۱۰۸۰۳
يکشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید : ۴۴
با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در اوایل دولت سیزدهم، قشر ضعیف جامعه به امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کرده و به سختی و با فروش سرمایه های زندگی خود آورده های اولیه را واریز کردند تا در چنین روزهایی واحد خود را تحویل گرفته و طعم خوش خانه دار شدن را احساس کنند.

با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در اوایل دولت سیزدهم، قشر ضعیف جامعه به امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کرده و به سختی و با فروش سرمایه های زندگی خود آورده های اولیه را واریز کردند تا در چنین روزهایی واحد خود را تحویل گرفته و طعم خوش خانه دار شدن را احساس کنند.

به گزارش فراتیتر با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن در اوایل دولت سیزدهم، قشر ضعیف جامعه به امید خانه دار شدن در این طرح ثبت نام کرده و به سختی و با فروش سرمایه های زندگی خود آورده های اولیه را واریز کردند تا در چنین روزهایی واحد خود را تحویل گرفته و طعم خوش خانه دار شدن  و داشتن سقفی بالای سر خود را حس کنند اما هم اکنون ورق طرح نهضت ملی مسکن به ضرر آنها برگردانده شده است.

طرح نهضت ملی مسکن یا به قول سیدابراهیم رئیسی، «ابَر پروژه دولت سیزدهم» هم اکنون نه تنها نیاز مسکن مردم را برآورده نکرده بلکه اغلب متقاضیان را در پیچیده ترین و تاریک ترین وضعیت رها کرده است به طوری که حتی برخی از دولتمردان از ناهماهنگی در ساخت مسکن ملی و عدم همراهی و هماهنگی نهادهای ذیربط همچون بانک ها سخن می گویند.

بر اساس گزارش ها هم اکنون نیاز مسکن کشور حدود 6.5 میلیون واحد است و این رقم در حالی همه ساله رو به افزایش است که از سرنوشت قانون جهش تولید مسکن و وعده ساخت یک میلیون واحد در سال هیچ خبری نیست و دولت و وزارت راه و شهرسازی به جای خانه سازی بیشتر به خبرسازی مشغول هستند.

روز گذشته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن درباره کمک‌ های مالی صندوق ملی مسکن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در سال جاری توسط این صندوق، گفت: رقمی که از ابتدای امسال تاکنون به حوزه مسکن توسط صندوق ملی مسکن تخصیص یافته است معادل 2 هزار و 800 میلیاردتومان است که از این میزان، 1600 میلیارد تومان سهم شهرهای جدید و برای تکمیل واحدهای مسکونی آن بخش و 1200 میلیاردتومان نیز برای تکمیل واحدهای مسکونی استان‌ های کشور هزینه می‌ شود.

این در حالی است که تاکنون هیچ گونه جزئیاتی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سراسر کشور، خصوصا استان تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام نمی شود و برخی از متقاضیان بعد از حدود 3 سال از واریزی اول از زمان تحویل واحدها و قیمت تمام شده اطلاعی ندارند و همچنان سردرگم مانده اند.

مساله مهم دیگر این است که اخیرا شنیده می شود که پیمانکاران در برخی پروژه ها تعداد واحدها را نسبت به اعلام قرارداد اولیه، تغییر داده و کم و زیاد می کنند و مشخص نیست چه سیاستی پشت این موضوع مهم وجود دارد. متقاضیان در این خصوص معتقدند چرا پروژه ای که با پول ما ساخته شده است توسط پیمانکار آب می  رود یا زیاد می شود؟!

طی ماه های گذشته گزارشاتی از وضعیت نابسامان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن رباط کریم (نصیرشهر)، مهستان (هشتگرد)، پردیس و دماوند در پایگاه خبری رکنا منتشر شد تا بلکه به گوش مسئولین برسد و گره ای از مشکلات متقاضیان باز کند اما ظاهراً وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و نهادهای ذیربط گوش شنوایی ندارند و هیچ نظارتی هم بر این پروژه ها نیست و وضعیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن همچنان دردناک است.

در ادامه گزارش وضعیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن رباط کریم را بخوانید:

ماشین زیر پایمان، طلا و زندگی خود را به امید خانه دار شدن فروختیم

یکی از متقاضیان فاز یک، طرح نهضت ملی مسکن رباط کریم به خبرنگار رکنا گفت: در سال 1398 با وعده وزارت راه و شهرسازی که " با سه قسط 40 میلیون تومانی و با 150میلیون تومان وام صاحبخانه خواهید شد"، ثبت نام کردیم. سپس اولین واریزی را بهمن ماه سال 1399 به مبلغ 40 میلیون تومان به حساب افتتاح شده و مسدودی از طرف وزارت راه و شهرسازی نزد بانک مسکن واریز کردیم.

این متقاضی در ادامه گفت: همان سال ماشین مدل 98 خود را به قیمت 57 میلیون تومان فروختم تا بتوانم واریزی 40 میلیون تومانی را انجام دهم. بسیاری از متقاضیان مثل من، ماشین زیر پای خود، طلا و سرمایه های زندگی خود را به امید خانه دار شدن فروختند.

تاوان کم کاری پیمانکاران را مردم می پردازند

این متقاضی با بیان اینکه به گفته اداره راه و شهرسازی اسلامشهر، این پروژه در خرداد ماه سال 1400 کلید خورده است، گفت: همان سال گفتند دو سال دیگر پیمانکار واحدها را تحویل می دهد و پایان کار خرداد 1402 می شود اما نه تنها پیمانکار واحدها را در موعد مقرر تحویل نداد بلکه ما متقاضیان تاوان کوتاهی و کم کاری پیمانکار را پرداخت کردیم و پروژه ای که قرار بود در نهایت با واریز پنج آورده 40 میلیون تومانی به اتمام برسد، با تورم همراه شد.

این متقاضی در ادامه گفت: حالا پس از چند سال ما متقاضیان را تهدید به حذف از پروژه در صورت واریز نکردن آورده می کنند. سوال های من این است، آیا این درست است متقاضی که تا امروز 320 میلیون تومان پول واریز کرده است را از پروژه ای که با پول متقاضی در حال ساخت است را تهدید به حذف کنند؟ آیا بعد از سه سال واریزی آن هم بدون قرارداد، حق ما نیست که مبلغ نهایی را اعلام کنند؟ آیا تاوان کم کاری پیمانکار را باید متقاضی بپردازد؟ آیا نباید تاریخ تحویل پروژه را را به ما اطلاع دهند؟ آیا نباید متراژ خانه ها مشخص شود و هر متقاضی طبق نیاز و وسع خود متراژ را انتخاب کند؟ اینها سوالاتی است که مسئولان متاسفانه پاسخگو نیستند و ما مجبور هستیم از طریق رسانه ها مانع این چپاول ها شویم.

پروژه ها بدون پیشرفت رها شده اند / پیمانکاران عمدا کم کاری می کنند

این متقاضی در ادامه تاکید کرد: دو پروژه مسکن ملی رباط کریم، پشت دانشگاه آزاد واقع است و متولی آن اداره راه و شهرسازی است. پروژه اول 300 واحدی به شرکت" پایا سازه پاسارگاد" سپرده شد و پروژه دوم 240 واحدی است که پیمانکار آن شرکت " بنا برج ظفر" می باشد و شرایط آن هم بدون هیچ تفاوتی مانند پروژه پایا سازه پاسارگارد است.

حدود 5 ماه است که پیمانکاران این دو پروژه به وقت گذرانی مشغول هستند و پروژه ها را بدون پیشرفت رها کرده اند. این در حالی است که پروژه ها به مرحله سفید کاری و نازک کاری رسیده اند. یعنی اگر می خواستند، می توانستند پروژه ها را ظرف دو ماه تمام کنند اما به خاطر اینکه به تورم بخورد و از متقاضیان مبلغ بیشتری بگیرند، عمدا کم کاری می کنند و کسی هم نیست که به این موضوع رسیدگی کند. زیرا شرکت پیمانکار با مسئول پروژه هر دو دستشان در یک کاسه است تا از متقاضی مستضعف بیشتر پول بگیرند اما این حق ما نیست.

این متقاضی گفت: جای تعجب ندارد که پیشرفت پروژه ها به 90 درصد رسیده است اما ما هنوز قرارداد نداریم؟

تعداد واحدها توسط پیمانکاران آب رفته است

این متقاضی در ادامه گفت: اخیرا پروژه 300 واحدی پایا سازه پاسارگاد به 240 واحد کاهش یافته است. همچنین از واحدهای پروژه 240 واحدی بنا برج ظفر هم تعدادی واحد را کم کردند. خدا می داند سرنوشت این واحدها چه شده است. آیا این واحدها به پیمانکار می رسد یا نه اما در پروفایل متقاضیان تعداد واحدها را کاهش داده اند.

این متقاضی با بیان اینکه مگر حقوق ماهیانه یک کارگر یا یک کارمند چقدر است که باید ظرف دو ماه 80 میلیون تومان آورده داشته باشد، گفت: از شما اصحاب رسانه خواهش می کنم این موضوع را پیگیری کنید و از قشری که یک خانه برای خود ندارند و از چندین مرحله عبور کردند تا فرم جیم سبز شود و مستحق امتیاز مسکن ملی شوند، حمایت کنید.

وعده های دروغ مسئولین اداره راه و شهرسازی اسلامشهر

این متقاضی با بیان اینکه ما متقاضیان رباط کریم چند ماه پیش مقابل اداره راه و شهرسازی اسلامشهر تجمع کردیم، گفت: رئیس اداره همه متقاضیان را به داخل اداره دعوت کرد و پس از اینکه صحبت های ما را شنید، قول رسیدگی داد اما متاسفانه هیچ ترتیب اثری داده نشد. درست مانند نمایندگان مجلس که نزدیک انتخابات وعده و قول هایی می دهند و بعد فراموش می کنند.

این متقاضی در آخر گفت: از شما خواهش می کنم درد متقاضیان نهضت ملی مسکن رباط کریم را که چندین سال در انتظار خانه دار شدن هستند و حتی فرش زیر پای خود را فروختند تا بتوانند آورده های مسکن ملی را واریز کنند، رسانه ای کنید و به این مردم دردمند که در مشت عده ای مسئول از خدا بی خبر گرفتار شده اند، کمک کنید. دعای خیر ما همیشه پشت سر شما است.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: