خدمات مبتنی بر فیبرنوری قرار گرفته‌اند که اقدامی انقلابی و تحول‌آفرین تلقی می‌شود البته مهمترین چالش این پروژه، عدم همراهی تعدادی از شهرداری‌ها برای صدور مجوز حفاری است. اگر استان گلستان و یا اخیرا در شهر کرمان این امکان فراهم شد که در یک زمان کوتاه، حجم زیادی عملیات حفاری انجام شود به این دلیل بود که مقامات محلی این استان‌ها همراهی صددرصدی با این پروژه ملی داشتند و به جای اینکه دنبال منافع کوتاه مدت و اخذ هزینه زیاد بابت عوارض حفاری باشند؛ با یک نگاه بلندمدت زیرساخت لازم برای هوشمند کردن خدمات و تامین نیاز مردم تا چندین دهه را فراهم کنند. شهرداری تهران نیز اخیرا همکاری شایسته‌ای را با این پروژه بزرگ آغاز کرده است.

توانگر درخصوص استفاده از پلتفرم‌های بومی گفت: نیازمند این هستیم که اعتماد شهروندان به استفاده از پیامرسان‌ها و پلتفرم‌های بومی جلب شده و قانون حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شود. در این راستا طرحی برای حفاظت از داده‌ها آماده کرده‌ایم و مقرر شده تا با همکاری دولت و وزارت ارتباطات لایحه‌ای ارائه شود.

وی افزود: پیش‌نویس این لایحه آماده است و به دولت ارائه خواهد شد. ریاست مجلس نیز قول داده است در صورت تأیید این لایحه از سوی دولت بررسی لازم را در اسرع وقت انجام دهد. شرط لازم برای اعتماد مردم به پیامرسان‌ها و پلتفرم‌های بومی حرمت دادن به اطلاعات شخصی آن‌هاست و باید در این امر مهم قانون گذاری شود.

وی همچنین اضافه کرد: از ابتدای تاسیس، بخش مخابرات و ارتباطات روی پای خودش ایستاده و با مشارکت مردم، هم در ودیعه‌گذاری برای دریافت یک خط تلفن یا موبایل و هم با پرداخت تعرفه مشارکت در توسعه انجام می‌گرفت. توقف تعرفه‌ها از سال 1395 تاکنون به معنای کاهش جریان نقدینگی و کاهش سود و نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری است.

توانگر یکی از موانع رشد صنعت تلکام و عدم انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت را نامتناسب بودن تعرفه ها و تعرفه دستوری دانست و توضیح داد: از سال 96 تاکنون تعرفه اینترنت تغییری نداشته این درحالی است که هزینه اپراتورها در این شش سال چندین برابر و به روایتی 10 برابر شده است به همین دلیل اپراتورها و مخصوصا اپراتورهای همراه اصولا امکان سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها را ندارند و دود این مسأله به چشم کل اقتصاد دیجیتال کشور رفته است لذا باید منطقی کردن تعرفه ها در اسرع وقت انجام شود.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: